Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Elméleti kézikönyv a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára |
A TE IS Csapat csapatépítésének többszörös célja van, amelyek egyfelől a csoportbizalom kialakulását szolgálják, másfelől az önálló testmozgás kialakításának és megvalósításának készségét építik. A TE IS Program keretein belül zajló csapatmunka legfontosabb tárgya tehát az iskolai TE IS aktivitások megtervezése, megszervezése és lebonyolítása.
Módszertanunkban az első TE IS aktivitás külön figyelmet érdemel, hiszen ez az alakuló Csapat legnagyobb iskolai szintű próbatétele, amely felkészültséget és gondos tervezést, előkészítés igényel.
Ötleteink valamely szükségletünkre, illetve azok kielégítésének módjára születnek válaszként vagy megoldásként. Ha a TE IS Csapat már túl van az első kutatási élményein, és a csapatépítés során megfogalmazódtak a TE IS Diákok egyéni és csoportszintű szükségletei, akkor az első aktivitás ötletének megtalálása jelenti számukra a továbblépést. Ahogyan a kutatási kérdés kidolgozásában, az ötletbörze az első TE IS aktivitás legjobb ötletének megtalálásában is segítséget nyújt.
Az ötlet akkor válik megvalósíthatóvá, ha az a Csapat minden tagja számára ugyanolyan fontos és mindenkinek ugyanazt jelenti. Az ötlet kidolgozása, részletezése egyszerre jelent egyeztetéseket, újragondolási folyamatokat és körkörös tervezést, újratervezést. Ha a TE IS Csapat kellő lendületet érez a közös munkához, rengeteg aktivitásötlettel fog előállni.
A folyamat (ötletbörze) során, amelyben az összegyűjtött ötletek közül kiválasztjuk a legmegfelelőbbet, számos pozitív, fejlesztő hatással jár a gyerekek számára: megismerhetik egymás gondolatait, fejleszthetik kreativitásukat, megfogalmazhatják vágyaikat, álmaikat, kompromisszumokat hoznak, konfliktusokat oldanak fel, dönteniük kell, sikert élnek meg. Mindezek által erősödik a csoport kohéziója is.
Az aktivitás ötletének véglegesítése után az ötlet felépítése, munkafolyamattá formálása, az aktivitás megalkotása következik. Az alkotási folyamat magába foglalja a tervezést, az újragondolást, az aktivitás kereteinek és formáinak kidolgozását (hol, mikor, mit fogunk csinálni?). … Az alkotás során természetesen felhasználandók a TE IS Kerék elemei.
A gyerekek számára többnyire nem ismeretlen egy mű vagy egy produktum megalkotása. Míg azonban az irodalomórán az íráskészség, a technikaórán a kézügyesség, a testnevelésórán a fizikai adottságok segítenek hozzá bennünket a végeredményhez, a TE IS Csapat legfőbb alkotóereje a társas együttműködés és a fantázia. Miközben a TE IS Kerék biztos kereteket és irányvonalakat nyújt az aktivitás, mozgásprogram megalkotásához, a gyerekek ötletei mentén, fantáziájuk és elképzeléseik szabadon szárnyalhatnak.
Alkotásunk eredménye az első TE IS aktivitás tematikája, terve, amelynek kidolgozottsága elsősorban a gyerekeken múlik. Mivel ez lesz a Csapat első színrelépése, fontos, hogy a trénerek és mentorpedagógusok megbizonyosodjanak arról, hogy az aktivitás biztonságos és sikert ígérő legyen.
Ha ötletünket kellő gondossággal választottuk ki, terveink részletesek és magukba foglalják a módszertanunk ajánlásait, az aktivitás megvalósulása gördülékeny és eredményes lesz. Módszertanunkban több helyütt említettük, hogy az első aktivitás sikere létfontosságú a TE IS Csapat közös munkájának szempontjából. Ennek érdekében a megvalósulás (az ötlettel és a tervezéssel együtt) kulcsszava a biztonság. Ha ötletünk és terveink egy olyan iskolai aktivitásról szólnak, amelyben a sikertelenség esélye szinte elenyésző, akkor mozgásprogramunk biztos alapot jelent a következő aktivitások számára.
Mindazonáltal előfordulhat, hogy a Csapat a megvalósulást követően csalódott lesz, mert úgy érzi, hogy az eredmények elmaradtak a várttól. Ilyenkor a trénerek és mentorpedagógusok szerepe újra előtérbe kerül. A gyerekekkel közösen értékelnünk kell a sikertelennek vélt mozgásprogramot, és rá kell mutatni azokra a pontokra, amelyek az eredményeket, az apróbb részsikereket vagy a továbblépés lehetőségeit hangosítják ki.
Bármi is történjék a megvalósítás során, az ötlet kidolgozása, a tervezés, a közös munka már önmagában siker és eredmény. Semmiképpen ne hagyjuk, hogy a gyerekek közös munkáját visszavesse egy-egy esetleges kudarc vagy az elvárásoknak való nem megfelelés.
Az első TE IS aktivitás a Csapat lendületének megalapozója, amely további aktivitások és mozgásprogramok megalkotására sarkall. Később, kézikönyvünk 11. fejezetében látni fogjuk, mennyire fontos, hogy a gyerekek az első aktivitásban ne csak az egyszeri megmérettetést lássák, hanem egy folyamatos és az egész iskolára vonatkozó program első lépését.