5.4. Tapasztalatszerzés a mozgás horizontális síkjairól


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN
Teszt2:

5.4. Tapasztalatszerzés a mozgás horizontális síkjairól


A mozgásokat különböző horizontális síkokban is végre tudjuk hajtani, amit érdemes tudatosítani a gyermekekben. Az alacsony síkban megvalósuló testhelyzetek, súlyponti helyzetek a térdmagasság alatt végrehajtott mozgásokat, mozdulatokat jelentik. A fekvésben, guggolásban felvett testhelyzetek vagy éppen a kúszások és mászások talajon ebben a síkban történnek. A középső síkban azok a törzs- és végtaghelyzetek, illetve -mozgások vannak, amelyek a térd és váll közötti magasságban történnek, míg a magas síkban megvalósuló testhelyzeteket, mozgásokat a vállmagasság fölött értjük. A középső síkban megvalósuló mozgások között említhetjük példaként a labdajátékok védekező mozgásainak alaphelyzeteit. Magas síkban valósulnak meg például a felugrással járó mozgások, a vállvonal fölé lendített végtagmozgások, de a váll fölött elkapott labdák is ide tartoznak annak ellenére, hogy a test egy része a középső és az alacsony síkban van.


Mozgás alacsony, középső és magas síkban (kép)

Mozgás alacsony, középső és magas síkban (kép)

Mozgás alacsony, középső és magas síkban (kép)

Mozgás alacsony, középső és magas síkban (kép)

58. FEDEZD FEL A TESTHELYZETEKET!

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Keressetek magatoknak egy személyes teret!

Kinek lenne ötlete arra, hogy mit jelenthet az, hogy egy mozgást alacsony síkban, közepes síkban vagy magas síkban hajtunk végre? …

Ki tudna mutatni alacsony síkban egy testhelyzetet? Végül magas síkban egyet? … Nagyszerű!

Most találjatok ki alacsony síkban egy testhelyzetet, és mozogjatok ebben a helyzetben!

Az alacsony testhelyzetben tehát az egész test a térdmagasság alatt van. Olyan, mintha kifeszítenénk egy képzeletbeli szalagot a térdünkhöz, és az alá kellene kerülnünk.

Most vegyetek fel egy másik ilyen testhelyzetet alacsonyan! ...

Variációk

  • A feldolgozás során bekapcsolhatjuk a szaknyelv tanulását az alacsony síkban megvalósítható kiindulóhelyzetekkel (pl. guggolótámasz, hason fekvés).
  • A feladat mindhárom mozgássíkra átalakítható.

59. HELYCSERE ALACSONY TESTHELYZETBEN

AZ ELŐZŐ FELADATRA ÉPÜLVE 

Most válasszatok magatoknak egy közeli társat, akivel ebben az alacsony síkban mozogva helyet cseréltek! … TAPS – HELYCSERE … Mostantól pedig minden helycserét más és más mozgással oldjatok meg! … TAPS – HELYCSERE …

Variációk

  • A feldolgozás során bekapcsolhatjuk a szaknyelv tanulását az alacsony síkban megvalósítható kiindulóhelyzetekkel.
  • A feladat mindhárom mozgássíkra átalakítható.

60. TALÁLJ KI EGY TESTHELYZETET! (ZENÉRE)

KÖTETLEN FUTÁSBÓL 

Az új feladatban zenére elindulhattok közepes iramú futással, szabadon. Amikor megállítom a zenét, akkor alacsony síkban kell valamilyen testhelyzetet kialakítanotok! Képzeljétek el, hogy térdmagasságban egy zsinórt húzok ki fölétek, és az alá kell kerülnie a testeteknek! Ha újraindítom a zenét, ismét futhattok. Azt fogom figyelni, hogy hányféle különböző testhelyzetet tudtatok kitalálni.

Variációk

  • A feldolgozás során bekapcsolhatjuk a szaknyelv tanulását az alacsony síkban megvalósítható kiindulóhelyzetekkel.
  • A feladat mindhárom mozgássíkra átalakítható.
  • A kötetlen futás helyett bármilyen kreatív mozgás is kérhető.

61. MOZGÁS ZSINÓRÓK KÖZÖTT

KÖTETLEN FUTÁSBÓL 

Most a középsíkban végrehajtható testhelyzeteket tanuljuk meg, amikor a törzs a térd- és a vállmagasság között van (a láb természetesen kivétel). Képzeljétek el, mintha most már nem csak a térdeteknél lenne egy zsinór, hanem a vállatoknál is Mutatok nektek egy ilyen helyzetet (BEMUTATÁS). Vegyetek fel ti is középsíkban egy testhelyzetet! … Látom, mindenkinek sikerült.

Induljatok el szabadon sétálva ebben a közép testhelyzetben!

