4.3. Tapasztalatszerzés a testformákról, testhelyzetekről


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN
Teszt2:

4.3. Tapasztalatszerzés a testformákról, testhelyzetekről


A testnevelés és mozgásfejlesztés folyamatosan jelentkező feladata, hogy a gyerekek megtanulják a különböző testhelyzeteket, testformákat. A legalapvetőbb testhelyzetek közé soroljuk az állásokat, térdeléseket, üléseket, fekvéseket és a különböző támaszokat. Ezeket a gyermekek részben a családi mindennapjaikból is hozzák, de az első „igazi” találkozásuk velük az óvodai irányított mozgásfoglalkozásokon van. A testhelyzetek a foglalkozásokon folyamatosan megjelennek, így semmiképpen sem egy vagy két alkalommal kell az összes testhelyzetet megtanulniuk. A kisiskoláskor második feléig bőven van idő ezeket a testhelyzeteket elsajátítani. A különböző testformák ugyanakkor, mint mozgáskoncepciós elemek a test egészének térbeli formáját, körvonalát írják le. Ezeket a következőkben egy-egy fantáziaképpel (hasonlattal) társítva láthatjuk.


Széles, mint egy mozivászon.

Keskeny, mint egy tű.

Domború, mint a cica háta.

Homorú, mint a hintaszék lába.

Nyújtott, mint egy tészta.

Csavart, mint egy nyalóka.

Szimmetrikus, mint a madár szárnya.

Aszimmetrikus, mint egy kavics.


JÁTÉK- ÉS FELADATGYŰJTEMÉNY

18. TESTHELYZETEK

KÖTETLEN MOZGÁSSAL 

Gyertek ide körém, és üljetek le! A következő feladatban szabadon galoppozhattok, mint a kiscsikók a teremben (BEMUTATÁS). Amikor tapsolok egy nagyot, mindenki figyeljen rám, mert mutatok egy testhelyzetet. A testhelyzetet mindenki utánozza le, és tegye fel a kezét, aki tudja, hogy hívják. TAPS … TAPS – törökülés – TAPS … TAPS – hason fekvés … Akit felszólítok, az megmondhatja a megoldást.

Variációk

  • Tudatosíthatunk sokféle testhelyzetet: terpeszállás, harántterpeszállás, térdelés, lebegőállás, térdelőülés, guggolótámasz, hanyatt fekvés, térdelőtámasz, fekvőtámasz, hátsó fekvőtámasz… (Ezeket a testhelyzeteket gyakorta használjuk – mind az óvodában, mind a későbbiekben – mint kiinduló helyzet vagy befejező helyzet.)
  • A testhelyzetek bármilyen előzetes, de ismert mozgásból kialakíthatók.
  • A testhelyzeteket kettesével, esetleg hármasával is megadhatjuk (pl. hason fekvés és törökülés).

19. JÓL MONDOM, AMIT MUTATOK?

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Ebben a játékban cseles módon fogunk testhelyzeteket tanulni. Egyszerre fogok mondani és mutatni egy testhelyzetet. Nagyon kell figyelnetek, mert előfordulhat, hogy nem abba a testhelyzetbe helyezkedem, amit mondok. Ha eltévesztem, akkor segítsetek, és mutassátok meg az általam kimondott testhelyzetet! Például ha most azt mondom, hogy törökülés, de terpeszben állok, akkor le kell ülnötök törökülésbe. BEMUTATÁS.

Ha jót mondok, akkor pedig egyszerűen utánoznotok kell! Például ha azt mondom, hogy terpeszülés és terpeszülésbe is ülök, akkor nektek is terpeszülésbe kell kerülnötök, hiszen azt mondtam. Próbáljuk meg! Ne feledjétek, mindig arra kell figyelnetek, amit mondok!

Módszertani javaslat

  • Iskoláskortól javasoljuk a feladat páros megoldását, amikor a párok egymásnak vezetik a játékot.

20. KREATÍV TESTFORMÁK

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Most pedig a fantáziátokat fogjuk használni. Egy-egy dolog nevét fogom mondani, amelyek kapcsán próbáljatok meg olyan testformát felvenni, amilyen eszetekbe jut róla.

