17. A fenntarthatóság eszközeinek megteremtése


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Gyakorlati útmutató a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára

17. A fenntarthatóság eszközeinek megteremtése


Illusztráció

A TE IS Program számára nemcsak a pozitív változás előidézése fontos, hanem az is, hogy az újonnan teremtődő értékek beépüljenek az iskola kultúrájába, és részévé váljanak a folyamatos fejlődésnek. A fenntarthatóság a menedzsmentirodalomban leginkább kívánatos stratégiai szintű szemléletként jelenik meg. Egy szervezet csak akkor tudja a fenntarthatóság értékeit hitelesen képviselni, ha azok az összes folyamat, az összes döntés és az összes akció részét képezik. A fenntarthatósághoz nem elég csupán egy-egy szemétszedő akciót vagy egy idősotthon-látogatást megvalósítani, sőt ezek a típusú tevékenységek belső elköteleződés nélkül üresek maradnak. Ha a fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitások, programok és akciók mellett meg tudjuk jeleníteni a gyerekek számára a tevékenységek értékszintű összetevőit, akkor valódi szemléletváltás történik.

A fenntarthatóság igénye mindenkiben ott van, csak elő kell csalogatni. Ha a gyakorlati tevékenységek értékelése mentén a cselekedeteket vezérlő értékek is megjelennek, a gyerekek hamar megértik e téma fontosságát.


A fenntarthatóság eszközei a TE IS Programba könnyen beépíthetők:

  • összetakarítunk minden lezajló TE IS aktivitás után,
  • tekintettel vagyunk az iskola környezetére,
  • tekintettel vagyunk másokra,
  • vigyázunk az eszközeinkre, hogy minél tovább tudjuk használni őket,
  • dokumentáljuk az eseményeket, hogy mások is tudják követni a TE IS folyamatokat,
  • rögzítjük az ötleteinket, hátha más iskolákban is alkalmazhatóak…

Ugyanakkor az alábbi kérdések mentén végiggondolható az is, hogy milyen szempontok mentén alakítható ki a saját fenntarthatósággal kapcsolatos eszköztárunk:

  • milyen hatással vagyunk a többiek és a környezetünk jövőjére;
  • mit fognak gondolni rólunk az iskola újabb évfolyamai;
  • tudják-e használni a TE IS eszközeit, praktikáit, tudását az iskola jövőbeli diákjai;
  • mit tudunk nyújtatni a következő generációknak;
  • mire fognak emlékezni a TE IS Program által érintett tanulók, ha felnőttek lesznek;
  • hogyan látják a TE IS Programot a gyerekek szülei;
  • mennyire bíznak meg bennünk a tanárok és a felnőttek;
  • mennyire szívesen kapcsolódnának hozzánk mások is;
  • megkérdezik-e a véleményünket más programok kitalálói is;
  • látjuk-e az összefüggéseket, a kapcsolatot egymástól látszólag távol eső jelenségek között?