A 7–8. osztályosok kerettantervében leírt tananyag elsajátításához elvárt előzetes ismeretek


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: RÖPSULI – RÖPLABDÁZÁS AZ ISKOLÁBAN

A 7–8. osztályosok kerettantervében leírt tananyag elsajátításához elvárt előzetes ismeretek


A továbbiakban a kiegészítő kerettanterv szerkezetét követve a 7–8 osztályosok előzetes tudását, az előző években elsajátított röplabda-mozgásanyaghoz kapcsolható elméleti és gyakorlati ismereteket tekintsük át!

Az egyéni és társas, labda nélkül végrehajtott mozgásukban a tanulóknak el kellett jutniuk az alkalmazás szintjére minden, a röplabdához kapcsolható mozgástevékenységben.  Az alapvető mozgásformákat képesek összetett feladatokban, magabiztosan végrehajtani, akár időkényszer alatt is.

Nyitott, kreatív feladathelyzetekben képesek célszerű megoldási módokat választani, az egyes, korábban elsajátított készségeket újszerű formákban használni.

Egyéni, labdás feladatokban magabiztosan kezelnek egy vagy akár több labdát is egyszerre. Nem okoz gondot számukra a különböző méretű, formájú, súlyú, anyagú labdák használata. A megoldandó feladat függvényében az érkező labda sebességét, repülési ívét felmérve képesek rövid idő alatt célszerűen cselekedni. 

Társas, labdás feladatokban 2-3 társsal együttműködve képesek feladatmegoldásokra. Az összetett dobásos-elkapásos feladatok mellett a röplabda-alapérintéseket is magabiztosan alkalmazzák. Attitűdjeiket tekintve nem okoz gondot számukra a társakhoz való alkalmazkodás feladathelyzetekben. Megértik az együttműködés szükségességét. Elfogadják a társuk és a saját maguk által elkövetett hibák lehetőségét. 

Kisjátékokban képesek térben gondolkodni és tervezni, egymáshoz és a labdához igazodva, mind mélységben, mind szélességben. Képesek értelmezni a játékkal kapcsolatos alapvető célokat és feladatokat. A győzelem elérése érdekében képesek társaikkal célszerűen együttműködni, egyszerűbb stratégiákat állítani. A játékban a győzelem-vereség lehetőségén túl az átélt élmény kerül előtérbe. Elvárás, hogy minden játékhelyzetben a sportszerűség keretein belül maradjanak.

Kreatív játékokban törekszenek az együttműködésen alapuló feladatmegoldásokra, új lehetőségek keresésére. Képesek önállóan, két-három szempont figyelembevételével ismert játékok módosítására vagy új játékok alkotására.

Mérkőzésjátékban a 4:4 elleni „mini” röplabda játékszabályait ismerik, és azokat sportszerűen betartják. A pályán képesek a védekező vagy támadó szerephez célszerűen elhelyezkedni. Képesek társaikhoz igazodni, és törekszenek velük a játék érdekében célszerűen együttműködni. Játék során törekszenek a labda célzott továbbítására, a játékszituáció ellenfél számára váratlan megoldására. Játék közben képesek az ellenfél mozgását figyelemmel kísérni, annak szándékait elővételezni. Játékban jól alkalmazkodnak a támadó, illetve védő szerepek gyors változásához. Társaikkal elfogadók, együttműködők és segítők.