A képzésen megvalósult feladatok az együttműködés a társsal, társakkal című tematikai egységhez


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

A képzésen megvalósult feladatok az együttműködés a társsal, társakkal című tematikai egységhez


GYAKORLATI FELDOLGOZÁS (1–4. ÉVFOLYAMOS KÉPZÉSI TARTALOMHOZ)

Játékos labdás bemelegítés

  • „Pattintós fogó” – A játékosok kézzel történő labdavezetéssel haladnak a játékterületen. Akit megfogott a fogó (vagy a fogók egyike), helyben vezeti tovább labdáját. A menekülők egy pattintott labdacserével válthatják vissza társaikat a játékba.
  • „Terpesz-labdavezetéses fogó” – A játékosok lábbal történő labdavezetéssel haladnak a játékterületen. Akit megfognak, pofozza a labdáját helyben. Visszaváltáskor a szemből érkező társ jelzi a visszaváltási szándékot. Ekkor talppal állítsa meg a labdáját, majd az érkező társ passzolja át a lába között a labdát. Fordulattal folytathatja a játékot.

TSZ: Az átgurítás olyan erős legyen, hogy a fordulat után egyből lehessen vezetni a labdát!

  •  „Terpesz labdavezetéses fogó jótündérrel” – Az előző játékhoz hasonlóan zajlik a játék, de 2-3 jótündért választunk, akik jelzőtrikót kapnak. Kizárólag a jótündérek segítségével válthatják vissza a menekülők a megfogottakat. Ha a menekülő szemből érkezik, a visszaváltást a megfogott megint a labda megállításával jelzi, amire egy jótündér a visszaváltani kívánt tanuló mögé lép, majd a menekülőtől terpesz alatt kapott kényszerítőátadással visszaváltják a játékba a megfogottat.

TSZ: Figyeld a társad és segíts visszakerülni a játékba, gyors testcselekkel menekülj!

  • „Kezes-lábas” – A fogók kézzel vezetik a labdát, a menekülők lábbal. Megfogás után szerepcsere.
  • Labdakontroll-gyakorlatok helyben, kézzel és lábbal (görgetések, húzások-tolások talppal, fordulatok, emelgetések).

Passzgyakorlatok

  • Páros passzgyakorlatok egymással szemben (a lábfej különböző részeivel, labdavezetésekkel összekötve, társkerüléssel).
  • 2:0 játékhelyzet feladatai célfelületre történő befejezéssel. (44-46. ábra)
  • Variációk: A gyakorlatok mélységben lévő társsal történő összjátékkal is megvalósíthatók.

44-46. ábra

44-46. ábra

  • Bóják által meghatározott sávban páros lefutás, a végén lövés mobilkapura/zsámolyra, majd visszakocogás

47. ábra

47. ábra

  • Páros lefutás bóják nélkül, meghatározott számú (legalább 4) passzból lövés
  • Passzgyakorlatok háromszögben az óramutató járásával megegyezően, majd ellentétesen.

48. ábra

48. ábra

  • 3:0 játékhelyzetek megoldása középről történő kapuralövéssel (A)

Variációk: A gyakorlatok mélységben lévő társsal történő összjátékkal is megvalósíthatók, illetve rúgassunk kapura szélről is.


49. ábra

49. ábra

49. ábra

49. ábra

  • 3:0 játékhelyzetek megoldása középről történő kapuralövéssel (B)

Variációk: A gyakorlatok mélységben lévő társsal történő összjátékkal is megvalósíthatók, illetve rúgassunk kapura szélről is.


50. ábra

50. ábra

A kényszerítő átadás lényege és alapgyakorlatai

Kényszerítő átadásról akkor beszélünk, amikor a labdás játékos megjátssza a labda nélküli társát, aki egyből visszajátssza a labdát úgy, hogy ezzel az összjátékkal túljutnak egy védőn. Például ha a labda a védő jobb oldalánál megy el, és a támadó a társa egyetlen érintéséből visszakapja a labdát a védő bal oldalán, miközben ő is átfut a védő bal oldalára, akkor kényszerítő átadásnak lehettünk tanúi. Fontos, hogy a kényszerítőátadást követően legyen folytatása a gyakorlatnak, amely lehet például irányváltás, kapuralövés, csel vagy labdavezetés. 

  • Párokat alakítva bójakapukat helyezünk le a területen. A bójakapuk egymástól kb. 1 m-re legyenek. Mozgás közben a bója jobb oldaláról induló passzt a társ a bója bal oldalára passzolja vissza, amit bója mögötti elfutás után a két bója között kell átvenni. 

TSZ: A visszapasszolt labda olyan ütemű és erősségű legyen, hogy a társ át tudja azt venni és ki tudja vezetni a labdát a másik bójához.


51. ábra

51. ábra

  • A labdás játékos kényszerítőátadást ad a labda nélküli társának, aki egyből passzolja vissza a bóják mögött elfutó társnak. Az átvétel a bója külső szélén történik.

TSZ: Olyan erővel rúgd a labdát, hogy át tudja venni a társ!

  • A kényszerítőátadást követően a bója előtti/mögötti elfutással kapja vissza a kezdő játékos a labdát.