Házikó… (Kérdés: milyen egy házikó?

Várt válasz: széles, nagy.) Mindenki legyen nagyon széles, mint egy nagy háztömb!

Fűszál… (Kérdés: milyen formájú egy fűszál?

Várt válasz: vékony, keskeny.)

Mindenki legyen olyan keskeny, amennyire csak tud!

A cica háta… (Kérdés: milyen formájú a cica háta? Várt válasz: domború)

Mindenki legyen annyira domború, amennyire csak tud!

Összefont haj… (Kérdés: milyen formájú az összefont haj? Várt válasz: csavart.)

Végül mindenki csavarja annyira a testét, amennyire csak tudja!

Módszertani javaslat

  • Ha rögzültek a keskeny, széles, domború és csavart testformák, akkor kérhetjük ezek egyszerű kombinációit.

Variációk

  • Alkothatnak a gyerekek egy széles és domború testformát.
  • Keskeny és domború testformát.
  • Széles és csavart testformát.
  • Keskeny és csavart testformát.
  • Homorú, de széles testformát.

21. SZIMMETRIKUS VAGY ASZIMMETRIKUS?

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Mit jelent az, hogy valami szimmetrikus? (Várt válasz: a két oldala ugyanolyan.) Ki tudna nekem szimmetrikus dolgokat mondani? ... És ilyen testformát mutatni?

Most keressetek egy másik szimmetrikus testformát, és mutassátok meg! … Ügyes, mert mindkét testfeletek ugyanolyan helyzetben van.

Ha a szimmetrikus ezt jelenti, akkor mit jelenthet az a kifejezés, hogy aszimmetrikus? (Várt válasz: a két oldala különböző.) Ki tudna nekem aszimmetrikus dolgokat mondani? És ilyen testformát mutatni? … Most keressetek egy másik aszimmetrikus testformát! … Ügyes, mert a két testfél különböző helyzetben van.

Variációk

  • A testformákat bármilyen jellemző fantáziaképpel előhívhatjuk (bármilyen fantáziatesthelyzetet előhívhatunk velük, természetesen nem csak a nyolc alapvető testformát).
  • Alkalmazhatjuk az egyes testformák kombinációit (pl. szűk szimmetrikus; széles aszimmetrikus).
  • A testformákat képkártyák esetleg hangjelek (pl. mennydörgés, sikítás, nevetés) vagy színek segítségével is előhívhatjuk. Nagyon érdekes, hogy a különböző hangokra és színekre a gyerekek milyen testformákat alkotnak meg.

16-17. kép: Szimmetrikus és aszimmetrikus testformák

16-17. kép: Szimmetrikus és aszimmetrikus testformák

16-17. kép: Szimmetrikus és aszimmetrikus testformák

22. MELYIK A KEDVENC TESTFORMÁD?

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Most pedig szabadon próbálkozhattok mindenféle testforma felvételével. Minden testformát tartsatok meg 2-3 mp-ig! Amikor tapsolok, vegyétek fel a kedvenc testformátokat! Én pedig előveszem a telefonom, és csoportképet készítek rólatok. Kezdjétek el! … TAPS … FÉNYKÉP.

23 TESTSZOBROK TAPSRA

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Most találjatok ki két (később három) különböző szobrocska testhelyzetet. Próbáljátok is ki mind a hármat egymás után. Rajta! Úgy látom mindenkinek sikerült. Most azt fogjuk játszani, hogy amikor tapsolok, akkor mindig a következő szobrocska testhelyzetet kell felvennetek, és abban maradnotok a következő tapsig. Jól figyeljetek, mert csak tapsra léphettek a következőre. Megmutatom, de megkérem Lilit, hogy tapsoljon majd egymás után hármat. BEMUTATÁS. Kíváncsi vagyok, hogy ki milyen ügyesen tud váltani a testhelyzetek között. TAPS…TAPS…

Variációk

  • A testszobrok esetében tapsra kérhetjük a keskeny, széles, domború, homorú és csavart testformák átmeneteit. Pl. négy taps alatt kell az egyik pozícióból a másikba eljutni. A pozícióváltás történhet lassan és folyamatosan vagy gyorsan, de szaggatottan. Próbálják ki mindkét megoldást!
  • A testszobrok lehetnek szimmetrikus vagy aszimmetrikus testformák egyaránt!

