Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Gyakorlati útmutató a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára |
A TE IS Módszertan Az iskolák szakembereinek szóló tréningek keretei című fejezetében négy olyan témát határoztunk meg, amelyek mentén a tantestület számára tematikus tréningek szervezhetők. A tréningek elsődleges célja, hogy a pedagógusok és az iskolában dolgozó más szakemberek megismerjék és megéljék a TE IS Program szemléletét és előnyeit. De az is a célok közé tartozik, hogy a tréningek által partnereket és támogatókat, valamint felnőtt résztvevőket találjunk a TE IS Program munkájához.
A pedagógusok, munkájuk során rengeteg szakmai képzésen és tréningen vesznek részt, amelyek nagyrészt a szakmai készségekről, pedagógiai eszközökről és praktikákról szólnak. Kevés az olyan képzés, ahol a pedagógusok személye kerül előtérbe. A TE IS Program belépését előkészítő workshop kapcsán szót ejtettünk a szakmai szerepek és a személyes életünk közötti lehetséges feszültségekről. A személyesség kialakítása egy tréningfolyamat során nemcsak azért fontos, mert megerősíti és támogatja a tréningfolyamat során kialakuló kapcsolatokat, hanem azért is, mert a TE IS Program értékeit és elemeit éppen a személyesség tartja össze.[6]
A személyességhez, illetve annak megjelenéséhez közös tér és biztonság szükséges, amely tényezők egyúttal a TE IS tréningek alapfeltételei. Ennek megteremtése azonban nem csupán praktika, ugyanúgy szükséges hozzá a tréner és minden résztvevő személyes hozzájárulása. Mindazonáltal sem nyitottságot, sem jelenlétet, sem személyes viszonyulást nem lehet (s nem is érdemes) kikényszeríteni. A tréningek az iskolában zajló közös munka személyessé tételéhez úgy tudnak hozzájárulni, ha megjelenítik és megalapozzák az egymásra való odafigyelés értékét.
A pedagógusoknak szóló tréningek lehetőséget jelentenek arra, hogy a felnőttek megérezzék és megértsék az iskolai kultúra összetartó, minden szereplőre érvényes erejét. Amikor a tréningek közöttük eltelt időben találkozunk, beszélünk, együttdolgozunk, akkor ugyanúgy építjük, formáljuk az iskola társas terét. Figyeljünk arra, hogy a tréningek során közösen felfedezett élmények, értékek, kapcsolatok a tréningek közötti időszakokban is helyet találjanak az interakciókban és a találkozásokban.
[6] A személyességnek nincs akadémikus definíciója. A TE IS Programban a fogalom jelentése összekapcsolódik a jelenléttel, a nyitottsággal és az érzések megjelenítésével. Ugyanakkor a személyesség leginkább társas szinten, a kapcsolatokon keresztül nyilvánul meg, amelyben a kapcsolat résztvevői kiegyensúlyozott és egymást építő viszonyra törekednek. A személyesség nem összekeverendő a személyeskedéssel, ez utóbbi ugyanis a saját, egyéni érdekek mentén csupán „felhasználja” a személyesség összetevőit.