Kúszások, mászások


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: MOZGÁSFEJLESZTÉS, ÜGYESSÉGFEJLESZTÉS MOZGÁSKONCEPCIÓS MEGKÖZELÍTÉSBEN

Kúszások, mászások


Vontató kúszás (kép)

Vontató kúszás (kép)

A kúszás és a mászás szerepe rendkívül fontos a gyermek fejlődésében. Egyidejűleg fejleszti az idegrendszeri szerveződéseket, és gátolja a primitív reflexek fennmaradását. A kisiskoláskort megelőzően e gyakorlatok „elősegítik az érző információk egységbe rendezését, integrálását, mivel az egyensúlyi, a látási és a proprioceptív rendszerek ekkor működnek először együtt egy új viszonylatban a nehézségi erővel. Az egyre fejlődő mozgások révén a gyermek egyre jobban összehangolja az egyensúlyi, a tér- és a mélységérzékelési képességét. A kúszás és a mászás által a látás, az érzékelés és a mozgás nyers információs anyaga első ízben szinkronizálódik, és nyújt teljes képet a környezetről.” [16] A gyakorlatok végzése által egyre biztosabbá váló fejtartás szoros összefüggésben van a látással, ezen keresztül a mélység- és az egyensúlyérzékeléssel is. Így e feladatok, és az ezeket megvalósító nagyszámú és rendkívül változatos gyakorlás, ebben az időszakban a jól fejleszthető idegrendszeri struktúrák mellett olyan képességek fejlesztéséhez járulnak hozzá, melyek később a tanulási képességekben realizálódhatnak. Mindezen túl kisiskoláskorban a kúszások, mászások támaszhelyzetein keresztül differenciáltan, saját testsúllyal végezhetünk erőfejlesztést tanítványainknál.

 


Mászás befelé fordított alkaron, „rongyokon” (ábra)

Mászás befelé fordított alkaron, „rongyokon” (ábra)

A feldolgozást segítő szempontok:

  • Az azonos oldali kar-láb együttes használatát azoknál a gyermekeknél alkalmazzuk, akiknek az ellentétes kar-láb munkával történő végrehajtás nem okoz nehézséget.
  • A reflexes működésen túlmutató, annál egyre bonyolódó gyakorlatoknak nagy szerepe van a kar- és lábműködéstől független fejtartás, és ezen keresztül a látás, valamint az egyensúlyérzékelés fejlesztésében.
  • Az utánzó kúszások, mászások mindezen pozitív hatásokon túl érzelmileg is mozgósítják a gyermekeket. Ennek érdekében a gyakorlatok végezhetők behunyt szemmel is.
  • A meghatározott útvonalon való mászáshoz használhatunk talajra rajzolt/ragasztott vonalakat, vagy kötelet, ilyenkor a vonal a kezek és a lábak között is futhat.
  • Az optimális támasztávolság megválasztása a kúszásnál megkönnyíti az előrehaladást. A mászásoknál a változó támasztávolság következtében biztosabbá vagy bizonytalanabbá válik az egyensúlyi helyzet megtartása, ám csak ezeken a próbálkozásokon keresztül találhatnak rá tanítványaink az optimális támasztávolságra.
  • A keményebb vagy puhább talajon történő kúszás, mászás, a földön elhelyezett jelek, lejtők, emelkedők távolságának felmérése finom alkalmazkodásra készteti a látást, a tapintási érzékelést, a belső érzékelő receptorokat. Javul a távolságbecslés, a mélység érzékelése, ennek eredményeként a szem-kéz koordináció és az egyensúlyérzékelés biztonsága is.
  • A lassított és gyorsított kúszások/mászások a mozgásvégrehajtás tudatos kontrollját jelentik, hiszen ha lassítva vagy gyorsítva akarunk valamit megcsinálni, tudnunk kell, hogy milyen mozdulatokat kell „lelassítani”, „felgyorsítani” vagy „szaggatottan” elvégezni.
  • Kúszás, de különösen a mászás közben lehet hangkeltéssel végrehajtani a feladatot. Eközben lehetőség van arra, hogy a végtag-dominancia fejlesztésére is figyelmet fordítsunk (például dobbantás az egyik kézzel, lábbal, és felváltva vagy egyszerre a lépő kézzel és lábbal). A külső ritmus még tovább fejleszti az alkalmazkodást, mert bekapcsolódik az érzékelésbe a hallás is. A koordináció egy magasabb foka, ha képesek vagyunk a saját mozgásunkat egy külső ritmushoz igazítani. Ehhez felhasználhatóak a már ismert gyermekdalok és ritmusképletek.
  • Tovább színesíthetjük a gyakorlást eszközkerüléses kúszásokkal/mászásokkal. Egészen új megtapasztalás lehet, ha a kúszásnál/mászásnál az eszközön hasal/térdel a gyermek (rongy, szuperdeszka, szőnyegdarab).
  • Az eszközökben való mászásnál új elem, hogy a látásnak nem lesz olyan fontos szerepe.
  • Még további nehezítés, mikor mászásnál körkörös gumiszalagot, vagy zsinórt kell kifeszítve az azonos oldali, vagy az ellentétes oldali végtagok között megtartani.

