Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Feljesztési terület: | Második fejlesztési terület: Rendszeres fizikai aktivitás |
Könyv címe: | EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ |
Az iskolai testnevelésórákon fontos feladat, hogy a tanuló tapasztalja és értse meg a rendszeres testmozgás, mozgásos játékok és feladatok hatását aktuális közérzetére. A pedagógus rendszeresen tudatosítja a jó és a fáradtságról árulkodó közérzet lelki és testi jeleit. Eközben biztatja a tanulókat a jó érzés és a fáradtság jeleinek kommunikációjára, melynek köszönhetően a tanulók képessé válnak a testmozgás jótékony hatásaink felismerésére.
Az iskolai testnevelésórákon fontos feladat a tanulókban tudatosítani, hogy a rendszeres testmozgás, a mozgásos játékok befolyásolják az aktuális fürgeségüket, játékkedvüket, mozgékonyságukat – aktivációs energia (arousal-) szintjüket. Egyes feladatok, szituációk szorongást és félelmet, míg mások örömet okozhatnak, negatív vagy pozitív hatással vannak rájuk. A testnevelő pedagógus fontos feladata rávilágítani, hogy az aktivációs energia nem mindenkinél egyforma. A megértés hatására a tanuló felismeri és érthetően kommunikálja az aktivációs energia, a nyugalom és a feszültség kapcsolatát. Ennek eredményeként kialakul az érzésbeli különbség az izgalmi és nyugalmi állapotok között.
A testnevelő pedagógus feladata, hogy rávilágítson arra az összefüggésre, hogy a testnevelés-órai és a szabadidőben végzett rendszeres fizikai aktivitás hozzásegíti a tanulót, hogy könnyebben elérje a saját maga számára kitűzött célt, és hogy annak az egészségére milyen pozitív hatása van/lesz. Ennek fontos eszköze a felső tagozattól kezdődően évente lebonyolított NETFIT® mérés. Ebből fakadóan az alsó tagozaton is javasolt a NETFIT® egészségközpontú fittségi pályatesztekkel és a teszteken elérhető eredményekkel, az eredménnyel elérhető zónákkal megismertetni elméleti és gyakorlati oldalról is a tanulókat.
Az iskolai testnevelésórák fontos feladata, hogy a tanulókban tudatosítsuk azt az élményt, hogy a testmozgás mellett az aktív relaxációs technikák rendszeres alkalmazása is elősegíti a jó közérzet és az optimális aktivációs energiaszintjük kialakítását. A feladatok végrehajtása során a tanuló megéli, hogy ezek a technikák segítik a jó érzéseinek megteremtésében és fenntartásában. A pedagógus fontos feladata, hogy az egyes feladatok végrehajtása után folyamatosan tudatosítsa a tanulóban, hogy mik a jelei annak, ha jól érzi magát.
A jó közérzet megélésének képességére alapozva a tanuló képessé válik annak kifejezésére, hogy a testnevelésórán és a szabadidejében mi az, ami segíti, támogatja a jó közérzetének kialakulását, fenntartását. A pedagógus felelősségteljes feladata a lehetőség biztosítása a tanulók számára, hogy kipróbálják ötleteiket és megtapasztalják azok valós hatását közérzetükre.
Az alsó tagozatos testnevelés során a tanuló képes meghatározni saját pillanatnyi aktivitási szintjét, és képes megállapítani, hogy az alacsonyabb-e vagy magasabb-e a számára optimális állapotnál. Ennek megfelelően képes azonosítani azt az arousalszintet, amely számára az általánosan jó közérzetet biztosítja, valamint képes a saját arousalszint változásának tudatos követésére. A pedagógus feladata, hogy lehetőséget biztosítson a tanulóknak arra, hogy kifejezzék saját pozitív és negatív érzéseiket.
Ebben az életkorban a tanuló a fizikai aktivitásával és teljesítményével kapcsolatosan komplexebb, távlati célokat fogalmaz meg, és azokat kisebb részcélokra bontja. A testnevelésóra jó lehetőséget biztosít arra, hogy a tanuló megértse és tapasztalatot szerezzen arról, hogy a részcélok hogyan járulnak hozzá a kitűzött cél eléréséhez. A NETFIT® egyéni, idősorosan követhető visszajelentő funkciójának alkalmazásával mindez a tanulók számára is dokumentáltan tapasztalható.
A testnevelést tanító pedagógus feladata, hogy a tanulók számára érzékeltesse az aktív relaxáció szorongás és feszültségcsökkentő hatását. Ennek eredményeképpen a tanulók tudatosan alkalmazzák az aktív relaxációs gyakorlatokat, megélik azok jótékony hatását.
A tanuló ebben az életszakaszban megérti, hogy a veszélyek, problémák és diszfunkciók kiiktatása nem jelenti automatikusan a jóllét megalapozását, hanem ahhoz minden esetben szükséges a rendszeresen végzett fizikai aktivitás. A pedagógus a testnevelésórákat felhasználva, ezeket gyakorlati példákon keresztül mutatja be, érzékelteti minden tanítványa számára.
Az előző évek fejlesztése során kialakult a tanulóban az a készség, hogy ösztönösen is és tudatosan is képes legyen általános izgalmi szintjének azonosítására, szabályozására. Ennek során képes arousalszintjét a feladathoz illő optimumra beállítani, valamint képes nyugalmát megteremteni vagy visszanyerni. A pedagógus olyan helyzeteket teremt, amely során a tanulók tudatosan szabályozzák arousalszintjüket.
A tanuló ebben az életkorban már képes értelmezni és felhasználni a célállítás korábban szerzett tapasztalatait, miszerint a fejlődés és a javuló teljesítmény elérése könnyebb, ha a végállapot eredményét, valamint a hozzá vezető út és folyamatának részleteit ismeri, és aszerint cselekszik. A pedagógus olyan helyzeteket teremt, amely segít a tanulóknak személyre szólóan azonosítani az egyéni célokat.
A tanulók a testnevelésórák során tudatosan alkalmazott aktív relaxációs gyakorlatok tapasztalatait felhasználva, a feszültségszabályozó technikákat az élet más területén, különféle teljesítményhelyzetekben is széleskörűen alkalmazzák. A pedagógus feladata, hogy biztosítson lehetőséget az ilyen jellegű élmények megbeszélésére.