Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Elméleti kézikönyv a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára |
Az iskola belső hálózata a TE IS Program szempontjából azért kiemelkedő fontosságú, mert a hálózatot alkotó kapcsolatok a társas térben az értékek legközvetlenebb közvetítői. Minden iskolában léteznek kapcsolati hálók, amelyek az iskolai kultúra mentén sajátos, jellegzetes alakzatok és értékek szerint működnek.
A hálózati értékek és a társas térben működő csoportok, szervezetek vagy közösségek kultúrája szinte teljes átfedésben vannak egymással, ezért az iskolai kultúra változásai a hálózati kapcsolatok formálódásával is jár.
A TE IS Program kezdetén a fejlesztés fókusza a TE IS Diákok csapatépítésére, valamint a TE IS aktivitások folyamatossá tételére irányul. A gyerekek társas viszonyaiban történő pozitív változások, valamint a diákok és a pedagógusok TE IS Programhoz való viszonya lassan új kapcsolati formákkal bővíti az iskola hálózatát. Amikor Programunk folyamata eléri azt a szakaszt, amelyben a Jövőorientáció, a Rendszerszemlélet és az Érzelmi intelligencia elméleti dimenzió vagy útvonalak kerülnek a fejlesztés középpontjába, a hálózati működés már tudatos és irányított programelemként van jelen.
Minden iskolában működik társas hálózat, amelynek kapcsolatai meghatározzák az iskolai szereplők mindennapjait. A belső hálózat növekedése, fejlődése, gazdagodása a TE IS Program fejlesztésének folyamatos igénye.
A TE IS Program belső hálózata egyfelől folyamatosan formálódik, másfelől összeolvad az iskola meglévő hálózati kapcsolataival. A TE IS Program iskolai belépésének hatására egy új minőségű, formájú és mintázatú hálózat jön létre, amelynek kialakulásában a TE IS Csapat fontos szerepet játszik. Miközben tehát a Csapat kezdeményezi és alakítja a megújuló iskolai belső hálózat első kapcsolatait, lassan a TE IS Programhoz kapcsolódó szereplők is aktív részesei, építői lesznek az iskola belső hálózatának. Az informális kapcsolatok fokozatosan formát nyernek, és a hálózatban megfogalmazhatóvá válnak a közös iskolai célok.
A hálózat növekedése és formálódása természetes módon járnak együtt, hiszen az új kapcsolatok új értékeket is jelentenek. Ám a hálózati működés nem csupán a hálózat kiterjesztéséről szól, hanem a benne fellelhető kapcsolatok ápolásáról, gondozásáról és fenntartásáról is. A hálózat kiterjedése tehát egyúttal a hálózatot érintő változásokkal is jár.
A formálódás érintheti a hálózat céljait, növekedésének irányait, az aktivitást és a kapcsolatok intenzitásának változásait. Ahhoz azonban, hogy a hálózat védőhálóvá, befogadó közösségi keretté, aktivizáló és lendületet adó társas rendszerré váljon, a hálózat tudatos formálására van szükség. A tudatos hálózatépítéshez hozzátartoznak azok a szabályozási mozzanatok, amelyek a közös célokat szem előtt tartva szükség szerint beavatkoznak a működésbe.
Az emberi hálózatok természetes alakulása és formálódása gyakran érkezik el ahhoz a fázishoz, amikor szabályokra és keretekre van szükség. Míg a tudatos irányítás hiányában kialakuló hálózatok – kimondott vagy kimondatlan – szabályai általában a meghatározó hálózati tagok felől érkeznek, addig a meghatározott célok érdekében működő rendszerekben belső szabályozás kialakítása szükséges.
A hálózat céljai, illetve a közös munkához szükséges kapcsolatok fenntartásáról, valamint a kapcsolatok tudatos alakításáról Módszertanunkban már tettünk említést. A TE IS Program szempontjából a tudatosság és a szabályozás kezdetben a TE IS Csapat és a Csapatot támogató felnőttek feladata, később azonban, a hálózat bővülésével a működés keretei változhatnak.
A hálózati munkába fektetett energia idővel erőforrások képében válik a közös munka és a célok elérésének hasznára. A hálózat lassan nemcsak a befektetésről fog szólni, hanem arról is, hogy milyen jótékony hatásai vannak a résztvevők számára.
Hálózatunk nyújthat védelmet és biztonságot, jelentheti tudásaink megosztásának lehetőségét, csökkentheti a mozgósításhoz szükséges időt, adhat új lendületet és tehermentesítheti tagjait.
Hálózatban az egymásra gyakorolt hatás képes megsokszorozódni. Nem csupán az egyes kapcsolatok, illetve a kétszemélyes viszonyok nyújthatnak pozitív társas élményeket vagy éppen bárminemű hasznot, hanem a lazább hálózati kapcsolatok is.