24. TESTFORMÁK SORRENDBEN

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Ebben a feladatban nagyon kell majd koncentrálnotok, mert olyan gyakorlatot kell kitalálnotok, amiben a következő testformákat kapcsoljátok össze:

1 db széles, 1 db szűk, 1 db szimmetrikus. Találjátok ki a saját testformáitokat! Bátran használjátok a kreativitásotokat. Ha megvan mindhárom, akkor találjátok ki, hogy miként kötitek össze őket, hogy egy gyakorlat legyen belőlük. Aki akarja, a végén bemutathatja a gyakorlatát. 10 percetek van, hogy megtanuljátok! … TAPS ...

Módszertani javaslatok

  • A pedagógus a feladatmegoldások közben ellenőrizni tudja, hogy ki mennyire érti az egyes testformák jelentését.
  • A megtanulandó elemmennyiséget igazítsuk az előképzettséghez.
  • Engedjünk választási lehetőséget az összeillesztendő feladatszámban (pl. 3 és 5 között)!

Variációk

  • A testformák és testhelyzetek rajzok alapján is kialakíthatók.
  • A megtanult gyakorlatokat párokban vagy mikrocsoportokban megtaníthatják egymásnak a gyerekek.

Illusztráció

 

SZÉTSZÓRT ALAKZATBÓL 

A következő feladatban különleges módokon fogunk haladni. Mindig mondok majd testrészeket, nektek pedig ki kell találnotok, hogyan lehet azokon a testrészeken közlekedve haladni. Nézzük az első testrészt: sarok.

Kíváncsi vagyok, hogy ki mennyire különleges sarkon járásokat tud kitalálni.

Variációk

  • Sokféle testrészen (lábujjon, talpon, térden, popsin, hason, háton, vállon, tenyéren-talpon).
  • Bárhogy, csak nem lábon.
  • Bonyolítható a testrészek számának növelésével.

 

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Üljetek le törökülésbe, és próbálgassátok először a csuklótokat mindenféle irányba mozgatni. Hol is van a csuklótok? Rajta!…Mit tapasztaltatok? Milyen irányokba mozog a csuklótok? (Várt válasz: minden irányba: le, fel, balra, jobbra, körbe.)

Most pedig tegyétek a jobb kezetekbe a bal könyökötöket! Próbáljátok ki, hogy milyen irányba tudjátok mozgatni! Rajta! … Mit tapasztaltatok? Milyen irányokba mozog az alkarotok? Mert, ugye, most az alkarotok mozgott. (Várt válasz: lefelé és felfelé.) Bizony, a könyökötök csak két irányba tudja mozdítani az alkarotokat/kezeteket.

Ki tudjátok nyújtani és be tudjátok hajlítani.

Próbáljátok először lassan kinyújtani, aztán behajlítani! Majd újra, egyre gyorsabban, mint egy dugattyú.

Most próbáljátok meg ugyanezt a karotokkal. Milyen irányokba tudjátok mozgatni a karotokat? Rajta! … Mit tapasztaltatok? Milyen irányokba mozog a karotok? (Várt válasz: minden irányba.) Igen, a karunkat minden irányba tudjuk mozgatni.

Vajon mi lehet a különbség, ha azt mondom, hogy emeljétek a karotokat, vagy lendítsétek a karotokat? (Várt válasz: a lendítés gyors, az emelés lassú.) Most velem együtt emelje mindenki lassan a karját egészen magastartásig, ami a fejünk fölött van! Most pedig engedjük le mélytartásba. Ismételjük meg lendítéssel gyorsan és vissza!

Próbáljátok ki, hogy hányféleképpen tudjátok a test mellől mélytartásból a fej fölé magastartásba emelni a karotokat! Kíváncsian figyelek mindenkit.

