Bevezető


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Gyakorlati útmutató a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára

Bevezető


Illusztráció

Gyakorlati útmutatónkban a TE IS Kézi­könyv­ben [1] megjelenített tizenhét folyamat leírását olyan elemekkel egészítjük ki, amelyek segítséget nyújthatnak a folyamatokon való végighaladásban, a felmerülő kérdések és problémák megválaszolásában, valamint ötletként, kiindulópontként szolgálhatnak a Kézikönyvben meghatározott tartalmak továbbgondolásához. Gyakorlati útmutatónk teljes egészében a TE IS Kézikönyv struktúrájához illeszkedik, főként ahhoz a négy tartalomhoz, alapvetéshez, amelyek – a Kézikönyvben szereplő ábrák szerint – a TE IS Kerék körforgá­sának 
részei. Gyakorlati útmutatónk fejezetenkénti kiindulópontjait is ezek az alapvetések határozzák meg.

Útmutatónk keretei nem teszik lehetővé, hogy az adott folyamat minden aspektusával foglalkozzunk, ezért arra törekedtünk, hogy minden fejezetben a TE IS értékei és céljai szerinti legfontosabb összetevőt írjuk le vagy vessük föl. Mindazonáltal célunk volt az is, hogy a leírt gyakorlatot vagy ötletet úgy írjuk meg, hogy az lehetőleg lefedje mind a négy TE IS Kereket dinamizáló tartalmat. Útmutatónk minden részéhez több gyakorlati elemet gyűjtöttünk, ám a terjedelmi korlátok miatt csak egyet vagy kettőt mutatunk be, azokat, amelyek a leginkább lefedik a TE IS Program céljait, értékeit, szemléletét.

A gyakorlati elemek végiggondolása során mindvégig figyeltünk arra is, hogy élő helyzeteket jelenítsünk meg. A fejezetek összeállítása, végiggondolása során igyekeztünk felhasználni meglévő játéktárakat, jó gyakorlatokat, kipróbált eszközöket, ám ezeket a forrásokat főként gondolatébresztőnek használtuk. Az alábbiakban tehát nem játékokat, kötött programokat vagy kész eszközöket ajánlunk, hanem olyan összetett és soktényezős helyzeteket mutatunk meg, amelyek reményeink szerint részei lehetnek a programban résztvevők közös alkotó tevékenységeinek, folyamatainak.

Gyakorlati útmutatónk nem helyettesíti az együttgondolkodást, a közös programtervezést és -alkotást, sőt, arra hivatott, hogy kezdeményezze, ösztönözze azokat. Az a célunk, hogy az Útmutató gondolatai, ötletei, szempontjai és a TE IS Módszertan [2] Hogyan készítsünk játékot? alfejezetében megjelenő sorvezető segítségével minden iskola, minden TE IS résztvevője képes legyen aktív és kreatív szereplőként irányítani vagy támogatni a TE IS Program folyamatait.

Ez az útmutató a TE IS Program felnőtt szakembereinek, elsősorban a TE IS mentorpedagógusoknak és a TE IS trénereknek szól. De – ahogyan a TE IS Program minden tartalma – megosztható a gyerekekkel is. Ahogy a TE IS kézikönyvek mindegyike, gyakorlati útmutatónk is arra szolgál, hogy a gyerekek és felnőttek közös gondolatainak termékenységéhez hozzájáruljon.

[1] Simonné Goschi Gabriella – Prihoda Gábor (2014): Elméleti kézikönyv a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.

[2] Simonné Goschi Gabriella – Prihoda Gábor (szerk.) (2014): A TE IS Program módszertana. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.