Függőállások, függések


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: MOZGÁSFEJLESZTÉS, ÜGYESSÉGFEJLESZTÉS MOZGÁSKONCEPCIÓS MEGKÖZELÍTÉSBEN

Függőállások, függések


Függésben fogásváltás bordásfalon (kép)

Függésben fogásváltás bordásfalon (kép)

A  függőállásban, függésben végzett gyakorlatok kevésbé hangsúlyos tartalmai a testnevelésóráknak. Fontosságát a kar és vállöv izomerejének fejlesztésében játszott szerepe indokolja amellett, hogy olyan mozgásélményt eredményez, amelyet máshol, másként nem tudnak a gyerekek átélni.

 


Példa egy tornatermi függő gyakorlatra (ábra)

 Példa egy tornatermi függő gyakorlatra (ábra)

A feldolgozást segítő szempontok:

  • A mozgástanítást és gyakorlást először mindig a függőállásokban történő végrehajtással kezdjük és csak ezek után térhetünk át a függésekre.
  • A függőállásban végzett gyakorlatok által fokozatosan haladva célunk elérni, hogy a tanuló teljes testsúlyát legyen képes függésben megtartani, majd ebben a helyzetben további gyakorlatokat végezni. A támaszgyakorlatoknál leírt előnyök a függőállások, függések esetén is érvényesek, ám a saját test súlya függő helyzetben „érződik leginkább”.
  • A fejlesztésben fontos szerepe van a játszótereken egyre inkább megjelenő vízszintes/függőleges létráknak, sorban belógatott függeszkedő gyűrűknek, mászóhálóknak, köteleknek. A tornatermekben a felhasználható ilyen jellegű eszközök köre a kelleténél szegényesebb. Szinte csak a bordásfal és a mászókötél található meg mindenütt. Ahol azonban van, ott jól használhatók a KTK szerek, a tornapadok. Az óvodákban e feladatok megvalósítására jól használhatók a Greiswald-padok. Az óvodai és iskolai fejlesztés nagyban hozzájárul a játszótéri eszközök biztonságos használatához.
  • A függeszkedésre használt eszközök alatt olyan biztonsági felszerelésnek kell lennie, mely leesés esetén megvéd a balesetektől (például szivacsszőnyeg, gumitégla, homok).
  • Ezeknél a feladatoknál, a gyakorlatok jellege miatt különösen fontos a gyermekek egyéni képességeinek figyelembe vétele! Ez vonatkozik a nehézségi fokra és a függeszkedés hosszára is. Minden gyermeknek meg kell adni azt a lehetőséget, hogy akkor hagyja abba a gyakorlatot, amikor nem biztos a saját végrehajtásában.
  • Változatos gyakorlással a tanulók tapasztalatot szereznek a kéz helyzetéről (felső, alsó és vegyes fogásokról, a fogástávolságokról – szűk, normál és széles –, valamint a madár- és teljesfogásról).
  • A függő gyakorlatoknál mindaddig biztosítani kell az alátámasztást lábbal, amíg a kéz-, kar- és a váll izomereje nem elégséges a test egészének biztonságos megtartásához. Különösen fontos ez a felfelé haladásnál. Ezeknél a gyakorlatoknál meg kell tanulni felbecsülni azt a távolságot, amit még biztonságosan meg tud tenni a gyermek. Ehhez segítenek a rövid- és hosszú fogásokkal haladással kapcsolatban megszerzett, az elfáradásról és a szükséges izomerő-befektetés nagyságáról szerzett tapasztalatok.
  • Az egyenletes és a változó sebességgel történő haladásnál elsősorban a függőállásban végzett gyakorlatok dominálnak. Függésben csak akkor végeztessünk gyorsan vagy változó sebességgel feladatokat, ha a váll és a fogás ereje ezt már lehetővé teszi (balesetveszély!).
  • A mozgás szerkezeti elemeinek dinamikai összetevőkkel bonyolított végrehajtása egyfajta belső ritmust eredményez. A gyorsított, a lassított és a szaggatott mozdulatokkal történő végrehajtás a mozgások végrehajtásnak tudatosságát eredményezi. Ez a bonyolítás ennél a mozgásnál természetesen nem egyszerű, mert csak azon az időn belül lehet variálni, ami a mozdulat elindításától a lendület befejezéséig tart. Ez különösen a lassított és a szaggatott végrehajtásnál ütközik nehézségbe.
  • A páros és társas feladatoknál még nagyobb figyelmet kell fordítani arra, hogy a balesetveszélyt a minimálisra csökkentsük. Ezért főleg kis magasságban, vagy alápárnázott hely fölött gyakoroljanak a tanulók. Vízszintes létrán egymással szemben függés közben utánozhatják, megérinthetik, de egymás mögött helyezkedve követhetik is egymást a gyermekek. Fejlettebb izomerő esetén a párok által elvégezhető feladatokból koreográfiát is készíthetünk. A párokban történő mozgás összehangolása mindkét gyermektől nagy figyelmet követel, amelyhez alapfeltétel a fogásbiztos függés végrehajtása.
  • Az eszközök hordása bordásfalon fel-le, vagy vízszintes létrán előre-hátra haladás közben is végezhető. A függés és a függésben le- és felmászás biztos tudása esetén a megszokott gyakorlatok változatossá tétele érdekében vezethetjük be az eszközhordásos feladatokat.

