4.2. A rendszeres fizikai aktivitás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdelem


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Feljesztési terület: Második fejlesztési terület: Rendszeres fizikai aktivitás
Könyv címe: EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ

4.2. A rendszeres fizikai aktivitás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdelem


A tanuló tudása

  • Ismeri a közepes és magas intenzitású mozgások jellemzőit és hatásukat a szervezetre.
  • Ismeri a pulzus mérésének technikáját, jelentését.
  • Ismer szempontokat az aktív testmozgás és a pihenés arányának megválasztásához.
  • Ismeri az aktív testmozgás jótékony hatását közérzetére.
  • Ismeri a NETFIT® egészségközpontú fittségi mérés tesztjeit.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Felismeri, hogy a változatos, örömteli, fizikailag terhelő mozgásos feladatok, közösségi játékok is pozitívan befolyásolják saját közérzetét.
  • Képes a mozgás rá és társaira gyakorolt kedvező hatását tanárainak, társainak, szüleinek szóban, írásban, rajzban kifejezni.
  • Képes nyomon követni és érthetően kifejezni, hogy szabadidejében mennyi időt tölt aktív testmozgással.
  • Képes megmérni az ébredési és a nyugalmi pulzusát, és képes levonni a megfelelő következtetéseket.
  • Képes a mindennapos testmozgás közérzetére gyakorolt pozitív hatását felismerni és tudatosítani magában.
  • Képes tanári irányítás mellett szabályosan végrehajtani a NETFIT® egészségközpontú fittség mérési rendszer pályatesztjeit.

A tanulói attitűdök

  • Keresi az iskolai és az otthoni környezetben is a közös, örömteli mozgás lehetőségét barátaival, szüleivel.
  • Aktívan és rendszeresen vesz részt az iskolában a tanórai és szabadon választott mozgásos tevékenységekben.
  • Érdekli a NETFIT® egészségközpontú fittség mérési rendszer pályatesztjeinek helyes technikai végrehajtása.
  • Érdeklődik a NETFIT® egészségközpontú fittségi mérés tesztjei és saját fittségi állapota közti összefüggés iránt.

A tanuló tudása

  • Ismeri a NETFIT® a fittségi állapot mérésére alkalmas eszközeit, eljárásait.
  • Ismer teljesítménycentrikus (sportági) fittségmérő eszközöket, eljárásokat.
  • Ismeri és érti a különbséget az egészségközpontú és a teljesítményközpontú fittségi eszközök és eljárások között.
  • Ismeri a kondicionális képességek fejlesztésének alapvető módszereit.
  • Az objektív mérések, a teljesítmény és a társas összehasonlítás által megismeri önmaga reakcióit és határait.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Alkalmazza a NETFIT® mérési eljárásait, és megfelelően értékeli saját és társai egészségközpontú fittségi állapotát, aktivitási szintjét.
  • Alkalmazza egy adott sportág teljesítménycentrikus fittségmérési eljárásait és megfelelően értékeli saját és társai sportágspecifikus fittségi állapotát és aktivitási szintjét.
  • Képes a megismert szempontok alapján rövid és középtávú egészségközpontú fittségfejlesztő programot tervezni.
  • Képes a megismert szempontok alapján rövid és középtávú sportági, teljesítménycentrikus fittségfejlesztő programot tervezni.
  • A fittség mérésben szerzett tapasztalatok alapján képes következtetéseket levonni, és ha szükséges változtatási tervet is tud készíteni a fejlesztés ütemezéséről.
  • Felismeri és előnyként nevezi meg a közösségben végzett rendszeres fizikai aktivitás jótékony hatását az adott csoport más (például tanulási) teljesítményére is.

 


A tanulói attitűdök

  • Egészségközpontú fittsége fejlesztését személyes sikernek és célnak tekinti.
  • Fontossá válik számára a tanórán kívüli testmozgás lehetőségének választása.
  • Tudatosan választott, rendszeres és egészségközpontú fittségét fejlesztő testmozgásokban vesz részt.
  • Igényli, hogy saját egészségközpontú fittségi állapotát az életkori sajátosságainak megfelelően fenntartsa, fejlessze.
  • Igényli, hogy szabadidejében rendszeres fizikai aktivitásban vegyen részt annak érdekében, hogy tanulási teljesítménye is javuljon.

 


A tanuló tudása

Tisztában van azzal, hogy az aktív és mozgásszegény életmód egyaránt kimutatható a fittségi paraméterekben.
Ismeri a fittség és a heti mozgásprogram – úgynevezett aktivitási piramis – lényeges összefüggéseit.
Ismeri a média túlzó használatának egészségére káros következményeit.

 


A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes hosszú távú tervet készíteni egészségközpontú fittsége fejlesztésére az életkori sajátosságok figyelembevételével.
  • Önállóan választott, hosszú távra tervezett rendszeres fizikai aktivitást fejt ki egészségközpontú fittsége érdekében.
  • Az iskolában tanultak és személyes tapasztalatai alap­ján képes kialakítani az önálló egészségközpontú fittségorientált, aktív életvitelét.
  • Képes az IKT-eszközök előnyeit kihasználni öntevékeny mozgásai tervezése, szervezése, (adatai, teljesítménye, eredményei) rögzítése során.

 


A tanulói attitűdök

  • Tudatosan választja meg a rendszeres fizikai aktivitás számára legkedvezőbb, legmegfelelőbb módjait.
  • Tudatosan használja az aktív közlekedés fizikai előnyeit fittségi állapotának fenntartása érdekében.
  • Önfejlesztését a tudatosan tervezett terhelésre, mérésekre és az önkontrollra alapozza.