 


52. ábra

52. ábra

  • Pontszerző kényszerítőátadással a bóják között. A tanuló gólba adja a labdát és a bója külső oldalán, mögötte kapja vissza.

 


53. ábra

53. ábra

  • Pontszerző kényszerítőátadással. A bójakapun kívül a jobb vagy bal kapufa mellett adja a labdás gyerek a társának az átadást, majd belép a két bója mögé és gólban kapja vissza a kényszerítőt.

54. ábra

54. ábra

  • A kényszerítőátadások gyakorlása közben a pályán két jelzőmezes akadályozó játékos fut szabadon. A feladatuk, hogy zavarják a gyakorlást. Mindig más-más gyakorlópáros bójái közé kell beállniuk 3-4 mp-ig. Amelyik páros bójái közé állnak, ott késleltetni kell a passzt, hiszen a zavaró beállt a passzsávba.

TSZ: Ha trikós zavarja az átadást, késleltess, amíg szabadon tudsz passzolni!


GYAKORLATI FELDOLGOZÁS (5–12. ÉVFOLYAMOS KÉPZÉSI TARTALOMHOZ)

  • A tanulók páronként egy labdával egymástól kb. 2 méter távolságra felállnak az oldalvonalhoz, két soros vonalba egymással szemben. A labda annál a tanulónál van, aki szemben áll a túlsó oldalvonallal. A labdás a vezető, a labda nélküli a követő játékos. A labdás előre és hátra mozgással, több váltással átvezeti a labdát a túlsó oldalvonalhoz, míg a követő, labda nélküli tanuló feladata eközben végig megtartani a kezdeti, kb. 2 méteres távolságot.

TSZ: Folyamatosan kövesd a támadó mozgását! Tartsd a védőtávolságot! Maradj védő alaphelyzetben!

  • Az előző gyakorlat, de most a labdás oldalirányú mozgást is végezhet (irányváltoztatások).
  • Mint az előző feladat, folyamatos átadásokkal egymásnak a gyakorlat közben, mindkét lábbal.
  • Mint az előző feladat, folyamatos átadásokkal, mindkét lábbal.
  • Mint az előző feladat, szabadon a játéktéren, kerülve az ütközéseket a többi párossal.
  • Mint az előző feladat, de 3 fős csoportokkal, ahol minden csoporttag azonos ideig lesz vezető.
  • „Passzfogó” – A tanulók felénél van, a másik felénél nincs labda. Kijelölünk 2 vagy 3 fogót attól függően, hogy hány fős a csoport (pl. 24 főnél 3 fogó javasolt). 

A játékban a fogók feladata megérinteni a labda nélküli / labdás játékosokat, akik ennek megfelelően várják az átadásokat vagy „szabadulnak” a labdától. Akit megérintettek, fogó lesz.

  • Bóják által meghatározott sávban páros lefutás, a végén lövés mobilkapura/zsámolyra, majd visszafutás.

Variációk:
– meghatározott számú (legalább 4) passzból lövés,
– bóják elhelyezésével a pálya tengelyébe, amiket nem szabad eltalálni az átadással,
– 2 páros egy időben, ám egymásra merőleges útvonalon hajtja végre a feladatot.
– két célfelülettel, ahol a lövő játékos dönthet, melyik célfelületet célozza (ábra).

 


  • 2:1 elleni játékmegoldások (pl. a 44-46. ábra gyakorlatai kapura, célfelületre védővel)
Variációk:
kisebb/nagyobb célfelület
több célfelület
  • Passzgyakorlatok háromszögben
átadást követően átfutás a két társ között ritmusváltással
háromszögben az egyik játékos „osztogat” a balra és a jobbra álló társának, akik minden esetben neki játsszák vissza a labdát. A két társ a visszapasszt követően elfut a kb. 2 méter távolságban lévő bójához, azt megkerülve lép vissza a labdáért. Fontos, hogy az „osztogató” megfelelő ütemben, a labda felé lépő társnak adja a labdát. (56. ábra)
  • 3:0 elleni játékhelyzetek megoldásai középről, majd szélről kapura lövéssel.(Mint a 69. gyakorlat)
  • Mint az előző feladat, de nem egysoros vonalból, hanem háromszög alakzatból indulnak a tanulók. Ezt megtarthatják a gyakorlat során, de további variáció lehet az alakzat bontása, illetve felépítése a 3:0-s játékhelyzetekben.
Kényszerítő átadások, mint az 1–4. évfolyamon nehezített feltételek mellett
  • „Körpontszerző kényszerítővel”
A tanulókat két csoportra osztjuk. Az egyik csoport labda nélkül egy kört alkot, a másik csoport a körön belül helyezkedik el, mindenkinél labda van. A feladatuk az, hogy a körben álló társnak történő passzt követően az átadást végrehajtó tanuló támadja meg az átadás átvevő társát, aki így a mellette álló társ segítségével egy kényszerítő átadással átjátssza az őt megtámadó védőt, így cserélve vele helyet.
  • 4:4 elleni játék 2-2 oldalvonalon felálló faljátékossal.

56. ábra

56. ábra