Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Feljesztési terület: | Második fejlesztési terület: Rendszeres fizikai aktivitás |
Könyv címe: | EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ |
Az örömmel végzett testmozgás közérzetre gyakorolt, pozitív hatásának tudatosítása.
A tanulók az egyik órán 12 percet futnak saját tempóban, gyaloglást is be lehet iktatni. A következő órán sokféle, változó intenzitású játékot és játékos formájú tanulást tartalmazó óra végén a pedagógus megkérdi a diákoktól:
Melyik óra volt kellemesebb számotokra?
Mit gondoltok, mennyi időt töltöttetek tényleges mozgással a mai órán? (…) Képzeljétek el, hogy több mint 25 percig mindenki intenzíven mozgott. Ha kétszer annyit, mint múlt órán, 24 percig futottunk volna körbe-körbe, élveztétek volna?
Az aktivációs energia fogalmának, működésének megértése.
Pedagógus: Képzeljétek el gyerekek, hogy most ébredtetek fel, és még álmosak vagytok! Ilyenkor, teljes nyugalomban alacsony szinten van a képzeletbeli izgatottsági hőmérőnk. Ennek az alacsony szintnek megfelelően feküdjetek le kényelmesen a talajra. (…) Most képzeljétek el, hogy testnevelésórán vagyunk és olyan játékot fogunk játszani, amit nagyon szerettek! Ilyenkor nagyon izgatottak vagyunk, a hőmérő higanyszála felszalad. Úgy, mint a hőmérő, most ti is emelkedjetek, álljatok fel lábujjhegyre, és emeljétek fel a karotokat magas tartásba, mintha óriások lennétek (…) Mondjatok még példákat, mikor lehet alacsonyan és magasan ez a képzeletbeli izgatottsági hőmérő!
A tanuló saját maga számára kitűzött célja felállításához tapasztalatszerzés.
A tanulók célba dobást gyakorolnak. 6, 7, 8, 10 m-re falra helyezett karikába vagy ugyanilyen távolságokba elhelyezett zsámolyokba kell beletalálniuk, babzsákkal, gumilabdával, kis medicinlabdával. A döntéshozatal rájuk hárul, gyakorolniuk, tapasztalniuk, majd választaniuk kell. Az óra végére célba dobást kell bemutatniuk egymásnak és tanárnak a választott labdával, távolsággal és célfelülettel. Előre meg kell tippelniük, hogy 5 dobásból hányat fognak elérni. Befejezésként megbeszélik, értékelik a választásokat és az eredményeket.
Egyszerű és kellemes relaxációs gyakorlatok végrehajtása után a jó közérzet jeleinek tudatosítása, kommunikálása.
Páros, labdás gyakorlatot szervez a pedagógus. A gyerekek gumilabdával dolgoznak. A pár egyik tagja törökülésbe ül, és azt figyeli, hogyan gurul, merre jár testén a labda, amelyet a pár másik tagja görget.
Ezután a tanulók lehunyt szemmel, szőnyegen fekszenek, egyik teljesen ellazított végtagot megemelik, és ernyedten hagyják leesni.
Szerepcserével is elvégzik.
A gyakorlatok után a pedagógus irányításával, segítő kérdések mentén megbeszélik érzéseiket.
A testnevelésórán megélt jó tanulói közérzet tudatosítása, érthető megfogalmazása.
A pedagógus 3 csoportra osztja a tanulókat. Háromféle feladatot jelöl ki, csoportonként más-más végrehajtással. Mindegyik feladat 5 percig tart, és mindhárom csoport mindhárom feladatot teljesíti: folyamatos futás, változatos ugróiskola feladatok, kötéláthajtások. 15 perc leteltével a pihenés alatt a pedagógus felajánlja, hogy a következő 10 perces szakaszban a tanulók szabadon választhatnak a három feladatból.
Ezt követően megbeszélik, a feladatok során hogyan érezték magukat, és miért választották az adott feladatot.
A saját arousalszint-változás tudatos követése.
A pedagógus és a diákok körben állnak az óra elején.
Pedagógus: Ismételjük át, hogyan is tanultuk meg az aktivitási szintünket a hőmérő mozgásához hasonlóan a saját mozgásunkkal érzékeltetni! (Átismétlik.) Képzeljétek el és a már ismert módon fejezzétek ki azt, hogy most (az óra elején) hol helyezkedik el az aktivációs energiaszintetek a függőleges skálán. Mutassátok be, ahogyan a saját hőmérőtök jelzi jelenlegi állapototokat!
(Ezután játék következik.)
Nézzük meg, hogy most, a játék végén milyen hőfokot mutat az energia-hőmérőtők, gyorsan helyezkedjetek el az aktuális hőfoknak megfelelően! (…) Mikor érzitek magatokat ilyen energikusabb állapotban? Számoljuk meg, mennyi azoknak a száma, akik az energia skálán a játéktól magasabb szintre jutottak?
Annak megtapasztalása, hogy a távolabbi célok lebontása kisebb, könnyebben elérhető célokra miként lehetséges.
Pedagógus: A mai órára azt ígértem, hogy megcsináljuk a NETFIT® felmérés ütemezett hasizom tesztjét. Mielőtt azonban megkezdenénk, kérlek benneteket, idézzétek fel, hogy a múlt órai gyakorláskor, kinek, mennyit sikerült csinálni! Mindenki emlékszik?