Kúszás ellentétes kar- és lábhasználattal (kép)

Kúszás ellentétes kar- és lábhasználattal (kép)

Kúszás ellentétes kar- és lábhasználattal

  • kúszás ellentétes oldali kar- és lábhasználattal, hasat a talajon tartva (14. kép)

Mászás ellentétes kar- és lábhasználattal

  • mászás ellentétes oldali kar- és lábhasználattal tenyéren és térden

Kúszás azonos oldali kar- és lábhasználattal

  • kúszás azonos oldali kar- és lábhasználattal, hasat a talajon tartva

Mászás azonos oldali kar- és lábhasználattal

  • mászás ellentétes oldali kar- és lábhasználattal tenyéren és térden
  • kúszás oldalfekvésben

Kúszások, mászások ellentétes és azonos oldali kar- és lábhasználattal, változatos módon

  • mászás alkaron és térden
  • mászás befelé fordított alkaron és térden

Utánzó kúszások/mászások (minden lehetséges irányba)

  • „kistigris”: hasonfekvésben ellentétes oldali kar- és lábtartáscserék helyben, folyamatosan
  • „katonakúszás”: kúszás ellentétes oldali kar- és lábhasználattal, hasat és mellkast a talajhoz szorítva
  • „katonakúszás 2”: kúszás ellentétes oldali kar- és lábhasználattal alkaron, hasat a talajhoz szorítva
  • „kiskutya megfogja a farkát”: mászás helyben, körben
  • „kíváncsi kiskutyamászás”: mászás folyamatos fejfordítással jobbra és balra
  • „dakszli mászás”: mászás térden, karok hajlítva a váll alatt támaszkodnak, kézfej befelé néz
  • „hajókerék”: mászás térden és tenyéren, lépésenként váltott karkörzéssel előre
  • „mamut”: mászás térden és tenyéren, lépésenként ellentétes kar- és lábemeléssel
  • „egerésző macska”: mászás minden lépésre, kézzel előre nyújtózva, mellkast a talaj felé közelítve
  • „giliszta”: hason fekvésben, mélytartásban lévő karokkal „csúszás” a törzs forduló-hullámzó mozdulataival előre és hátra, hason és háton
  • „popsiséta”: nyújtott ülésben csúszás fenéken, határozott csípőmozdulatokkal, különböző kartartásokban

 


Kúszás közben, nyújtsátok messzire a kezeteket és húzzatok nagyot a tenyeretekkel! Az ellentétes oldalon pedig toljátok magatokat a lábatokkal! Akkor vagytok ügyesek, ha végig a hasatokon maradtok és még a mellkasotokat sem emelitek fel. A fejetek pedig maradjon a hátatok meghosszabbításában! Nézzetek közel magatok elé kúszás közben! Próbáljatok folyamatosan haladni, akkor kevesebb erőfeszítésre lesz szükségetek!

Akkor vagytok ügyesek, ha ellentétesen lép a kezetek és a lábatok mászás közben. Nyitott tenyérrel másszatok! Próbáljátok egyenesen tartani a hátatokat mászás közben! A fejetek a hátatok meghosszabbításában legyen! Ha jól tartjátok a fejeteket, akkor az arcotok a talaj felé néz.