„Zászló” (kép)

 „Zászló” (kép)

Ereszkedés függésben bordásfalnál (ábra)

 Ereszkedés függésben bordásfalnál (ábra)

Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

 Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Mellső-, hátsó és oldalsó függőállások, függések normál, szűk és tárt fogásokkal, felső-, alsó- és vegyes fogással

  • például mellső függés bordásfalon, hátsó függés KTK-n (kiegészítő torna készlet), oldalfüggés KTK-n

Különböző függőállásokban és függésekben változatos kar- és lábhasználat

  • például mellső/hátsó függőállásban bordásfalon, váltott kézzel bordásfal elengedés; mellső függőállásban bordásfalon guggolás, majd felállás
  • mellső/hátsó függésben lábterpesztés, lábzárás, lábemelés

Utánzó függőállások, függések (például majomfüggés, zászló)

  • zászló”: oldalsó függőállásban integetés (18. kép)
  • „hinta”: mellső bordásfalon egy kézzel kapaszkodva, lábat oldalra lendítve, karlendítéssel oldalsó középtartásba függésben lengés jobbra-balra bordásfalon
  • „hinta 2”: hátsó függésben lengés jobbra-balra bordásfalon
  • „függőleges malomforgás”: haladás oldalazva bordásfalon függőállásban, mellső függőállásból hátsóba fordulva, majd visszafordulva „majomfüggés”: mellső függőállás bordásfalon hajlított terpeszben, hinta jobbra-balra
  • „biciklizés” hátsó függésben bordásfalon
  • „lajhármászás”: emelt pad alatt kézzel függeszkedve lábbal lépegetve

Próbáljátok ki, hogy meg tudjátok-e tartani magatokat a bordásfalon, ha függőállásból felemelitek az egyik, majd a másik lábatokat is! Közben erősen szorítsátok a bordásfalat a kezetekkel és nyújtsátok ki a karotokat!

Próbáljátok ki, hogy ha szemben álltok a bordásfalon, hogyan kényelmes fogni a bordásfalat! És, ha hátsó függőállásban álltok, akkor hogyan?

Mikor nehezebb, ha közel, vagy ha távolabb van a két kezetek egymástól?

Győződjetek meg róla, hogy például biztosan tudjátok-e tartani magatokat mielőtt felemelitek a lábatokat, vagy leguggoltok!

Függésben először csak lazítsátok az egyik kezetek szorítását, és próbálgassátok, hogy meg tudnátok-e magatokat tartani egy kézzel!

Ha úgy érzitek, hogy valamelyik gyakorlatnál nagyon elfárad a karotok vagy lecsúsznak az ujjaitok, akkor nyugodtan támaszkodjatok le a lábatokkal! Nem baj, ha nehéz közben, mert ha erősek akartok lenni, akkor egyre hosszabb ideig kell tartani magatokat.

A „zászlónál” próbáljátok meg kinyújtani a kapaszkodó kezeteket!


