Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | MOZGÁSFEJLESZTÉS, ÜGYESSÉGFEJLESZTÉS MOZGÁSKONCEPCIÓS MEGKÖZELÍTÉSBEN |
A függőállásban, függésben végzett gyakorlatok kevésbé hangsúlyos tartalmai a testnevelésóráknak. Fontosságát a kar és vállöv izomerejének fejlesztésében játszott szerepe indokolja amellett, hogy olyan mozgásélményt eredményez, amelyet máshol, másként nem tudnak a gyerekek átélni.
A feldolgozást segítő szempontok:
Mellső-, hátsó és oldalsó függőállások, függések normál, szűk és tárt fogásokkal, felső-, alsó- és vegyes fogással
|
Különböző függőállásokban és függésekben változatos kar- és lábhasználat
|
Utánzó függőállások, függések (például majomfüggés, zászló)
|
Próbáljátok ki, hogy meg tudjátok-e tartani magatokat a bordásfalon, ha függőállásból felemelitek az egyik, majd a másik lábatokat is! Közben erősen szorítsátok a bordásfalat a kezetekkel és nyújtsátok ki a karotokat! Próbáljátok ki, hogy ha szemben álltok a bordásfalon, hogyan kényelmes fogni a bordásfalat! És, ha hátsó függőállásban álltok, akkor hogyan? Mikor nehezebb, ha közel, vagy ha távolabb van a két kezetek egymástól? |
Győződjetek meg róla, hogy például biztosan tudjátok-e tartani magatokat mielőtt felemelitek a lábatokat, vagy leguggoltok! Függésben először csak lazítsátok az egyik kezetek szorítását, és próbálgassátok, hogy meg tudnátok-e magatokat tartani egy kézzel! |
Ha úgy érzitek, hogy valamelyik gyakorlatnál nagyon elfárad a karotok vagy lecsúsznak az ujjaitok, akkor nyugodtan támaszkodjatok le a lábatokkal! Nem baj, ha nehéz közben, mert ha erősek akartok lenni, akkor egyre hosszabb ideig kell tartani magatokat. A „zászlónál” próbáljátok meg kinyújtani a kapaszkodó kezeteket! |
Függőállások, függések helyben, haladással oldalra, fel/le, fordulattal
|
Haladás függőállásban, függésben, meghatározott útvonalon
|
Függőállás, függés haladással állandó/változó fogástávolságokkal
|
Amikor függőállásban lépegettek felfelé vagy lefelé, mindig biztosítsatok a lábatokkal, nehogy lecsússzon a kezetek! Sose kapaszkodjatok a könyökhajlatotokkal, mindig a kezetekkel fogjátok a bordásfalat! Csak annyit segítsetek lábbal, amennyi szükséges, mert most inkább a karotok erejére kell támaszkodnotok! |
Már jól megy a függőállásban oldalazva haladás. Kipróbáltuk a felfelé és a lefelé mászást is. Próbáljuk ki, hogy az egyik bordásfalon felmásztok, átfogtok a másikra, és azon pedig lemásztok! És így kell eljutni a bordásfalsor végére. |
Haladhattok úgy is a bordásfalon, hogy közelebb nyúlva csökkentitek, vagy messzebb nyúlva növelitek a fogástávolságotokat. Melyiket érzitek nehezebbnek? Vigyázzatok, hogy csak olyan messzire nyúljatok, mikor még biztonságosan kapaszkodtok a másik kezetekkel, vagy olyan messzire lépjetek, mikor még biztonságosan támaszkodtok a másik lábatokkal! |
Függőállás, függés haladással, egyenletes sebességgel (lassú/gyors)
|
Függőállás, függés haladással változó sebességgel (lassú/ gyors)
|
Függőállás haladással lassított, gyorsított és szaggatott mozdulatokkal
|
Függőállás haladással belső/ külsőleg meghatározott ritmusra
|
Próbáljátok ki, hogy függőállásban tudtok-e gyorsan is oldalazni! Nagyon figyeljetek arra, hogy legközelebb hol fogjátok megfogni a bordásfalat! |
A függésben haladásnál már szükségetek lesz arra, hogy a testetekkel segítsetek a lendületvételben. Figyeljetek arra, hogy a lépő kezetekkel azonos oldali lábatokat lendítsétek a haladás irányába! Ha még gyorsabban szeretnétek haladni, nagyon ügyeljetek a gyors, de biztonságos fogásváltásokra! |
Biztos láttatok már lassított vagy gyorsított felvételt, most próbáljátok meg utánozni. Függőállásban oldalazva gondoljátok végig, hogy milyen mozdulatokat is kell csinálni, aztán próbáljátok lelassítani, vagy felgyorsítani a mozgásotokat! Figyeljetek arra, hogy a kezetek és a lábatok összhangban haladjon! A szaggatott végrehajtásnál próbáljátok meg kézzel és lábbal is pici, folyamatosan megszakított mozdulatokkal elérni a bordásfalat! |
Biztos szoktatok dúdolni magatokban egy dalt, vagy mondogatni egy mondókát. A magatokban kitalált ritmusra próbáljátok meg a lépegetést kézzel és lábbal is a bordásfalon (például mondóka ritmusa, gyermekdal ritmusa)! Most az én tapsom ütemére próbáljatok meg haladni! |
Függőállások, függések helyben, haladással párokban, csoportokban, fizikai kontaktus nélkül/fizikai kontaktussal
|
Függőállások, függések helyben vagy haladással a társakkal azonos vagy eltérő módon (ritmus, irány, a sebesség, mozdulatok, kiterjedés, vezető/követő szerep)
|
