3.2. A széles körű mozgásműveltség fejlesztése során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Feljesztési terület: Első fejlesztési terület: Széles körű mozgásműveltség
Könyv címe: EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ

3.2. A széles körű mozgásműveltség fejlesztése során elsajátítandó tudás-, képesség- és attitűdeleme


A tanuló tudása

  • Ismeri az alapvető mozgáskészségek vezető műveleteit.
  • Érti az alapvető mozgáskészségek vezető műveleteinek végrehajtására vonatkozó szabályokat.
  • Ismeri a saját testre, az általános térre, a társ(ak)ra és az eszköz(ök)re vonatkozó fogalmakat.
  • Ismeri az egyes sportági mozgásformák, speciális, rávezető feladatait és a végrehajtásukhoz szükséges vezető műveleteket.
  • Ismeri a testnevelésórán használt eszközöket.
  • Ismeri az alapvető óraszervezéshez kapcsolódó verbális és nem verbális üzeneteket.
  • Ismeri az alternatív környezetben végezhető mozgásformákat.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes az alapvető mozgáskészségek tudatos (koncentrált) megélésére, a vezető műveletek pontos kifejezésére.
  • Képes a sportági rávezető feladatok tudatos megélésére, a vezető műveletek pontos kifejezésére.
  • Képes az eszközök és gyakorlatok felhasználásával változatos mozgásformákat alkotni.
  • Képes az alapvető mozgáskészségeket nem sportági feladatokban, változatos körülmények között is alkalmazni.
  • Képes az alapvető mozgáskészségeket játékos feladatmegoldásokban alkalmazni.
  • Képes az alapvető mozgáskészségeket tánc jellegű és kreatív mozgásos egyéni, páros, csoportos feladatmegoldásokban alkalmazni.
  • Képes az alapvető mozgáskészségeket sportági és nem sportági alaphelyzetekben alkalmazni.

A tanulói attitűdök

  • Pozitív énattitűddel viszonyul az új alapkészségekhez és a sportági rávezető gyakorlatok tanulásához.
  • Igényli a már elsajátított alapvető mozgáskészségek változatos gyakorlását, használatát.
  • Keresi az elsajátított alapvető mozgáskészségek újszerű helyzetekben történő felhasználását.
  • Nyitott az alapvető mozgáskészségek újszerű helyzetekben történő kipróbálására.

 


A tanuló tudása

  • Ismeri az egyéni sportágak helyes technikai végrehajtásához szükséges vezető műveleteket.
  • Ismeri a csapatsportágak helyes technikai végrehajtásához szükséges vezető műveleteket.
  • Ismeri az egyéni sportágak alapvető szabályait.
  • Ismeri a csapatsportágak szabályait és az alapvető taktikai elemeket.
  • Ismeri az alapvető sportjátékközi technikai és taktikai elemek teljes repertoárját.
  • Ismeri a sportágak specifikus szakkifejezéseit, verbális és nem verbális jeleit.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Tudatosan hajtja végre az alapvető mozgáskészségekre épülő mozgásformákat konstans körülmények között.
  • Az alapvető mozgáskészségekre épülő bonyolult mozgásformákat játékhelyzetekben is alkalmazza.
  • Tudatosan és hatékonyan hajtja végre a sportági és nem sportági mozgásformákat változatos körülmények között.
  • Képes a sportági és nem sportági mozgáskészségek tudatos megélésére, a mozgások vezető műveleteinek pontos kifejezésére.
  • A sportági mozgáskészségek elsajátítása során, és a sportági páros, csoportos, kooperatív feladatmegoldásokban helyesen értelmezi és alkalmazza a kommunikációs jeleket, üzeneteket.

A tanulói attitűdök

  • Nyitott a sportági és nem sportági mozgások újszerű helyzetekben történő kipróbálására.
  • Keresi a sportági és nem sportági mozgásfeladatok újszerű helyzetekben történő kipróbálását.
  • A sportági eszközök felhasználásával képes változatos mozgásformákat alkotni.

 


A tanuló tudása

  • Ismeri a középszintű érettségin szereplő egyéni sportágak szabályait, a mozgások vezető műveleteit és a gazdaságos végrehajtás jellemzőit.
  • Ismeri az emelt szintű érettségin szereplő egyéni sportágak szabályait, a mozgások vezető műveleteit és a gazdaságos végrehajtás jellemzőit.
  • Ismeri a közép- és emelt szintű érettségin szereplő csapatsportágak szabályait, technikai és taktikai elemeit és a gazdaságos végrehajtás jellemzőit.
  • Ismeri a közép- és emeltszintű érettségin szereplő küzdősportok szabályait, a mozgások vezető műveleteit és a gazdaságos végrehajtás jellemzőit.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • A középszintű érettségin szereplő egyéni sportágak versenyszabályainak betartásával hatékonyan és gazdaságosan hajtja végre a mozgásokat.
  • A középszintű érettségin szereplő csapatsportágak szabályainak betartásával hatékonyan és gazdaságosan hajtja végre a feladatokat.
  • A középszintű érettségin szereplő küzdősportok versenyszabályainak betartásával hatékonyan és gazdaságosan hajtja végre a mozgásokat.
  • Képes sportági és nem sportági mozgásos feladatok gazdaságos és eredményes végrehajtása során szerzett tapasztalatait az önkifejezés eszközeként is felhasználni.
  • Mozgásműveltsége alkalmassá teszi az iskolai környezetben a magabiztos megnyilvánulásra.
  • Képes az egyéni önmegvalósításra változatos környezetben is a közösségi értékek figyelembevételével.
  • Képes az alapvető mozgáskészségeket sportági és nem sportági alaphelyzetekben alkalmazni.

A tanulói attitűdök

  • Kialakul az igény, hogy az elsajátított sportági és nem sportági mozgásformák változatos végrehajtása során az önkifejezésre is lehetősége legyen.
  • Kialakul az igény, hogy az iskolai környezetben (sportkör, házibajnokság) magabiztosan szerepeljen.
  • Kialakul az igény, hogy részt vegyen iskolai sporttáborokban aktív szervezőként is.