Variációk

  • A fenti séma megvalósítható a fejjel, törzzsel, a combbal, a térddel és a bokával is. Hasonlóan tudatosítható a lendítés, emelés, nyújtás, hajlítás és körzés. A törzs és a fej esetében a fordítás is beépíthető a mozgások közé.
  • Ahogy a szövegből látszik, a mozgáslehetőségek mellett a kartartások is előkerülnek, ezek további lehetőségként jelentkeznek.
  • Minden egyes testrészmozgatás megvalósulhat folyamatos tudatosításként a bemelegítő feladatokban, így különböző testhelyzetekben, kiindulóhelyzetekben.
  • A feladatok bármilyen haladó mozgásból is kérhetők megállás után vagy folyamatos haladás közben.

 


 

KÖTETLEN MOZGÁSSAL 

Gyertek ide körém, és üljetek le! A következő feladatban szabadon galoppozhattok, mint a kiscsikók a teremben (BEMUTATÁS). Amikor tapsolok egy nagyot, mindenki figyeljen rám, mert mutatok egy testhelyzetet. A testhelyzetet mindenki utánozza le, és tegye fel a kezét, aki tudja, hogy hívják. TAPS … TAPS – törökülés – TAPS … TAPS – hason fekvés … Akit felszólítok, az megmondhatja a megoldást.

Variációk

  • Tudatosíthatunk sokféle testhelyzetet: terpeszállás, harántterpeszállás, térdelés, lebegőállás, térdelőülés, guggolótámasz, hanyatt fekvés, térdelőtámasz, fekvőtámasz, hátsó fekvőtámasz… (Ezeket a testhelyzeteket gyakorta használjuk – mind az óvodában, mind a későbbiekben – mint kiinduló helyzet vagy befejező helyzet.)
  • A testhelyzetek bármilyen előzetes, de ismert mozgásból kialakíthatók.
  • A testhelyzeteket kettesével, esetleg hármasával is megadhatjuk (pl. hason fekvés és törökülés).

 

 


 

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Ebben a játékban cseles módon fogunk testhelyzeteket tanulni. Egyszerre fogok mondani és mutatni egy testhelyzetet. Nagyon kell figyelnetek, mert előfordulhat, hogy nem abba a testhelyzetbe helyezkedem, amit mondok. Ha eltévesztem, akkor segítsetek, és mutassátok meg az általam kimondott testhelyzetet! Például ha most azt mondom, hogy törökülés, de terpeszben állok, akkor le kell ülnötök törökülésbe. BEMUTATÁS.

Ha jót mondok, akkor pedig egyszerűen utánoznotok kell! Például ha azt mondom, hogy terpeszülés és terpeszülésbe is ülök, akkor nektek is terpeszülésbe kell kerülnötök, hiszen azt mondtam. Próbáljuk meg! Ne feledjétek, mindig arra kell figyelnetek, amit mondok!

Módszertani javaslat

  • Iskoláskortól javasoljuk a feladat páros megoldását, amikor a párok egymásnak vezetik a játékot.

 


 

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Most pedig a fantáziátokat fogjuk használni. Egy-egy dolog nevét fogom mondani, amelyek kapcsán próbáljatok meg olyan testformát felvenni, amilyen eszetekbe jut róla.

Házikó… (Kérdés: milyen egy házikó?

Várt válasz: széles, nagy.) Mindenki legyen nagyon széles, mint egy nagy háztömb!

Fűszál… (Kérdés: milyen formájú egy fűszál?

Várt válasz: vékony, keskeny.)

Mindenki legyen olyan keskeny, amennyire csak tud!

A cica háta… (Kérdés: milyen formájú a cica háta? Várt válasz: domború)

Mindenki legyen annyira domború, amennyire csak tud!

Összefont haj… (Kérdés: milyen formájú az összefont haj? Várt válasz: csavart.)

Végül mindenki csavarja annyira a testét, amennyire csak tudja!

Módszertani javaslat

  • Ha rögzültek a keskeny, széles, domború és csavart testformák, akkor kérhetjük ezek egyszerű kombinációit.

Variációk

  • Alkothatnak a gyerekek egy széles és domború testformát.
  • Keskeny és domború testformát.
  • Széles és csavart testformát.
  • Keskeny és csavart testformát.
  • Homorú, de széles testformát.

