Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Gyakorlati útmutató a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára |
A TE IS Csapat hatásának és kapcsolatainak növekedésről, bővüléséről már esett szó a TE IS aktivitások, valamint a Csapat fejlesztésének folyamatossága mentén. Az idő előrehaladtával a Csapat munkája révén egyre összetettebb programok születnek, és lassan kiépül egy olyan belső hálózat, amelynek kapcsolatai és szövevénye a TE IS folyamatok alkotórészévé vagy tartópillérévé válik. A hálózat egyfelől megerősíti a TE IS Programot, másfelől újfajta működést igényel. Ha csupán a kapcsolatok kezelésére vagy azok fenntartására gondolunk, láthatjuk, hogy már nem elég csak a TE IS Csapat belső dinamikájára figyelni. A Csapat hatásai a kapcsolatok alakulásában is megnyilvánulnak, ezért az iskolai hálózat kezelésének legfontosabb eleme a szabályok folyamatos újragondolása.
Szabályaink változásai természetesen követik a programok kereteit. Az első szabályrendszert a TE IS Csapat fejlesztésének kezdetén még a fejlesztést végző mentorok és trénerek alapozták meg, majd a szabályok közé lassan beépültek a gyerekek elvárásai, igényei is. Ezek a szabályelemek a biztonság megteremtéséig a gyerekek közös, csoportos munkáját biztosították. Az első programok megvalósítása azonban újfajta gondolkodást igényelt, hiszen a gyerekeknek meg kellett alkotniuk a TE IS aktivitások tervei mellett azok speciális biztonsági szabályait is. Mivel a mozgásprogramok más és más tartalommal, helyszínnel, résztvevőkkel valósultak meg, a szabályok formálódni kezdtek a környezeti tényezők mentén. A programok szabályai és tapasztalatai természetszerűen hatottak vissza a csoport belső szabályaira is.
Ahhoz, hogy a Csapat hatásának növekedését a szabályok szintjén is követni tudjuk, érdemes lehet visszatekinteni azokra a folyamatokra, amelyek alakították szabályrendszerünket. Először is nézzük meg, hogy mik voltak a TE IS Csapat első szabályai, majd tekintsünk rá azokra a keretekre, amelyek között ma dolgozunk.
A szabályok változásainak témájától egyenes út vezet az aktuális kapcsolati rendszerünk, iskolai belső hálózatunk megjelenítéséig.
A fenti ötletek nem biztos, hogy egyetlen alkalommal megvalósíthatók. A hálózati működés, s annak tudatossága lassú folyamat, már csak azért is, mert ha a hálózat sok társunkat magába foglalja és aktívan működik, akkor a dinamizmus nehézzé teszi a hálózat elemzését, tanulmányozását. A hálózati működés tudatossága kapcsolataink ápolását és az erőforrások optimalizálását jelenti. Az iskolai hálózat elemzésével, mind mélyebb megismerésével vagyunk képesek tisztábban látni azt, hogy programunk milyen hatással van a környezetére, milyen kapcsolatok mentén működik, és mekkora a hatásköre. A belső hálózat figyelemmel kísérése, azáltal hogy a környezetünkről egyfajta „nagy képet” készítünk, erősíti a felelősséget és a rendszerszemlélet kialakulását.
A hálózati működés megismerése és a kapcsolatok kezelése társadalmunkban az egyik legnagyobb versenyelőny (amely magába foglalja többek között a rendszerszemlélethez és a mentalizáláshoz kapcsolódó készségeket), amely nem csupán a piacon érvényesíthető, hanem a társadalom más színterein és a magánéletben is.