Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Gyakorlati útmutató a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára |
Gyakorlati útmutatónkban a TE IS Kézikönyvben [1] megjelenített tizenhét folyamat leírását olyan elemekkel egészítjük ki, amelyek segítséget nyújthatnak a folyamatokon való végighaladásban, a felmerülő kérdések és problémák megválaszolásában, valamint ötletként, kiindulópontként szolgálhatnak a Kézikönyvben meghatározott tartalmak továbbgondolásához. Gyakorlati útmutatónk teljes egészében a TE IS Kézikönyv struktúrájához illeszkedik, főként ahhoz a négy tartalomhoz, alapvetéshez, amelyek – a Kézikönyvben szereplő ábrák szerint – a TE IS Kerék körforgásának
részei. Gyakorlati útmutatónk fejezetenkénti kiindulópontjait is ezek az alapvetések határozzák meg.
Útmutatónk keretei nem teszik lehetővé, hogy az adott folyamat minden aspektusával foglalkozzunk, ezért arra törekedtünk, hogy minden fejezetben a TE IS értékei és céljai szerinti legfontosabb összetevőt írjuk le vagy vessük föl. Mindazonáltal célunk volt az is, hogy a leírt gyakorlatot vagy ötletet úgy írjuk meg, hogy az lehetőleg lefedje mind a négy TE IS Kereket dinamizáló tartalmat. Útmutatónk minden részéhez több gyakorlati elemet gyűjtöttünk, ám a terjedelmi korlátok miatt csak egyet vagy kettőt mutatunk be, azokat, amelyek a leginkább lefedik a TE IS Program céljait, értékeit, szemléletét.
A gyakorlati elemek végiggondolása során mindvégig figyeltünk arra is, hogy élő helyzeteket jelenítsünk meg. A fejezetek összeállítása, végiggondolása során igyekeztünk felhasználni meglévő játéktárakat, jó gyakorlatokat, kipróbált eszközöket, ám ezeket a forrásokat főként gondolatébresztőnek használtuk. Az alábbiakban tehát nem játékokat, kötött programokat vagy kész eszközöket ajánlunk, hanem olyan összetett és soktényezős helyzeteket mutatunk meg, amelyek reményeink szerint részei lehetnek a programban résztvevők közös alkotó tevékenységeinek, folyamatainak.
Gyakorlati útmutatónk nem helyettesíti az együttgondolkodást, a közös programtervezést és -alkotást, sőt, arra hivatott, hogy kezdeményezze, ösztönözze azokat. Az a célunk, hogy az Útmutató gondolatai, ötletei, szempontjai és a TE IS Módszertan [2] Hogyan készítsünk játékot? alfejezetében megjelenő sorvezető segítségével minden iskola, minden TE IS résztvevője képes legyen aktív és kreatív szereplőként irányítani vagy támogatni a TE IS Program folyamatait.
Ez az útmutató a TE IS Program felnőtt szakembereinek, elsősorban a TE IS mentorpedagógusoknak és a TE IS trénereknek szól. De – ahogyan a TE IS Program minden tartalma – megosztható a gyerekekkel is. Ahogy a TE IS kézikönyvek mindegyike, gyakorlati útmutatónk is arra szolgál, hogy a gyerekek és felnőttek közös gondolatainak termékenységéhez hozzájáruljon.
[1] Simonné Goschi Gabriella – Prihoda Gábor (2014): Elméleti kézikönyv a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.
[2] Simonné Goschi Gabriella – Prihoda Gábor (szerk.) (2014): A TE IS Program módszertana. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.