Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN |
Teszt2: |
A mozgáskoncepciós összetevők közül a legnehezebben értelmezhetők a mozgások és mozdulatok dinamikai lefutásával kapcsolatosak. Képzeljük el, hogy egy gyermek lefelé fut a lépcsőn. Az utolsó lépcsőfok után a mozgási energiáját nem képes hirtelen megállítani, úgy tűnik, hogy maga a mozgás irányítja a folyamatot, nem pedig a gyermek. Ugyanez történik, amikor a tornász elindít egy lendületi elemet a nyújtón vagy a korláton. Az olyan mozgások tehát, amelyek a mozgás megindítása után megállíthatatlanok, szabad lefutású mozgásoknak nevezzük. Szabad lefutású mozdulatról, mozgásról tehát akkor beszélünk, amikor a megindított mozgást a végrehajtás közben az egyén nem tudja megállítani.
Ezzel ellentétben a szabályozott lefutású mozgásokat az egyén folyamatosan, a mozdulat vagy mozgás egészében kontrollálni, szabályozni tudja, és meg tudja állítani. Egy tárgy emelése, eltolása, elhúzása vagy például a karemelés, lábemelés tipikusan ilyen mozgások.
A gyermekek számára nehezen érthetők ezek a fogalmak, ezért csak az iskoláskortól javasoljuk tudatosításukat.
Előkészületek
Amikor elindítom a zenét, akkor mindenki elindulhat kötetlen, közepes iramú futással a játéktéren. Amikor megállítom a zenét, akkor pedig nagyon hirtelen meg kell állnotok és szobrocskává válnotok! INDUL A ZENE … MEGÁLL A ZENE. Éreztétek, hogy a jelre azonnal meg tudtatok állni? Az ilyen mozgásokat szabályozott lefutású mozgásoknak nevezzük. Játsszuk el még néhányszor! Nagyon figyeljetek, hogy hirtelen álljatok meg! Ki tudna olyan mozgásokat mondani, amiket azonnal meg lehet állítani?
Most pedig képzeljétek el, hogy vitorlázórepülők vagytok! Ki tudja, hogy mitől különleges a vitorlázórepülő? … Igen, nincs motorja. Amikor elindul a zene, képzeljétek el, hogy vitorlázórepülők vagytok, és a felhők között vitorláztok hol magasabban, hol alacsonyabban. A repülő nem tud megállni, ezért ti is úgy repüljetek, hogy csak lassítani tudtok és kanyarodni.
Variációk
Keressetek magatoknak egy olyan párt, aki ugyanabban az évszakban született, mint ti! Ha megvan, fogjátok meg egymás kezét! A következő játékban képzeljétek el, hogy a pár egyik tagja egy papírrepülő lesz, a másik pedig szél, amelyik fújja a papírrepülőt. Álljanak a párok erre a vonalra, álljon előre a papírrepülő és hátra a szél! Kezdjen el a szél fújni (a gyerekek a szájukkal fújják a párjuk hátát), a papírrepülők pedig kezdjenek lassan folyamatosan átrepülni a túloldalra! A játék indulhat folyamatosan oda és vissza.
Módszertani javaslat
Most a párok egyik tagja lesz a vezető, a párja pedig a követő. A vezető találjon ki egy olyan mozdulatot a karjával, amely nagy sebességgel történik. A párja pedig utánozza le. Rajta! … Csere! Rajta! …
Milyennek éreztétek ezt a gyors mozgást: megállíthatónak vagy megállíthatatlannak? (A pedagógus imitál.) Igen, megállíthatatlan. Az olyan mozgásokat, amelyeket a mozgás közben nem tudunk megállítani, szabad lefutású mozgásoknak nevezzük. Mutassatok nekem még ilyen mozgásokat!
Nagyon érdekes játékot hoztam ma nektek. Legutóbb tanultunk a szabad és szabályozott lefutású mozgásokról. Ki tudna mutatni egy szabad lefutású mozgást?
És egy szabályozottat? Most különböző kifejezéseket fogok mondani egymás után. Ezeket képzeljetek el, és mozogjátok le olyan sorrendben, amilyenben akarjátok! Olvad, felfúj, csúszik, összezsugorodik. Fel is írom ide a táblára.
Most pedig négy új szót mondok: ugrik, fordul, kipukkan, robban. Nagyon kíváncsi vagyok!
Gyertek ide! Nos, mely szavak jelölték a szabad lefutású mozgásokat? … (A második.) És a szabályozottat? … (Az első.) Kiváló! Most pedig választhattok, hogy az első vagy a második szócsoportot mozogjátok el. Alakítsatok ki egy sorrendet és egymás után gyakoroljátok be a mozdulatsorotokat 4-5 alkalommal végrehajtva azt!
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Előkészületek
Amikor elindítom a zenét, akkor mindenki elindulhat kötetlen, közepes iramú futással a játéktéren. Amikor megállítom a zenét, akkor pedig nagyon hirtelen meg kell állnotok és szobrocskává válnotok! INDUL A ZENE … MEGÁLL A ZENE. Éreztétek, hogy a jelre azonnal meg tudtatok állni? Az ilyen mozgásokat szabályozott lefutású mozgásoknak nevezzük. Játsszuk el még néhányszor! Nagyon figyeljetek, hogy hirtelen álljatok meg! Ki tudna olyan mozgásokat mondani, amiket azonnal meg lehet állítani?
KÖTETLEN MOZGÁSSAL
Most pedig képzeljétek el, hogy vitorlázórepülők vagytok! Ki tudja, hogy mitől különleges a vitorlázórepülő? … Igen, nincs motorja. Amikor elindul a zene, képzeljétek el, hogy vitorlázórepülők vagytok, és a felhők között vitorláztok hol magasabban, hol alacsonyabban. A repülő nem tud megállni, ezért ti is úgy repüljetek, hogy csak lassítani tudtok és kanyarodni.
Variációk
PÁROKBAN ODA-VISSZA
Keressetek magatoknak egy olyan párt, aki ugyanabban az évszakban született, mint ti! Ha megvan, fogjátok meg egymás kezét! A következő játékban képzeljétek el, hogy a pár egyik tagja egy papírrepülő lesz, a másik pedig szél, amelyik fújja a papírrepülőt. Álljanak a párok erre a vonalra, álljon előre a papírrepülő és hátra a szél! Kezdjen el a szél fújni (a gyerekek a szájukkal fújják a párjuk hátát), a papírrepülők pedig kezdjenek lassan folyamatosan átrepülni a túloldalra! A játék indulhat folyamatosan oda és vissza.
Módszertani javaslat
PÁROKBAN, SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Most a párok egyik tagja lesz a vezető, a párja pedig a követő. A vezető találjon ki egy olyan mozdulatot a karjával, amely nagy sebességgel történik. A párja pedig utánozza le. Rajta! … Csere! Rajta! …
Milyennek éreztétek ezt a gyors mozgást: megállíthatónak vagy megállíthatatlannak? (A pedagógus imitál.) Igen, megállíthatatlan. Az olyan mozgásokat, amelyeket a mozgás közben nem tudunk megállítani, szabad lefutású mozgásoknak nevezzük. Mutassatok nekem még ilyen mozgásokat!