 


 

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Mit jelent az, hogy valami szimmetrikus? (Várt válasz: a két oldala ugyanolyan.) Ki tudna nekem szimmetrikus dolgokat mondani? ... És ilyen testformát mutatni?

Most keressetek egy másik szimmetrikus testformát, és mutassátok meg! … Ügyes, mert mindkét testfeletek ugyanolyan helyzetben van.

Ha a szimmetrikus ezt jelenti, akkor mit jelenthet az a kifejezés, hogy aszimmetrikus? (Várt válasz: a két oldala különböző.) Ki tudna nekem aszimmetrikus dolgokat mondani? És ilyen testformát mutatni? … Most keressetek egy másik aszimmetrikus testformát! … Ügyes, mert a két testfél különböző helyzetben van.

Variációk

  • A testformákat bármilyen jellemző fantáziaképpel előhívhatjuk (bármilyen fantáziatesthelyzetet előhívhatunk velük, természetesen nem csak a nyolc alapvető testformát).
  • Alkalmazhatjuk az egyes testformák kombinációit (pl. szűk szimmetrikus; széles aszimmetrikus).
  • A testformákat képkártyák esetleg hangjelek (pl. mennydörgés, sikítás, nevetés) vagy színek segítségével is előhívhatjuk. Nagyon érdekes, hogy a különböző hangokra és színekre a gyerekek milyen testformákat alkotnak meg.

 


 

SZÉTSZÓRT ALAKZATBAN 

Most pedig szabadon próbálkozhattok mindenféle testforma felvételével. Minden testformát tartsatok meg 2-3 mp-ig! Amikor tapsolok, vegyétek fel a kedvenc testformátokat! Én pedig előveszem a telefonom, és csoportképet készítek rólatok. Kezdjétek el! … TAPS … FÉNYKÉP.

 

 


 

 

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Most találjatok ki két (később három) különböző szobrocska testhelyzetet. Próbáljátok is ki mind a hármat egymás után. Rajta! Úgy látom mindenkinek sikerült. Most azt fogjuk játszani, hogy amikor tapsolok, akkor mindig a következő szobrocska testhelyzetet kell felvennetek, és abban maradnotok a következő tapsig. Jól figyeljetek, mert csak tapsra léphettek a következőre. Megmutatom, de megkérem Lilit, hogy tapsoljon majd egymás után hármat. BEMUTATÁS. Kíváncsi vagyok, hogy ki milyen ügyesen tud váltani a testhelyzetek között. TAPS…TAPS…

Variációk

  • A testszobrok esetében tapsra kérhetjük a keskeny, széles, domború, homorú és csavart testformák átmeneteit. Pl. négy taps alatt kell az egyik pozícióból a másikba eljutni. A pozícióváltás történhet lassan és folyamatosan vagy gyorsan, de szaggatottan. Próbálják ki mindkét megoldást!
  • A testszobrok lehetnek szimmetrikus vagy aszimmetrikus testformák egyaránt!

 


 

SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN 

Ebben a feladatban nagyon kell majd koncentrálnotok, mert olyan gyakorlatot kell kitalálnotok, amiben a következő testformákat kapcsoljátok össze:

1 db széles, 1 db szűk, 1 db szimmetrikus. Találjátok ki a saját testformáitokat! Bátran használjátok a kreativitásotokat. Ha megvan mindhárom, akkor találjátok ki, hogy miként kötitek össze őket, hogy egy gyakorlat legyen belőlük. Aki akarja, a végén bemutathatja a gyakorlatát. 10 percetek van, hogy megtanuljátok! … TAPS ...

Módszertani javaslatok

  • A pedagógus a feladatmegoldások közben ellenőrizni tudja, hogy ki mennyire érti az egyes testformák jelentését.
  • A megtanulandó elemmennyiséget igazítsuk az előképzettséghez.
  • Engedjünk választási lehetőséget az összeillesztendő feladatszámban (pl. 3 és 5 között)!

Variációk

  • A testformák és testhelyzetek rajzok alapján is kialakíthatók.
  • A megtanult gyakorlatokat párokban vagy mikrocsoportokban megtaníthatják egymásnak a gyerekek.