A válasz többnyire igen, aki nem emlékszik, felidézheti a felmentetteknél megtekinthető vagy a padra készített táblázatból vagy egyéb választott módon.
Most azt szeretném kérni, hogy a felmérés során mindenki próbáljon legalább eggyel jobb eredményt elérni. Ha úgy érzitek, hogy jó formában vagytok, csinálhattok többet is.
Az indulati, feszültségi és szorongási szint szabályozása megélése az aktív relaxációs technikák segítségével.
A nyújtó és feszítő gyakorlatok többszöri alkalmazása az órán mindig magában hordoz relaxációs hatásokat is, csakúgy, mint a villámrelaxáció gyakorlatai, amiket bárhol és bármikor, minden korosztály számára alkalmazhatunk.
Pedagógus: Álljatok alapállásba! Szorítsátok ökölbe mindkét kezeteket! Hajlítsátok be mindkét könyökötöket (bicepszfeszítés)! Szorítsátok a könyökötöket az oldalatokhoz, tartsátok fenn a feszítést! Feszítsétek meg a lábizmaitokat! Feszítsétek meg a farizmotokat, és nyújtózzatok felfelé egész testtel, karokkal, mintha meg akarnátok nőni néhány centivel! Most lazítsátok el egész testeteket, izmaitokat és fújjátok ki a levegőt egy jó nagy karlökéssel lefelé.
Rendszeresen végzett fizikai aktivitás hatása a diszfunkciókra.
A tanulók már ismerik a saját egyéni optimális tempójukat futás közben, ismerik a nyugalmi pulzusuk értékét is.
Hetente egy hónapon át 6 perc futás után 60 %-os munkapulzussal figyelik, hogy a futás végeztével az 1., a 3. és az 5. percben mennyi az érték, hogyan áll vissza a szív munkája.
A következő hónapban naponta több folyadékot isznak, ám csak egyszer futják végig a 6 percet, és ekkor is megfigyelik a pulzus megnyugvását.
A harmadik hónapban odafigyelnek a folyadékfogyasztásra, és heti kétszer futnak 6-6 percet és megfigyelik a változást.
Az értékeket minden alkalommal feljegyzik a felmentettek a társak együttműködésével. A harmadik hónap végén a pedagógus irányításával értékelik a tapasztaltakat.
Az arousalszint a feladathoz illő optimumra beállítása, a kibillent nyugalom visszanyerése.
Pedagógus (tapasztalva az izgatottságot a csoportban): Hallom, hogy matematikából témazáró dolgozatot írtatok. Hogy sikerült, hogy érzitek magatokat? Látom, kissé feszültek vagytok.
Diákok: Nem is kissé.
Tanár: Tudom, hogy ilyen állapotban nehéz koncentrálni. Éppen ezért most egy olyan játékkal kezdünk, amellyel azt a nagyon magas izgalmi szintet be tudjuk állítani az optimálisra.
Páros versengő játékokat fogtok játszani, méghozzá négy különböző játékot párhuzamosan. Ezen a területen kő-papír-olló fogó lesz, ezen térd-csata, ezen kardozás, ezen pedig „körből kitolós”. Mindegyiket játszottuk már, ismeritek a szabályokat. Próbáljátok meg a feszültséget minél jobban átvezetni a játékba, a szabályos erőfeszítésbe!
A tanulók a játékot követően fáradtabban, kevésbé feszülten várják a következő feladatot.
Remélem, sikerült levezetni a felgyülemlett feszültséget. Örülök, hogy mindenki betartotta a szabályokat.
A teljesítményjavítás érdekében célállítás és útvonaltervezés a pedagógus segítségével.
Tanár: Szeretném odaadni a NETFIT® személyre szóló visszajelentő lapjait, amelyekből mindenki láthatja, hogy milyen eredményeket ért el. Megdicsérem az osztályt, mert mindenki lelkesen és aktívan igyekezett a lehető legjobbat kihozni magából a felmérés során. Azt kérem, hogy mindenki nézze meg a lapját és gondolja végig, hogy mennyire elégedett az általa elért eredményekkel. A következő órától mindenkivel személyesen megbeszéljük, miként értékeli saját eredményeit, és miben szeretne a tanév során fejlődni, aminek érdekében itt, a tanórán szeretne egyéni gyakorlatokat végezni”. A megbeszélést követően egyéni tervet kell készíteni.
A feszültségszabályozás különböző területeken történő alkalmazásának visszacsatolása.
A pedagógus arra ösztönzi a tanulókat, hogy minden, ciklikus mozgással, monoton ritmussal járó mozgásforma – intenzív séta, futás, kerékpározás, tánc – során figyeljenek befelé, koncentráljanak a ritmusukra. A pedagógus felhívja a figyelmüket, hogy ebben az eufóriában fáradtság, fájdalom vagy diszkomfort érzés csak gyengén, vagy egyáltalán nem érezhető a fokozottan termelődő endorfinnak köszönhetően. Motiváljuk őket, hogy próbálgassák ezen élményeket felismerni. Teremtsünk lehetőséget arra, hogy elmeséljék, hogy sikerült testmozgás közben a fokozott életöröm érzését önmagukban is megteremteni!