Függőállások, függések helyben, haladással oldalra, fel/le, fordulattal

  • függőállások, függések helyben (például mellső/hátsó függés/függőállás bordásfalon, bordásfalba akasztott KTK állványon, udvari szereken)
  • függőállás/függés haladással oldalra/fel/le/fordulattal (például függőállásban lépegetés kézzel-lábbal lefelé a bordásfalon; mellső függésben oldalazva haladás bordásfalon)

Haladás függőállásban, függésben, meghatározott útvonalon

  • haladás függőállásban/függésben egyenes vonalon, cikcakk vonalon, hullámvonalon

Függőállás, függés haladással állandó/változó fogástávolságokkal

  • állandó (rövid és hosszú) fogástávolsággal
  • változó (például rövid-rövid-hosszú) fogástávolsággal

Amikor függőállásban lépegettek felfelé vagy lefelé, mindig biztosítsatok a lábatokkal, nehogy lecsússzon a kezetek! Sose kapaszkodjatok a könyökhajlatotokkal, mindig a kezetekkel fogjátok a bordásfalat! Csak annyit segítsetek lábbal, amennyi szükséges, mert most inkább a karotok erejére kell támaszkodnotok!

Már jól megy a függőállásban oldalazva haladás. Kipróbáltuk a felfelé és a lefelé mászást is. Próbáljuk ki, hogy az egyik bordásfalon felmásztok, átfogtok a másikra, és azon pedig lemásztok! És így kell eljutni a bordásfalsor végére.

Haladhattok úgy is a bordásfalon, hogy közelebb nyúlva csökkentitek, vagy messzebb nyúlva növelitek a fogástávolságotokat. Melyiket érzitek nehezebbnek? Vigyázzatok, hogy csak olyan messzire nyúljatok, mikor még biztonságosan kapaszkodtok a másik kezetekkel, vagy olyan messzire lépjetek, mikor még biztonságosan támaszkodtok a másik lábatokkal!


Függőállás, függés haladással, egyenletes sebességgel (lassú/gyors)

  • függőállásban/függésben haladás egyenletes sebességgel lassan/gyorsan (például függőállásban oldalazás a bordásfalon lassan)

Függőállás, függés haladással változó sebességgel (lassú/ gyors)

  • függőállásban/függésben haladás változó sebességgel (például lassan/gyorsan/lassan)

Függőállás haladással lassított, gyorsított és szaggatott mozdulatokkal

  • haladás függőállásban „lassított felvétellel”
  • haladás függőállásban „gyorsított felvétellel”
  • haladás függőállásban szaggatott mozdulatokkal

Függőállás haladással belső/ külsőleg meghatározott ritmusra

  • függőállásban/függésben haladás belsőleg meghatározott ritmusban
  • függőállásban/függésben haladás külsőleg meghatározott ritmusra (taps, hangszerek, zene)

Próbáljátok ki, hogy függőállásban tudtok-e gyorsan is oldalazni! Nagyon figyeljetek arra, hogy legközelebb hol fogjátok megfogni a bordásfalat!

A függésben haladásnál már szükségetek lesz arra, hogy a testetekkel segítsetek a lendületvételben. Figyeljetek arra, hogy a lépő kezetekkel azonos oldali lábatokat lendítsétek a haladás irányába! Ha még gyorsabban szeretnétek haladni, nagyon ügyeljetek a gyors, de biztonságos fogásváltásokra!

Biztos láttatok már lassított vagy gyorsított felvételt, most próbáljátok meg utánozni. Függőállásban oldalazva gondoljátok végig, hogy milyen mozdulatokat is kell csinálni, aztán próbáljátok lelassítani, vagy felgyorsítani a mozgásotokat! Figyeljetek arra, hogy a kezetek és a lábatok összhangban haladjon!

A szaggatott végrehajtásnál próbáljátok meg kézzel és lábbal is pici, folyamatosan megszakított mozdulatokkal elérni a bordásfalat!

Biztos szoktatok dúdolni magatokban egy dalt, vagy mondogatni egy mondókát. A magatokban kitalált ritmusra próbáljátok meg a lépegetést kézzel és lábbal is a bordásfalon (például mondóka ritmusa, gyermekdal ritmusa)! Most az én tapsom ütemére próbáljatok meg haladni!


