Az általános (Testnevelés és sport műveltségi területi) kerettantervekben megjelenő labdarúgás sport


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

Az általános (Testnevelés és sport műveltségi területi) kerettantervekben megjelenő labdarúgás sport


1–4. évfolyam

Hely- és helyzetváltoztató természetes mozgásformák
Járások, futások, oldalazások, szökdelések és ugrások:
Helyben és haladással az ütközések elkerülésével; különböző irányokban és sebességgel; megindulásokkal és megállásokkal; irány- és sebességváltással; meghatározott, majd önállóan alkotott mozgásútvonalakon; 
dinamikus kar- és lábmozgásokkal összekötve; akadályok leküzdésével; dalra, énekre, zenére; menekülő, üldöző feladatokkal.
 
Manipulatív természetes mozgásformák
Rúgások, labdaátvételek lábbal:
  • Álló, guruló labda rúgása álló helyzetből, lassú mozgásból szabadon, társhoz, célra
  • Labdakontroll és labdavezetéses gyakorlatok a láb részeivel, tértárgyak vagy társak között, helyben és járás közben, meghatározott mozgásútvonalakon. Guruló labda megállítása talppal, belsővel
  • Játékos passzgyakorlatok falhoz, társhoz. 2-3 vagy több játékos együttműködése különböző alakzatokban, átadások irányának megváltoztatásával
  • Rúgások célra, különböző távolságra és magasságban
  • Rúgó feladatok kézből, pattanásból szabadon
 
Természetes mozgásformák a sportjátékok alaptechnikai és taktikai feladatmegoldásaiban (1–2. évf.)
Kis létszámú, játékos hely-, illetve helyzetváltoztató és manipulatív feladatmegoldások:
  • Labdarúgás, minikosárlabda, miniröplabda, szivacskézilabda, illetve egyéb – sportjáték jelleggel
  • Támadó- és védekezőszerepek kisjátékok közben
  • A játékszabályok fokozatos bevezetése a játéktevékenység során
  • Labdarúgás: 
  • A kispályás labdarúgás szabályainak alkalmazása 4:1 felállási formában, rombuszalakzatban
  • Kapura rúgások (kapus nélkül)
 
Természetes mozgásformák a sportjátékok alaptechnikai és taktikai feladatmegoldásaiban (3–4. évf.)
Általános technikai és taktikai tartalmak:
  • Támadó- és védőfeladatok terület- és emberfogással kisjátékok közben; páros cselezési feladatok, testcsel labdavezetéssel, játékos passzgyakorlatok; passzgyakorlatok labdavezetéssel kombinálva 1:1, 2:1, 3:1 ellen
  • Labdarúgás:
  • Rúgások kapura és társhoz belsővel, belső csüddel, teljes csüddel; labdaátvételek; labdakontroll-gyakorlatok; lövő- és testcselek nehezedő feltételek mellett
  • A kispályás labdarúgás szabályainak alkalmazása rombuszalakzatban
  • Területnyitás támadásban
  • Területszűkítés védekezésben
  • Kapusok szerepe védekezésben, támadásban

A kerettantervekben megjelenő labdarúgás sportági tartalmak az 5. évfolyamtól

Labdás technikai gyakorlatok (5–8. évfolyam)
  • Játékos labdás feladatok 2-3-4 vagy több játékos együttműködésével, négyszög, téglalap vagy rombusz alakzatban, átadások irányának megváltoztatásával
  • Labdavezetések külső és belső csüddel, mindkét lábbal, különböző alakzatban
  • Rúgás: belső csüddel, teljes csüddel, külső csüddel, állított labdával, mozgásból, a futással megegyező irányból, oldalról és szemből érkező labdával
  • Átadások (passzolások), átvételek mindkét lábbal, átadások laposan mozgás közben, ívelten növekvő távolságra, irányváltoztatással
  • Labdalevétel: talppal, belsővel, csüddel, combbal, mellel
 
Taktikai gyakorlatok (5–8. évfolyam)
  • Párharcok az 1:1 elleni játékban, labdaszerzés, szabályos szerelés a játékban
  • Szabadulás emberfogásból elfutással és testcsellel
  • Támadásból védekezésbe való visszarendeződés. 2:1 elleni játék
  • Kisjátékok: 2:1, 3:1, 4:2, 5:2 alkalmazása 
  • Területvédekezés. Felállási formák a kispályás játékban
 
Technikai elemek fokozódó kitartással, variációban, lendületben, magasságban, távolságban, csökkenő hibaszázalékkal (9–10. évfolyam)
  • Labdakezelések mozgás közben és irányváltoztatással, átadások különböző mértani alakzatokban
  • Rövid és hosszú labdaátadások talajon vagy levegőben
  • Átadások, átvételek mélységi, szélességi játékhelyzetek kialakításával
  • Induló-, futó-, átadási és lövőcselek védővel szemben
  • Fejelések technikái levegőből, társnak vagy kapura
 
Taktikai elemek a variációk növelésével és a végrehajtási minőség emelésével (9–10. évfolyam)
  • Posztok betöltése: kapus, védő, középpályás, támadó
  • Rombuszban 4 játékos feladatmegoldása mélységben, szélességben, folyamatos helycserékkel
  • A mezőnyjátékosra és a kapusra vonatkozó szabályok ismerete, betartása
 
Technikai elemek tökéletesítése, alkalmazása (11–12. évfolyam)
  • A tanult elemek összetett variációkban alkalmazott megoldásai csökkenő hibaszázalékkal, labdakezelési cselekvés biztonsággal, eredményes befejezésekkel
  • Pozícióváltások szélességben és mélységben zavaró ellenféllel szemben is, felívelés, beadások, letámadás, visszatámadás; pontos cselezések, szerelések alka-mazása a játékban
  • Változatos kapura lövések, ívelések, rúgásfajták alka-mazása a labda céltudatos irányításával; fejelések különböző fajtái dobott vagy rúgott labdából
  • Szögletrúgás, bedobás eredményes technikája; büntetőrúgások különböző távolságból
  • Gólszerzés különféle testrésszel a szabályok betartása mellett
 
 
Technikai elemek tökéletesítése, alkalmazása (11–12. évfolyam)
Taktikai továbbfejlesztés
  • A területvédekezésben szerzett tapasztalatok, megoldások bővítése
  • A szoros és követő emberfogás gyakorlása kisebb és nagyobb egységekben; védelmi rendszerek ismerete és gyakorlása
  • Támadási variációk felépítése a különböző védekezési formák ellen
  • Csapatrészeken belüli koordinált együttműködés, valamint a csapatrészek összjátékának megvalósítása kötött játékfolyamatok és ötletjáték során.