16. Külső kapcsolatok és külső hálózat megteremtése


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Gyakorlati útmutató a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára

16. Külső kapcsolatok és külső hálózat megteremtése


Illusztráció

Próbáljuk ki, hogy az egyik TE IS fejlesztő alkalommal közösen kimegyünk az iskolából, miközben megkérjük a gyerekeket, hogy mutassák be nekünk az iskola környékét! Beszéltessük őket arról, hogy mely helyek, boltok, üzletek, közterek fontosak nekik, és miért! Figyeljünk arra, hogy milyen személyeket említenek a gyerekek, és lehetőleg tartsuk észben ezeket az embereket (ha túl sokan lesznek, jegyzeteljük le a neveiket és azt a helyet, ahol említve lettek)!

 


A sétát követően beszéljük meg a következőket:

  • Kit, miért említettünk?
  • Kivel van élő kapcsolatunk, és mi jellemzi ezeket a kapcsolatokat?
  • Kit látnánk szívesen a TE IS Kuckóba vendégként, és miért?
  • Kivel lenne érdemes kapcsolatot alakítani, és milyen céllal?
  • Szükséges-e, hogy a képzeletben beinvitált személyeknek szerepe is legyen a TE IS munkájában? Ha igen, vajon milyen erőforrásokat jeleníthetnek meg ezek a kapcsolatok?
  • Hogyan lehetne megszólítani egy-egy említett személyt?
  • Ki jut még eszünkbe, akivel kapcsolatot alakítanánk, de a séta során nem tettünk róla említést?

Visszatérve rajzoljuk le együtt azt az útvonalat, amelyet bejártunk (kellő részletességgel), majd kérjük meg a gyerekeket, hogy helyezzék el a térképünkön a körsétánk említett szereplőit.

A külső kapcsolatok széles távlatokat képesek nyújtani a TE IS Programnak, miközben erőforrásaikkal segítik az iskola működését és eredményességét. Ha a TE IS Program értékei az iskolai kultúra részévé válnak, a TE IS Csapat által megteremtett külső kapcsolatok előnnyel járnak az egész iskola számára, illetve a teljes iskola, illetve minden résztvevő megélheti, hogy alkotó része a helyi közösségnek. Ez pedig a nevelés és a tanulás szempontjából elvitathatatlan értékkel bír.


A külső kapcsolatok a kölcsönösségre épülnek, a tudásmegosztásról szóló fejezetben leírt aktivitás során megjelenő belső tudásaink, készségeink és erőforrásaink újbóli végiggondolása után tegyük fel magunknak a következő kérdéseket:

  • Mit tudnánk mi nyújtani az iskolán kívüli kapcsolatokat megjelenítő személyek vagy csoportok felé?
  • Hogyan hasznosulna egy-egy helyzetben a TE IS Csapat vagy az iskola belső hálózatának tudása, erőforrásai?
  • Kiket tudna segíteni a TE IS Program során megszerzett tudásunk, információink, erőforrásaink?
  • Hogyan ajánlhatnánk fel segítségünket az iskolán kívüli személyeknek vagy csoportoknak?
  • Vajon milyen felelősséggel vagy vállalással jár egy-egy iskolán kívüli támogató vagy kölcsönösségen alapuló kapcsolat?