Kúszás közben, most az azonos oldali karotokat és lábatokat használjátok egyszerre! Figyeljetek azokra a dolgokra is, amit az ellentétes kar- és lábhasználatnál már megtanultatok!

Mászás közben most az azonos oldali karotok és lábadtok lépjen egyszerre! Figyeljetek azokra a dolgokra is, amit az ellentétes kar- és lábhasználatnál már megtanultatok!

Ha alkaron másztok, nyissátok ki és tegyétek le a tenyereteket mászás közben! Mikor befelé fordított alkaron másztok, ügyesen egymás elé lépegessetek az alkarotokkal!

„Dakszli mászásnál” támaszkodjatok jó szélesen a vállatok alatt, a befelé fordított nyitott tenyereteken! Jól nyomjátok le a mellkasotokat a talaj felé! A fejetek a háttok meghosszabbításában legyen!

A „hajókerék” mászásnál próbáljátok meg kinyújtott könyökkel karkörzést végezni! A tekintetetek mindig a körzést végző karotokon legyen!

A „mamutmászásnál” először lassan emeljétek az ellentétes oldali karotokat és lábatokat, hogy könnyebben megtarthassátok az egyensúlyotokat!

A „popsiséta” közben ne a lábatok lépegessen, hanem próbáljátok meg váltva előre tolni a nyújtott lábatokat!


Kúszások, mászások előre/hátra, oldalra, körben (ezek átmenete is)

  • kúszások/mászások előre/hátra, rézsútosan előre/hátra, oldalra és körben

Kúszások, mászások meghatározott útvonalon

  • kúszás/mászás egyenes vonalon, íves vonalon, hullámvonalon, cikcakk vonalon, körben, betű- és számalakban, illetve egyéb, különböző módon, meghatározott útvonalon

Át-, fel- és lekúszások, -mászások

  • kúszás/mászás természetes emelkedőn/lejtőn (például domboldalon)
  • mászás képzeletbeli akadályok átlépésével
  • mászás átlépéssel talajra rajzolt, vagy ragasztott sávokon, különböző talajokon
  • mászás át-, fel- és lelépéssel különböző eszközök igénybevételével (lásd eszközös feladatok oszlop)

Kúszások, mászások állandó/változó/váltakozó

  • támasztávolságokkal
  • kúszások/mászások állandó támasztávolsággal (rövid, normál és hosszú)
  • kúszások/mászások változó/váltakozó támasztávolsággal (például 2 rövid, 3 normál és 4 hosszú)

Utánzó kúszások/mászások (minden lehetséges irányba)

[Feladatok: TT-feladatcsoport utolsó sorában]

 


Figyeljetek rá, hogy amikor hátrafelé, vagy oldalra haladtok, akkor se felejtsétek el, amit a kúszásnál/mászásnál tanultatok!

Ügyesen maradjatok a kijelölt útvonalon! A tekintetek kövesse a kijelölt útvonalat.

Felfelé kúszásnál nagyon keményen kell húznotok karral, és tolnotok magatokat a lábatokkal, hogy felérjetek az emelkedőn!

Amikor átmásztok egy eszközön, ne emelkedjetek fel a törzsetekkel mászás közben!

Ha leléptek valahonnan a kezetekkel mászás közben, keressetek biztos támaszt, mielőtt a térdetekkel is lépnétek!

Megtanultuk már, milyen saját támasztávolságotokkal kúszni/mászni. Most próbáljátok ki, milyen érzés, ha lerövidítitek, vagy ha éppen megnyújtjátok a támasztávolságot! Próbálgathatjátok azt is, hogy váltogatjátok a támasztávolságot.