Most sorban egymás után fogtok oldalazva haladni a bordásfalon. Csak akkor induljatok, ha az előttetek lévők már elmentek előletek! Különösen ügyeljetek arra, hogy ne zavarjátok a társaitokat a gyakorlatvégzés közben, nehogy lepottyanjon valamelyikőtök a bordásfalról! Most kipróbálhatjuk, hogyan tudtok átmászni egymás „felett haladás közben. Aki „alul” van, az segítse azzal a társát, hogy szűken fog, és jól odasimul a bordásfalhoz! Így a társa át tud fogni rajta a kezével, és át tud lépni rajta lábával. Mindig csak addig csináljátok a gyakorlatot, amíg nem érzitek, hogy csúszik a kezetek, vagy elfáradtak az ujjaitok a kapaszkodásban! |
Akkor vagytok ügyesek, ha együtt mozdultok a társatokkal, ha egyforma magasságba emelitek például a lábatokat, karotokat. Próbáljátok meg pontosan utánozni a társatok/társaitok mozgását! Próbáljátok meg, hogy ennél a feladatnál éppen ellenkezőleg mozduljon a lábatok (karotok), mint a társadnak! |
Függőállások, függések helyben, haladással eszközhordással
|
Függőállások, függések helyben, haladással eszközökön át, eszközök között, alatt/fölött
(Az itt felsorolt feladatok természetesen párban és csoportosan is végezhetők.) |
A kapaszkodásra figyeljetek legjobban, de a hordott eszközöket is igyekezzetek megtartani (például tartsátok mozdulatlanul a fejeteket, szorítsátok össze a térdeteket)! |
Az akadályokon történő átfüggeszkedésnél nagyon figyeljetek a biztos fogásra! Haladás előtt gondoljátok végig a tervezett útvonalat! Ha kell, váltsatok fogásmódot is útközben! |
TT-TÉ
„Függőleges malomforgás” változó fogástávolsággal.
TT-E
Mellső függőállásban bordásfalon guggolás, majd felállás meghatározott ritmusra.
TT-TÁ
„Majomfüggés” mellső függőállás bordásfalon párokban egy irányba lendülve.
TT-ESZ
Hátsó függésben lábterpesztés, lábzárás, fejtetőn babzsákkal.
TT-TÉ
„Függőleges malomforgás” változó fogástávolsággal.
TÉ-E
Haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
TÉ-TÁ
Párokban mellső függőállásból fordulás hátsó függőállásba a bordásfalon, majd vissza. Tükörképszerűen.
TÉ-ESZ
Mellső függőállásban oldalazva haladás a bordásfalon bordásfal tetejére tett labdák érintésével.
TÉ-E
Haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
E-TÁ
Függőállásban oldalazás csoportban a bordásfalon lassan.
TT-E
Mellső függőállásban bordásfalon guggolás, majd felállás meghatározott ritmusra.
E-ESZ
Hátsó függésben jelre boka közé szorított labdával térdfelhúzás.
E-TÁ
Függőállásban oldalazás csoportban a bordásfalon lassan.
TÁ-ESZ
Függőállásban átlépések udvari szereken párban, vezető/követő szerepben.
TT-TÁ
„Majomfüggés” mellső függőállás bordásfalon párokban egy irányba lendülve.
TÉ-TÁ
Párokban mellső függőállásból fordulás hátsó függőállásba a bordásfalon, majd vissza. Tükörképszerűen.
TÁ-ESZ
Függőállásban átlépések udvari szereken párban, vezető/követő szerepben.
TT-ESZ
Hátsó függésben lábterpesztés, lábzárás, fejtetőn babzsákkal.
TÉ-ESZ
Mellső függőállásban oldalazva haladás a bordásfalon bordásfal tetejére tett labdák érintésével.
E-ESZ
Hátsó függésben jelre boka közé szorított labdával térdfelhúzás.
TT-TÉ-E
„Függőleges malomforgás” hosszú fogástávolsággal, külsőleg megadott ritmusban.
TT TÉ-E-TÁ
„Függőleges malomforgás” párokban, változó fogástávolsággal. Jelre egymás felé haladva, majd újabb jelre egymástól távolodva.
TT-TÉ-E
„Függőleges malomforgás” hosszú fogástávolsággal, külsőleg megadott ritmusban.
TÉ-TÁ-ESZ
Párban függőállásban felmászás a bordásfal tetejére. Egyik gyerek kendővel a kezében mászik, a bordásfal tetején átadja társának, majd ő mászik kendővel a kézben lefelé.
TÉ-E-TÁ
Csoportban egymás után haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
TT-TÉ-E
„Függőleges malomforgás” hosszú fogástávolsággal, külsőleg megadott ritmusban.
TÉ-E-TÁ
Csoportban egymás után haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban ellenkezőleg haladva, mellső függőállásban fel- lemászás a bordásfalra, fejtetőn babzsákkal. Lassú, majd gyors ritmusban.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban oldalazva haladás mellső függőállásban babzsákkal a fejtetőn. Jelre felváltva egymás megelőzése (akár alul, akár felül haladva).
TÉ-TÁ-ESZ
Párban függőállásban felmászás a bordásfal tetejére. Egyik gyerek kendővel a kezében mászik, a bordásfal tetején átadja társának, majd ő mászik kendővel a kézben lefelé.
TÉ-E-TÁ
Csoportban egymás után haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban ellenkezőleg haladva, mellső függőállásban fel-, lemászás a bordásfalra, fejtetőn babzsákkal. Lassú, majd gyors ritmusban.
TÉ-TÁ-ESZ
Párban függőállásban felmászás a bordásfal tetejére. Egyik gyerek kendővel a kezében mászik, a bordásfal tetején átadja társának, majd ő mászik kendővel a kézben lefelé.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban ellenkezőleg haladva, mellső függőállásban fel-, lemászás a bordásfalra, fejtetőn babzsákkal. Lassú, majd gyors ritmusban.