Függőállások, függések helyben, haladással párokban, csoportokban, fizikai kontaktus nélkül/fizikai kontaktussal

  • függőállások/függések helyben, párokban/csoportokban fizikai kontaktus nélkül (mellső függés párokban a bordásfalon egymás mellett)
  • haladás függőállásban/függésben párokban/csoportokban fizikai kontaktus nélkül (például csoportban haladás függőállásban a bordásfalba akasztott KTK állványokba kapaszkodva kézzel, lábbal pedig a bordásfalon oldalirányban haladva; páros „malomforgás)
  • függőállások/függések helyben, párokban/csoportokban fizikai kontaktussal (például mellső függés párokban a bordásfalon egymás mellett, lábakat összeérintve)
  • haladás függőállásban/függésben párokban/csoportokban fizikai kontaktussal (például mellső függőállásban párokban haladás oldalazva a bordásfalon, vállakat végig összeérintve)

Függőállások, függések helyben vagy haladással a társakkal azonos vagy eltérő módon (ritmus, irány, a sebesség, mozdulatok, kiterjedés, vezető/követő szerep)

  • elmozdulás függőállásban/függésben azonos vagy eltérő ritmusban (például páros „hinta” azonos ritmusban)
  • páros „zászló” eltérő irányban
  • függőállásban/függésben haladás a társakkal azonos vagy eltérő sebességgel
  • függőállások/függések a társakkal azonos vagy eltérő mozdulatokkal (például hátsó függés a bordásfalon párban egymás mellett, váltott térdfelhúzás és leengedés)
  • függőállás/függés, függőállásban/függésben haladás a társakkal vezető/követő szerepben [például tükörkép, követő haladás, haladás függőállásban egymáson átmászva, haladás függőállásban egymás felett átmászva (19–23. kép)]

Most sorban egymás után fogtok oldalazva haladni a bordásfalon. Csak akkor induljatok, ha az előttetek lévők már elmentek előletek!

Különösen ügyeljetek arra, hogy ne zavarjátok a társaitokat a gyakorlatvégzés közben, nehogy lepottyanjon valamelyikőtök a bordásfalról!

Most kipróbálhatjuk, hogyan tudtok átmászni egymás „felett haladás közben. Aki „alul” van, az segítse azzal a társát, hogy szűken fog, és jól odasimul a bordásfalhoz! Így a társa át tud fogni rajta a kezével, és át tud lépni rajta lábával.

Mindig csak addig csináljátok a gyakorlatot, amíg nem érzitek, hogy csúszik a kezetek, vagy elfáradtak az ujjaitok a kapaszkodásban!

Akkor vagytok ügyesek, ha együtt mozdultok a társatokkal, ha egyforma magasságba emelitek például a lábatokat, karotokat.

Próbáljátok meg pontosan utánozni a társatok/társaitok mozgását!

Próbáljátok meg, hogy ennél a feladatnál éppen ellenkezőleg mozduljon a lábatok (karotok), mint a társadnak!


Függőállások, függések helyben, haladással eszközhordással

  • függőállások/függések fejtetőn babzsákot tartva, térd között babzsákot, labdát szorítva (bordásfalon, KTK-állványon, udvari szereken)
  • mellső függőállásban haladás oldalra bordásfalon vállon/fejtetőn babzsákot, karon kisméretű karikát hordva
  • mellső függés bordásfal legmagasabb fokán, babzsákkal a fejtetőn, fokonként ereszkedés lefelé térdelésbe, a babzsák „megőrzésével”
  • mellső/hátsó függésben bordásfalon/bordásfalba akasztott KTK-állványon haladás oldalra térd/boka közé puha labdát szorítva

Függőállások, függések helyben, haladással eszközökön át, eszközök között, alatt/fölött

  • függőállásban átlépések udvari szerek, felakasztott KTK-állványok között
  • átfüggeszkedések udvari szerek között
  • függeszkedésben haladás bordásfalra akasztott például KTK-állványokon, szőnyeg, zsámoly felett

(Az itt felsorolt feladatok természetesen párban és csoportosan is végezhetők.)


A kapaszkodásra figyeljetek legjobban, de a hordott eszközöket is igyekezzetek megtartani (például tartsátok mozdulatlanul a fejeteket, szorítsátok össze a térdeteket)!

Az akadályokon történő átfüggeszkedésnél nagyon figyeljetek a biztos fogásra!

Haladás előtt gondoljátok végig a tervezett útvonalat! Ha kell, váltsatok fogásmódot is útközben!