[Feldolgozási példák: TT-feladatcsoport utolsó sorában]

 


Kúszások, mászások egyenletes sebességgel (lassú/gyors)

  • kúszás/mászás lassan, közepes sebességgel és gyorsan

Kúszások, mászások változó sebességgel

  • kúszás/mászás fokozatosan gyorsuló/lassuló sebességgel
  • kúszás/mászás szabadon és szisztematikusan (például lassú-gyors) változó sebességgel

Kúszások, mászások irányváltoztatással (egyénileg vagy külsőleg meghatározott módon)

  • elindulás/megállás egyéni ütemben
  • kúszás/mászás közben jelre megállás, majd jelre elindulás (például taps, fütty, dob)
  • járás közben jelre különböző statikus utánzó gyakorlatok végzése (például „alagút”, „kisasztal”, „gólya”), majd jelre járás tovább
  • haladás közben irányváltoztatás egyéni vagy külső jelzésre

Kúszások, mászások lassított, gyorsított és szaggatott mozdulatokkal

  • „robot kúszás/mászás”: az izmok feszültségének váltakoztatásával, szaggatott mozdulatokkal
  • kúszás/mászás „lassított felvétellel”
  • kúszás/mászás „gyorsított felvétellel”
  • A mozgásvégrehajtás tudatos kontrollját jelentik ezek a gyakorlatok, hiszen ha lassítva vagy gyorsítva akarunk valamit megcsinálni, tudnunk kell, hogy milyen mozdulatokat kell „lelassítani”, „felgyorsítani” vagy „szaggatottan” megcsinálni.

Kúszások, mászások belső/külsőleg meghatározott ritmusra

  • kúszás/mászás belsőleg meghatározott ritmusban
  • kúszás/mászás külsőleg meghatározott ritmusra (például pedagógus taps, zene, hangszerek)
  • kúszás/mászás belsőleg meghatározott ritmusban, hangkeltéssel (például talajra ütéssel)

A normál tempóhoz képest, most próbáljatok lassabban/gyorsabban kúszni/mászni! Mászásnál próbáljatok gyorsabban lépegetni a kezetekkel és a térdetekkel!

A kúszásnál akkor fogtok gyorsabban haladni, ha azon kívül, hogy gyorsabban váltogatjátok a kar-lábtempókat, pici szünetet sem hagytok a váltások között. A gyors előrejutáshoz folyamatosnak kell lennie a mozgásotoknak.

Már megtapasztaltátok, milyen érzés különböző sebességgel mászni. Most próbáljátok váltogatni a sebességetek kúszás/mászás közben!

Kúszás/mászás közben szabadon megállhattok, majd újra elindulhattok a teremben.

Figyeljetek, most csak akkor álljatok meg, ha jelt adok! A következő jelzésre induljatok újra!

Most már ne álljatok meg, csak változtassatok irányt, ha a jelzésemet halljátok!

Biztosan láttátok már, hogy mozognak a robotok. Próbáljatok meg „robotszerűen” kúszni/mászni! Szaggatott mozdulatokkal haladjatok a karotokkal és a lábatokkal is!

Érdekes, mikor lelassítanak egy felvételt valamilyen mozgásról. Most játsszuk azt, hogy ti fogtok lassított felvétellel kúszni/mászni! Ne szaggassátok meg a mozdulataitokat, csak lassítsátok le! Most pedig gyorsított felvétellel próbáljátok meg!

Izgalmas az is, ha úgy próbáltok meg kúszni/mászni, hogy magatokban elképzeltek hozzá egy ritmust. Akár egy mondóka ritmusára is mozoghattok.

Most én fogom adni a ritmust a mozgásotokhoz. Figyeljetek a zene ritmusára!


Kúszások, mászások párokban, csoportokban, fizikai kontaktussal és anélkül

  • kúszás/mászás párokban/csoportokban fizikai kontaktussal (például vontató kúszás (13. kép): az elöl lévő gyerek csak karral, a hátul lévő csak lábbal kúszik; mászás oszlopban: hátul lévő gyermek alkaron mászva elöl lévő gyerek bokáját fogja kívülről)
  • kúszás/mászás párokban/csoportokban fizikai kontaktus nélkül
  • kúszás/mászás párokban/csoportokban egymással szemben, egymásnak háttal és egymás mellett
  • kúszás/mászás oszlopban/vonalban

Kúszások, mászások a társakkal azonos vagy eltérő módon (ritmus, irány, a sebesség, mozdulatok, vezető/követő)

  • kúszás/mászása társakkal azonos vagy eltérő ritmusban (például a csoport minden tagja saját ritmusban mászik)
  • kúszás/mászás a társakkal azonos vagy eltérő irányban
  • kúszás/mászás a társakkal azonos vagy eltérő sebességgel
  • kúszás/mászás a társakkal azonos vagy eltérő mozdulatokkal (például különböző kartartással)
  • kúszás/mászás a társakkal vezető-követő szerepben (például tükörkép, inverz tükör, követő mozgások)
  • „farkasfalka” mászás oszlopban társkövetéssel
  • „tekeredik a kígyó” kúszással, mászással

Ki fogjuk próbálni, hogy milyen érdekes, ha párokban, vagy csoportokban kúsztok/másztok.