Variációk

  • A feldolgozás során bekapcsolhatjuk a szaknyelv tanulását az alacsony síkban megvalósítható kiindulóhelyzetekkel.
  • A feladat mindhárom mozgássíkra átalakítható.
  • A kötetlen futás helyett bármilyen kreatív mozgás is kérhető.

Illusztráció

 

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Ebben a vicces feladatban az eddig megtanult három mozgássíkban kell vicces testhelyzetet felvennetek. Alacsony, közép, magas…

Variációk

  • Kötetlen mozgásból történik a testhelyzet felvétele.
  • Párokban az egyik mondja a mozgássíkot, a másik végrehajtja.

32. kép: Vicces testhelyzetek

63. HOL VANNAK A TESTRÉSZEIM?

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Az új feladatban a törzsetek maradjon alacsony síkban, az egyik végtagotok pedig középsíkban. … TAPS … Most a bal kezed és a jobb lábad legyen középsíkban… … TAPS … Most pedig a karotok kerüljön magas síkba…

Variációk

  • Összeköthető a testrészek megismerésével, alapvető testtudatfejlesztő feladatként.

Előkészületek

  • Képkártyák kivágása és előkészítése (4. számú melléklet).

64. DÓ-RÉ-MI KÉZJELEK    M4

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

A következő játékunkban összekötjük az énekből tanult dó, ré, mi kézjelet és a különböző mozgássíkokat.

Hoztam magammal három kézjelkártyát. A dó lesz a párja az alacsony testhelyzetnek, a ré a közepesnek, a mi pedig a magasnak. Találjatok ki megfelelő testhelyzeteket, ahogy mutatom. (A pedagógus váltogatja a jeleket.)


17-19. ábra: Szolmizációs kézjelek kártyákon (4. számú melléklet)

17-19. ábra: Szolmizációs kézjelek kártyákon (4. számú melléklet)

65. ÁLLATKÁRTYÁS TESTHELYZETEK   M5

KÖTETLEN MOZGÁSSAL 

Előkészületek

  • Három, különböző méretű bója véletlenszerű elrendezése a teremben (3-4 db/típus).
  • Állatkártyák kivágása (5. számú melléklet).

A játéktéren három különböző magasságú bóját láttok elszórva (3 × 6 db). Állatkártyákat fogok nektek mutatni. Az állatok különböző testhelyzetben vannak és különböző mozgássíkban közlekednek. Azonosítsátok be, hogy szerintetek melyik állat van alacsony, közép és magas mozgássíkban, és szökdeléssel keressétek meg azt a bóját, amelyik ehhez illeszkedik.

Variációk

  • A bóják helyett más tárgyak is bekapcsolhatók.
  • Más tantárgyközi tartalom is beépíthető, pl. valamilyen eszközzel megszólaltatott hangmagasság szerint kell beazonosítani a bóját vagy kialakítani a testhelyzetet.

66. ERESZKEDŐ-EMELKEDŐ

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Ebben a játékban egymás után tapsolni fogok. Három tapsra folyamatosan le kell ereszkednetek valamilyen alacsony testhelyzetbe. … TAPS-TAPS-TAPS … Most pedig fel kell emelkednetek … TAPS-TAPS-TAPS…

Variációk

  • A feladat nehezíthető 4-5 db tapssal is.
  • Variálható úgy, hogy alacsonyból egyből magas helyzetbe, vagy fordítva kell megoldani a feladatot.
  • Összeköthető helyváltoztató mozgással – pl. futás közben kell egyre alacsonyabb testhelyzetbe kerülni.

67. TESTHELYZET-SZOBROCSKA

KÖTETLEN MOZGÁSSAL 

Melyik három (mozgássíkról) testhelyzetről tanultunk eddig? … Igen. Most ezeket fogjuk szobrocska játékban alkalmazni. Ha azt kiáltom, hogy: „alacsony”, akkor futás után mindenki alacsony testhelyzetben vegyen fel egy szobrocskahelyzetet. Ha azt, hogy „közép”, akkor ott, ha azt, hogy „magas”, akkor pedig próbálj minél magasabbra, a levegőbe kerülni. … TAPS …

Variációk

  • Játszható zenére, ahol a zene megállításakor kell elfoglalni a testhelyzetet.

 

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Az új feladatban a törzsetek maradjon alacsony síkban, az egyik végtagotok pedig középsíkban. … TAPS … Most a bal kezed és a jobb lábad legyen középsíkban… … TAPS … Most pedig a karotok kerüljön magas síkba…

Variációk

  • Összeköthető a testrészek megismerésével, alapvető testtudatfejlesztő feladatként.

Előkészületek

  • Képkártyák kivágása és előkészítése (4. számú melléklet).