Negyedik fejlesztési terület: Fejlett önismeret és együttműködésre kész attitűd
Könyv címe:
EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ
6.2. A fejlett önismeret és együttműködésre kész attitűd kialakítása során elsajátítandó tudás-, kép
A tanuló tudása
Ismeri az alapérzelmek elnevezéseit, verbális és nem verbális kommunikációs jeleit.
Ismeri a győztes és vesztes fogalmát.
Ismer az alap mozgáskészségekre épülő páros, csoportos versengő és kooperatív feladatokat, játékokat, játékhelyzeteket.
Érti a versengés és együttműködés kapcsolódásának jelentőségét.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Képes felmérni, hogy a társas szituációkban mások hogy reagálnak a viselkedésére, tevékenységére.Képes akaraterejét és önkontrollját a teljesítménynövelés (motoros, kognitív) érdekében gyakorolni.
Képes megbízni másokban és önmagában, ezzel hatékonyan vesz részt a társas helyzetekben, játékokban.
Átéli és érthetően kifejezi a benne zajló folyamatokat, és észreveszi, hogy nem csak győztes-vesztes küzdelem van, hanem győztes-győztes is létezik.
Tartósan figyelembe veszi mások szándékait, véleményét, vágyait a kezdetleges önreflexió birtokában.
A tanulói attitűdök
Önbizalma segítségével ügyesen találja meg a helyét a testnevelésórán és a viselkedését megfelelő érzékenységgel választja meg.
A szabályok mentén cselekszik, és a pedagógusi irányítás mentén alkalmazkodik.
Átéli és érthetően kifejezi a benne zajló folyamatokat.
A tanuló tudása
Ismeri a csapatsportágak szabályait és az alapvető taktikai elemeket.
Ismeri a „fair play” fogalmát.
Ismeri az alapvető sportjátékközi technikai és taktikai elemeket.
Ismeri a sportágak, sportjátékok specifikus szakkifejezéseit, verbális és nem verbális jeleit.
Ismeri és érti a kooperáció lényegét, tudja, hogy jó csapatmunkával az egyéni teljesítmény is növelhető.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Képes eligazodni önismereti folyamataiban, én-azonossága megerősödik a pozitív mozgásélmények által.
Képes a mozgásérzeteit értelmezni és pedagógusi irányítással a másoktól kapott információkkal összevetni.
Képes mások reakcióit a mozgásos és viselkedési teljesítményével kapcsolatosan a helyén kezelni.
Képes gyengeségeit és erősségeit felismerve, felmérve megfogalmazni az önmagával kapcsolatos változtatásra való belső igényét.
Képes egyéni érdekeit felismerni, és agresszió nélkül kifejezni, továbbá felismeri a sportszerű és sportszerűtlen szituációkat.
Képes egy csapat tagjaként a csapat céljáért a neki kiosztott szerepben küzdeni.
A tanulói attitűdök
Új, tudatosan vállalt viselkedésmódokat próbál ki, a visszajelzéseket értelmezve, a következtetéseket levonva alakítja tovább értékrendjét.
Motiválja az önmagának kitűzött teljesítmény elérésének és az új ismeretek szerzésének igénye.
Kialakul a tervek megvitatására, a nézeteltérések feloldására, a szabályok megalkotására és betartására való igénye.
Felismeri a siker és a kudarc élményét, megjelenik a növekvő belső kontrollra való törekvés.
A tanuló tudása
Érti a koopetíció fogalmát, a kollektív jutalom jelentését.
Ismer közösségépítő játékokat, a társas együttlétet színesítő mozgásos és ügyességi játékokat, feladatokat.
Ismeri önmaga képességeit a sikeres önálló sportágválasztáshoz, a rekreációs tevékenység megválasztásához.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
Motivált, hogy önmagához képest jobb teljesítményt érjen el, képes a siker átélésére, a kudarc elfogadására.
Képes önmagát egységes személyként megélni az objektív eredmények és a szubjektív élmények alapján.
Képes önmagáról összefüggően és kritikusan beszélni.
Képes helyzettől függően eredeti, ötletes megoldások kialakítására, akár a szabályok időleges felfüggesztése árán is.
A tanulói attitűdök
A tanuló nagyobb belátással és elfogadással áll önmagához, hibáihoz, dicséretet érdemlő cselekvéseihez.
Fejlett önismeretének köszönhetően fontos számára az ellenfél és mások tisztelete, törekszik a csoportkonszenzus elősegítésére, és a hatékony, feladatközpontú együttműködésre.