TT-TÉ
„Függőleges malomforgás” változó fogástávolsággal.
TT-E
Mellső függőállásban bordásfalon guggolás, majd felállás meghatározott ritmusra.
TT-TÁ
„Majomfüggés” mellső függőállás bordásfalon párokban egy irányba lendülve.
TT-ESZ
Hátsó függésben lábterpesztés, lábzárás, fejtetőn babzsákkal.


TT-TÉ
„Függőleges malomforgás” változó fogástávolsággal.
TÉ-E
Haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
TÉ-TÁ
Párokban mellső függőállásból fordulás hátsó függőállásba a bordásfalon, majd vissza. Tükörképszerűen.
TÉ-ESZ
Mellső függőállásban oldalazva haladás a bordásfalon bordásfal tetejére tett labdák érintésével.


TÉ-E
Haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
E-TÁ
Függőállásban oldalazás csoportban a bordásfalon lassan.
TT-E
Mellső függőállásban bordásfalon guggolás, majd felállás meghatározott ritmusra.
E-ESZ
Hátsó függésben jelre boka közé szorított labdával térdfelhúzás.


E-TÁ
Függőállásban oldalazás csoportban a bordásfalon lassan.
TÁ-ESZ
Függőállásban átlépések udvari szereken párban, vezető/követő szerepben.
TT-TÁ
„Majomfüggés” mellső függőállás bordásfalon párokban egy irányba lendülve.
TÉ-TÁ
Párokban mellső függőállásból fordulás hátsó függőállásba a bordásfalon, majd vissza. Tükörképszerűen.


TÁ-ESZ
Függőállásban átlépések udvari szereken párban, vezető/követő szerepben.
TT-ESZ
Hátsó függésben lábterpesztés, lábzárás, fejtetőn babzsákkal.
TÉ-ESZ
Mellső függőállásban oldalazva haladás a bordásfalon bordásfal tetejére tett labdák érintésével.
E-ESZ
Hátsó függésben jelre boka közé szorított labdával térdfelhúzás.


TT-TÉ-E
„Függőleges malomforgás” hosszú fogástávolsággal, külsőleg megadott ritmusban.
TT TÉ-E-TÁ
„Függőleges malomforgás” párokban, változó fogástávolsággal. Jelre egymás felé haladva, majd újabb jelre egymástól távolodva.


TT-TÉ-E
„Függőleges malomforgás” hosszú fogástávolsággal, külsőleg megadott ritmusban.
TÉ-TÁ-ESZ
Párban függőállásban felmászás a bordásfal tetejére. Egyik gyerek kendővel a kezében mászik, a bordásfal tetején átadja társának, majd ő mászik kendővel a kézben lefelé.
TÉ-E-TÁ
Csoportban egymás után haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.


TT-TÉ-E
„Függőleges malomforgás” hosszú fogástávolsággal, külsőleg megadott ritmusban.
TÉ-E-TÁ
Csoportban egymás után haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban ellenkezőleg haladva, mellső függőállásban fel- lemászás a bordásfalra, fejtetőn babzsákkal. Lassú, majd gyors ritmusban.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban oldalazva haladás mellső függőállásban babzsákkal a fejtetőn. Jelre felváltva egymás megelőzése (akár alul, akár felül haladva).


TÉ-TÁ-ESZ
Párban függőállásban felmászás a bordásfal tetejére. Egyik gyerek kendővel a kezében mászik, a bordásfal tetején átadja társának, majd ő mászik kendővel a kézben lefelé.
TÉ-E-TÁ
Csoportban egymás után haladás függőállásban cikcakk vonalon, változó sebességgel.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban ellenkezőleg haladva, mellső függőállásban fel-, lemászás a bordásfalra, fejtetőn babzsákkal. Lassú, majd gyors ritmusban.


TÉ-TÁ-ESZ
Párban függőállásban felmászás a bordásfal tetejére. Egyik gyerek kendővel a kezében mászik, a bordásfal tetején átadja társának, majd ő mászik kendővel a kézben lefelé.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Párokban ellenkezőleg haladva, mellső függőállásban fel-, lemászás a bordásfalra, fejtetőn babzsákkal. Lassú, majd gyors ritmusban.