6.2. A fejlett önismeret és együttműködésre kész attitűd kialakítása során elsajátítandó tudás-, kép


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Feljesztési terület: Negyedik fejlesztési terület: Fejlett önismeret és együttműködésre kész attitűd
Könyv címe: EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ

6.2. A fejlett önismeret és együttműködésre kész attitűd kialakítása során elsajátítandó tudás-, kép


A tanuló tudása

  • Ismeri az alapérzelmek elnevezéseit, verbális és nem verbális kommunikációs jeleit.
  • Ismeri a győztes és vesztes fogalmát.
  • Ismer az alap mozgáskészségekre épülő páros, csoportos versengő és kooperatív feladatokat, játékokat, játékhelyzeteket.
  • Érti a versengés és együttműködés kapcsolódásának jelentőségét.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes felmérni, hogy a társas szituációkban mások hogy reagálnak a viselkedésére, tevékenységére.Képes akaraterejét és önkontrollját a teljesítménynövelés (motoros, kognitív) érdekében gyakorolni.
  • Képes megbízni másokban és önmagában, ezzel hatékonyan vesz részt a társas helyzetekben, játékokban.
  • Átéli és érthetően kifejezi a benne zajló folyamatokat, és észreveszi, hogy nem csak győztes-vesztes küzdelem van, hanem győztes-győztes is létezik.
  • Tartósan figyelembe veszi mások szándékait, véleményét, vágyait a kezdetleges önreflexió birtokában.

 


A tanulói attitűdök

  • Önbizalma segítségével ügyesen találja meg a helyét a testnevelésórán és a viselkedését megfelelő érzékenységgel választja meg.
  • A szabályok mentén cselekszik, és a pedagógusi irányítás mentén alkalmazkodik.
  • Átéli és érthetően kifejezi a benne zajló folyamatokat.

 


A tanuló tudása

  • Ismeri a csapatsportágak szabályait és az alapvető taktikai elemeket.
  • Ismeri a „fair play” fogalmát.
  • Ismeri az alapvető sportjátékközi technikai és taktikai elemeket.
  • Ismeri a sportágak, sportjátékok specifikus szakkifejezéseit, verbális és nem verbális jeleit.
  • Ismeri és érti a kooperáció lényegét, tudja, hogy jó csapatmunkával az egyéni teljesítmény is növelhető.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes eligazodni önismereti folyamataiban, én-azonossága megerősödik a pozitív mozgásélmények által.
  • Képes a mozgásérzeteit értelmezni és pedagógusi irányítással a másoktól kapott információkkal összevetni.
  • Képes mások reakcióit a mozgásos és viselkedési teljesítményével kapcsolatosan a helyén kezelni.
  • Képes gyengeségeit és erősségeit felismerve, felmérve megfogalmazni az önmagával kapcsolatos változtatásra való belső igényét.
  • Képes egyéni érdekeit felismerni, és agresszió nélkül kifejezni, továbbá felismeri a sportszerű és sportszerűtlen szituációkat.
  • Képes egy csapat tagjaként a csapat céljáért a neki kiosztott szerepben küzdeni.

 


A tanulói attitűdök

  • Új, tudatosan vállalt viselkedésmódokat próbál ki, a visszajelzéseket értelmezve, a következtetéseket levonva alakítja tovább értékrendjét.
  • Motiválja az önmagának kitűzött teljesítmény elérésének és az új ismeretek szerzésének igénye.
  • Kialakul a tervek megvitatására, a nézeteltérések feloldására, a szabályok megalkotására és betartására való igénye.
  • Felismeri a siker és a kudarc élményét, megjelenik a növekvő belső kontrollra való törekvés.

 


A tanuló tudása

  • Érti a koopetíció fogalmát, a kollektív jutalom jelentését.
  • Ismer közösségépítő játékokat, a társas együttlétet színesítő mozgásos és ügyességi játékokat, feladatokat.
  • Ismeri önmaga képességeit a sikeres önálló sportágválasztáshoz, a rekreációs tevékenység megválasztásához.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Motivált, hogy önmagához képest jobb teljesítményt érjen el, képes a siker átélésére, a kudarc elfogadására.
  • Képes önmagát egységes személyként megélni az objektív eredmények és a szubjektív élmények alapján.
  • Képes önmagáról összefüggően és kritikusan beszélni.
  • Képes helyzettől függően eredeti, ötletes megoldások kialakítására, akár a szabályok időleges felfüggesztése árán is.

 


A tanulói attitűdök

  • A tanuló nagyobb belátással és elfogadással áll önmagához, hibáihoz, dicséretet érdemlő cselekvéseihez.
  • Fejlett önismeretének köszönhetően fontos számára az ellenfél és mások tisztelete, törekszik a csoportkonszenzus elősegítésére, és a hatékony, feladatközpontú együttműködésre.