Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Elméleti kézikönyv a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára |
A TE IS Csapat toborzása és a csapatépítés témájának tárgyalása során megvilágítottuk a fizikai és érzelmi biztonság fontosságát. A biztonság fizikai aspektusát nagyrészt a TE IS Kuckó megléte adja, amely – éppen a közös és biztonságos tér meglétének fontossága miatt – a TE IS Programot megvalósító iskolák számára projektelőírás.
Mivel az iskolai termek használata, kijelölése az iskolákban a felnőttek előjoga, a TE IS Kuckó megteremtése érdekében a felnőtteknek kell képviselniük a TE IS Diákok érdekeit, valamint a TE IS Kuckó kialakításának módszertani szempontjait.
A TE IS Kuckó helyszínének meghatározása természetesen az igazgató vagy az iskolavezetés hatáskörébe tartozik, de ennek a kiválasztási folyamatába (ötletek, ajánlás) mind a tréner, mind a mentorok és a TE IS Diákok is aktív résztvevők lehetnek. A helység meghatározásához figyelembe kell venni számtalan nehezítő körülményt (általános helyhiány, alkalmasság, időjárási tényezők, megközelítési lehetőségek) is. A választást azonban orientálhatják olyan tényezők, mint: órarend, teremkihasználtság, esztétikum, funkciónak való megfelelés vagy a harmónia.
A TE IS Kuckó megtalálásának talán legfontosabb kérdése az, hogy a kialakított TE IS tér milyen „viszonyban van” az iskola teljes terével. Képzeljük el, hogy a berendezéstől függetlenül mekkora különbséget jelent egy olyan TE IS Kuckó, amely az iskola hátsó udvarán lévő fészer mögött van és egy olyan TE IS tér, amely közvetlenül a tanári szoba mellett van. Az iskolai tér és az iskola egyes funkciói (tanítás, sportolás, kortárs együttlét, bandázás, elkülönülés, ünnepek) szoros kölcsönhatásban állnak egymással. A TE IS Kuckó kialakításánál tehát ismernünk kell az iskola tereinek jelentését és lehetőségeit.
Az iskola intézményében egy terem felhasználása, „birtokba vétele” többszintű egyeztetést igényel. Természetesen egy iskolai tér TE IS Kuckóvá alakításáról elsősorban az iskola vezetője dönt, de ugyanolyan fontos, hogy a többi pedagógussal, valamint az iskola gondnokával [3] is egyeztessük a Kuckó helyszínét. Ezekben a folyamatokban az iskola mentorpedagógusának és trénerének kiemelt feladata van, egyfelől, mert az iskolák világában még szokatlan, hogy infrastrukturális kérdésekbe tanulókat is bevonjanak, másfelől a TE IS Csapat ekkor még a csapatépítés szakaszában jár. Éppen ezért a TE IS Kuckó megteremtésére elsősorban felnőtt feladatként tekintünk, amelynek folyamatában a gyerekkel való egyeztetés, a gyerekek bevonása nagyon fontos elem.
A birtokbavétel leginkább a Felelősségvállalás kulcsfogalmához kapcsolódik, több szinten is. Egyfelől az iskola, a TE IS Kuckó kialakításával „vállalja” a TE IS Program jelentette feladatokat, másfelől, a TE IS Csapat tagjai a számukra nyújtott térben a felelősség egy új formáját tanulhatják meg.
[3] Gyakori, hogy az iskolákban a gondnok felelős a termek kulcsaiért vagy az iskola helyiségeinek felügyeletéért.
A TE IS Kuckó berendezéséhez elsőként egy olyan tér szükséges, amely egyszerre alkalmas a TE IS Csapat befogadására, a benne való közös (csoportos) munkára, a TE IS Program eszközeinek tárolására. A TE IS Kuckó tehát a TE IS Csapat erőforrásainak „központja” és a további erőforrások megteremtésének eredője lesz.
Míg a tér megteremtése során a TE IS Csapatnak nagy szüksége van a felnőttek segítségére, támogatására, addig annak berendezése már a gyerekek feladata. Bár a tér rendelkezésre állása után a bútorok, eszközök beszerzése ugyanolyan nehéz feladat lehet, mint a terem megszerzésével kapcsolatos lépések, a csapatépítés folyamatában lévő diákok erre már képessé tehetők. Ha már a Program kezdetekor rendelkezésre is áll néhány eszköz, bútor, fontos, hogy a gyerekek a további berendezéseket maguk szerezzék be, akkor is, ha azt lassabban és nehezebben tudják csak megtenni, mint a felnőttek. A TE IS Kuckó berendezése ugyanis az első és legfontosabb lépés a TE IS Diákok autonómiája felé.
A TE IS tere akkor válik a közös munkára alkalmassá, ha a TE IS Diákok felelősen, átgondolt és önállóan megalkotott szabályok mentén, kreativitásukat kibontakoztatva használják és alakítják a Kuckót. A TE IS Kuckó berendezése, alakítása, csinosítása olyan készségekhez juttatja a gyerekeket, amelyeket később, más területeken is használni tudnak.
A TE IS Koncepcióban felvázolt kutatási folyamat során több iskolában is látogatást tettünk, amelynek során nem csupán az iskolai folyamatokat, társas dinamikákat vizsgáltuk, hanem az iskolák fizikai terét is szemügyre vettük. Szinte minden esetben találtunk olyan használaton kívüli vagy kevéssé használt teret, amely alkalmasnak bizonyulna a TE IS Csapat közös munkájára, és olyan tereket is, amelyek alkalmassá tehetőek a mozgásprogramok megvalósítására.
Azokban az iskolákban, ahol helyszűke van, olyan kompromisszumos megoldást javaslunk, amely lehetővé teszi, hogy a TE IS Csapat egyetértésével a TE IS Kuckóban más, a TE IS Programon kívüli, strukturált tevékenységek is helyet kapjanak. A TE IS Program szempontjából azonban elengedhetetlen, hogy a TE IS számára dedikált tér valóban a TE IS Csapat által fenntartott terem legyen. Ha a TE IS Kuckó megfelel a legalapvetőbb munkafeltételeknek (vannak ülőalkalmatosságok, van asztal, tábla, papírok, tollak, …), akkor a munkának máris tere lehet. A többi eszköz, a közös munka során felmerülő igények pedig lassan, a TE IS Program előrehaladása során megteremthetők.
A TE IS Kuckó belső tere, a tér szerkezete és berendezései a közös munka előrehaladásával változni fognak. Hiszen az egyre több vagy egyre változatosabb feladatok más és más funkciók igényeit nyújtják, miközben a Csapat fejlődése újabb igényeket, belső elvárásokat és preferenciákat jelenítenek meg.