Próbáljatok meg egymás mellett haladni a párotokkal! Most mászás közben maradjon összeérintve a vállatok!

Most az egész csoport együtt kússzon/másszon szabadon a teremben!

Figyeljetek egymásra, kerüljétek el az ütközést!

Most próbáljatok meg a párotokkal egymást követve kúszni/mászni! Figyeljetek, hogy ne hagyjátok el a társatokat, és aki hátul halad az pedig ne maradjon le! Ne felejtsetek el szerepet cserélni!

Most próbáljatok meg mindannyian másként mászni! Változtathatjátok a kar és a lábmunkát, a sebességet, a támasztávolságot.


Kúszások, mászások eszközhordással

  • kúszás/mászás például babzsák-, labda-, kendő-, bot-, karika-, kötél-, szőnyeghordással (például kézben, nyakon, háton, testrészek alatt csúsztatva)
  • kúszás/mászás has, vagy végtagok alatt rongy csúsztatásával (például mászás tenyerek és térdek alá tett rongy csúsztatásával)

Kúszások, mászások eszközökön, eszközökön át, eszközök között, körül, alatt/fölött, előtt/mögött/mellett, eszközökben, eszköztolással és

  • eszközcsúsztatással
  • kúszás/mászás szőnyegen, padon, párhuzamos padon, csúszdalapon, udvari eszközökön
  • kúszás szuperdeszkán hasalva
  • átmászás zsámolyon, padon, karikán, kötélen, létrán, függőlegesen rögzített karikán
  • kúszás/mászás talajra tett karikák, babzsákok, body-roll hengerek, lépőkövek, bóják között/körül
  • kúszás/mászás KTK állvány, emelt pad/csúszdalap/létra/híd, kifeszített gumiszalag alatt
  • mászás például kötél, bot kifeszített gumiszalag felett
  • kúszás/mászás eszközök előtt/ mögött/mellett (pad, zsámoly, karika, body-roll, kötél)
  • mászás különböző módon sorba tett karikákban
  • mászás gumiszalagban (ellentétes vagy azonos oldali végtagok összekötve)
  • mászás bújócsőbe
  • mászás szuperdeszkát tolva
  • mászás kézzel rongyot, babzsákot csúsztatva (7. ábra)

(Az itt felsorolt feladatok természetesen párban és csoportosan is végezhetők.)


Már ügyesen megy a kúszás és a mászás. Nehezítünk azzal, hogy a hátatokon babzsákot kell szállítanotok. Most már arra is figyelnetek kell, hogy ne hagyjátok el a babzsákotokat!

Most kipróbálhatjátok milyen érzés a tenyeretek alá rongyot téve mászni. Figyeljetek, a tenyereteket csúsztatni kell, hogy ne hagyjátok el a rongyokat!

Próbáljatok úgy mászni, hogy minden eszközt kikerültök a teremben!

Másszatok a talajra tett kötél felett úgy, hogy a kötél a kezetek és a lábatok között legyen!

Másszatok át a kifeszített gumiszalagok alatt! Figyeljetek, mert lehet, hogy kicsit le kell nyomni a mellkasotokat a talaj felé, hogy ne érjetek hozzá a kötélhez!


TT-TÉ
Mászás befelé fordított alkaron, szisztematikusan változó támasztávolsággal.
TT-E
„Katonakúszás”, jelre félfordulat hason, majd kúszás tovább ellenkező irányba.
TT-TÁ
„Kíváncsi kiskutya” mászás párban egymás mögött, fejet ellenkezőleg fordítva.
TT-ESZ
„Dakszlimászás” párhuzamos padok tetején.


