01. Előkészítő workshopok a régiós munkatársak, a trénerek, a mentorok és a szupervízorok részvételé


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Elméleti kézikönyv a TE IS trénerei és mentorpedagógusai számára

01. Előkészítő workshopok a régiós munkatársak, a trénerek, a mentorok és a szupervízorok részvételé


Az első TE IS folyamatszakasz nem kapcsolódik konkrét módszertani útvonalakhoz, így kulcsfogalmak sem társulnak hozzá. Az előkészítő workshopok célja az, hogy általuk a Program szakemberei találkozzanak és megismerjék egymás szakmai, illetve személyes értékeit. A találkozás és a megismerkedés az együttműködés első lépése, egyúttal a TE IS Program hálózati működésének kezdete is.


Találkozás

A workshopok megvalósulásának előfeltétele, hogy a Programban dolgozó szakemberek ismerjék a TE IS Program koncepcióját és módszertanát. A TE IS Program kezdeti lépéseit megelőző előkészítő munka részesei azok a szakemberek, akik a Program teljes időszakában személyesen vannak jelen az iskolákban (mentorpedagógusok és trénerek), valamint azok, akik távolabbról, de támogatóan segédkeznek a háttérben (szupervízorok, az MDSZ régionális irodák TE IS munkatársai, az MDSZ Társadalmi Befogadás és Diáksport Önkéntesség Osztály munkatársai).

Az előkészítő workshop(ok) hivatott(ak) megalapozni azt az együttműködő kapcsolatrendszert, amelyre a TE IS Program folyamatai mentén a szakembereknek és az iskoláknak szükségük van. Bár a szakemberek találkozása a mentorok és a trénerek képzésein részben megvalósult, akkor még, hónapokkal a Program kezdete előtt a Programmal való megismerkedés és a tanulás volt a cél. A Program indulását megelőzően az iskolai terep, annak jellemzői, jellegzetességei és a szakemberek konkrét kapcsolatai kerülnek a szakmai találkozó fókuszába.

 


Személyes és szakmai ismeretség

A TE IS Program kezdeti sikere nagyrészt az MDSZ regionális irodáinak munkatársai, a szupervízorok, de legfőképpen a trénerek és a mentorpedagógusok szaktudásán és személyes jelenlétén múlik. Ahhoz, hogy a szakemberek tudásai, tapasztalatai, elköteleződése, felkészültsége a közös célok mentén kapcsolódni tudjanak, a személyes kapcsolat megteremtésének a Program iskolai belépése előtt meg kell történnie. A workshop célja elsősorban, hogy az említett szakemberek megismerjék egymást, tisztázzák és egyeztessék a szerepeiket és motivációikat, kialakítsák az egymással való kommunikáció módjait, és elkezdjék körvonalazni a munkájuk terepéül szolgáló iskola jellemzőit, specialitásait a TE IS Program szempontjából.

Az előkészítő workshop szakasza módszertanunkban rögzített folyamatként szerepel, ezért a Program igénye az, hogy a szakemberek szakmai találkozója még a Program indulása előtt megtörténjen.

 


Előkészítő workshopok a régiós munkatársak, a trénerek, a mentorok és a szupervízorok részvételével

Előkészítő workshopok a régiós munkatársak, a trénerek,  a mentorok és a szupervízorok részvételével

Együttműködés

Az együttműködés nem csupán velejárója a közös célok felé mutató munkának, tevékenységeknek, hanem olyan kapcsolatok rejteke, amelyek a célok elérésén túl megerősítik társas készségeinket, fejlesztik önismeretünket.

Az együttműködéssel kapcsolatos készségeink minden új helyzetben (új csoportban, új csapatban, új munkahelyen) kihívásra találnak, ezért csak akkor tudnak hatékonyan érvényesülni, ha minél többször van arra alkalmunk, hogy kipróbáljuk őket. Az együttműködés nem csak egyéni, de közösségi, társas készség is, amely folyamatosan fejlődik, változik és a hétköznapi gyakorlat során erősebbé válik.

A TE IS szakembereinek együttműködését az együttgondolkodás alapozza meg, amelynek során kezdetben a TE IS Program alapértékeiről, koncepciójáról, módszertani elemeiről történik egyeztetés, diskurzus. A TE IS Programot támogató szakemberek együttműködése, az általuk adott minták hatással vannak a gyerekekre, valamint a TE IS Csapatra. Mivel Programunkban az együttműködés alapérték, annak kialakítása, fejlesztése közös érdek.

 


Hálózatosodás

 TE IS Program hálózatosodása már a TE IS Módszertan fejlesztési szakaszában elindult azzal, hogy képzőket, majd trénereket, végül iskolákat és mentorpedagógusokat toboroztunk. Ez a hálózati felépítmény azonban csupán a hálózatunk váza. A közös munka tartalmát az iskolákban zajló TE IS folyamatok fogják tartalommal megtölteni a trénerek, a mentorpedagógusok, a szupervízorok és az MDSZ Regionális Irodák munkatársai által.

A hálózati működés felé történő továbblépéshez először természetesen az egyes iskolákban kell megalapozni a TE IS Programot. Ez azt is jelenti, hogy a szakemberek elsődleges fókusza az iskolán belüli fejlesztő munka. A hálózatosodás szemléletét azért érdemes mégis ezen a ponton kiemelni, mert e részcél mentén válnak később a fejlesztői munka során kialakított kapcsolatok tartalommal teli, támogató hálózattá.