TT-TÉ
Mászás befelé fordított alkaron, szisztematikusan változó támasztávolsággal.
TÉ-E
Mászás változó sebességgel íves vonalon.
TÉ-TÁ
„Vontató kúszás” körben.
TÉ-ESZ
Mászás különböző magasságú szerek átlépésével.


TÉ-E
Mászás változó sebességgel íves vonalon.
E-TÁ
Jelre elindulás-megállás párokban egymás mellett kúszva.
TT-E
„Katonakúszás”, jelre félfordulat hason, majd kúszás tovább ellenkező irányba.
E-ESZ
Mászás fokozatosan gyorsuló tempóban kifeszített gumiszalag felett.


E-TÁ
Jelre elindulás-megállás párokban egymás mellett kúszva.
TÁ-ESZ
„Tekeredik a kígyó” mászás csoportban, vastag kötél felett.
TT-TÁ
„Kíváncsi kiskutya” mászás párban egymás mögött, fejet ellenkezőleg fordítva.
TÉ-TÁ
„Vontató kúszás” körben.


TÁ-ESZ
„Tekeredik a kígyó” mászás csoportban, vastag kötél felett.
TT-ESZ
„Dakszlimászás” párhuzamos padok tetején.
TÉ-ESZ
Mászás különböző magasságú szerek átlépésével.
E-ESZ
Mászás fokozatosan gyorsuló tempóban kifeszített gumiszalag felett.


TT-TÉ-E
„Mamut” mászás meghatározott útvonalon, jelre elindulással és megállással.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Mászás csoportban babzsákkal a háton, meghatározott útvonalon. Jelre félfordulat, mászás tovább ellenkező irányba.
TT-TÉ-E-ESZ
„Hajókerék”: mászás hátra vastag kötél felett térden és tenyéren, lépésenként váltott karkörzéssel hátra. Külsőleg meghatározott ritmusra.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Mászás párokban egymás mögött alkaron, kívülről bokafogással. Babzsákhordással nyakon. Egy tapsra előrefelé, két tapsra hátrafelé, három tapsra oldalazva mászás.


TT-TÉ-E
„Mamut” mászás meghatározott útvonalon, jelre elindulással és megállással.
TÉ-E-TÁ
Mászás csoportban meghatározott útvonalon. Jelre félfordulat, mászás tovább ellenkező irányba
TÉ-E-TÁ-ESZ
Mászás csoportban babzsákkal a háton, meghatározott útvonalon. Jelre félfordulat, mászás tovább ellenkező irányba.
TT-TÉ-E-ESZ
„Hajókerék”: mászás hátra vastag kötél felett térden és tenyéren, lépésenként váltott karkörzéssel hátra. Külsőleg meghatározott ritmusra.


TT-TÉ-E
„Mamut” mászás meghatározott útvonalon, jelre elindulással és megállással.
TÉ-E-TÁ
Mászás csoportban meghatározott útvonalon. Jelre félfordulat, mászás tovább ellenkező irányba.
E-TÁ-ESZ
Mászás egymás mellett párban padok tetején változó sebességgel vezető/követő szerepben.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Mászás csoportban babzsákkal a háton, meghatározott útvonalon. Jelre félfordulat, mászás tovább ellenkező irányba.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Mászás párokban egymás mögött alkaron, kívülről bokafogással. Babzsákhordással nyakon. Egy tapsra előrefelé, két tapsra hátrafelé, három tapsra oldalazva mászás.


TÉ-E-TÁ
Mászás csoportban meghatározott útvonalon. Jelre félfordulat, mászás tovább ellenkező irányba.
E-TÁ-ESZ
Mászás egymás mellett párban padok tetején változó sebességgel vezető/követő szerepben.
TÉ-E-TÁ-ESZ
Mászás csoportban babzsákkal a háton, meghatározott útvonalon. Jelre félfordulat, mászás tovább ellenkező irányba.
TT-TÉ-E-ESZ
„Hajókerék”: mászás hátra vastag kötél felett térden és tenyéren, lépésenként váltott karkörzéssel hátra. Külsőleg meghatározott ritmusra.


E-TÁ-ESZ
Mászás egymás mellett párban padok tetején változó sebességgel vezető/követő szerepben.