Tanulás nyílt végű feladatokkal – kezdeményezőkészség és problémamegoldás


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A projektpedagógia alkalmazásának lehetőségei a testnevelés oktatásában
Teszt2:

Tanulás nyílt végű feladatokkal – kezdeményezőkészség és problémamegoldás


A projekTESi egyik fontos jellemzője, hogy a tanulási tartalmak, a tevékenységek, a feladatok és gyakorlatok forrása nem egyedüliként a testnevelőtanár, hanem a tanulók is aktívan bekapcsolódnak a tartalomtervezésbe. A tanulóktól tehát önállóságot, kezdeményezőkészséget, alkotó aktivitást, az eddig tanultak kombinálását és újszerű összekapcsolását, valamint önálló tudásépítést várunk el. Ez a fajta tanulási stratégia a klasszikus testnevelésben nem általános, a helyzet a tanulók számára szokatlan. Kisebb lépésekben érdemes rávezetni tanulóinkat az önálló, alkotó tanórai részvételre.
A legtöbb konkrét feladat-meghatározásunkat kiadhatjuk tudatos tanulásra késztető formában is. Adjunk egyértelmű instrukciókat arra vonatkozóan, hogy mi a feladat, mit is kell tenni. Gondolatmenetünknek az „alkossunk”, „gondoljuk tovább” és a „fedezzük fel” jelmondatokat is adhatnánk. A feladatok egyéni, pár- és csoportmunkában is elképzelhetők. Ha egyéni feladatokat párban vagy csoportban dolgozunk fel (ami gyakran biztonságot nyújtó vagy inspiráló környezetet teremt), fontos, hogy biztosítsunk egyéni gondolkodási, próbálgatási időt is. Visszajelzésként több (4-6, vagy több) különböző megoldást emeljünk ki, ezzel is megerősítve, hogy „nincs egyetlen jó megoldás”, és ösztönözve az újszerű problémamegoldásra.
Megfelelő alkotói rutin megszerzése után a tanulók által létrehozott feladatok az összefoglalás, az ismétlés és a számonkérés eszközeivé is válhatnak.
A végtelen számú aktivizáló lehetőségből néhányat hagyományos megoldású párjával együtt mutatunk be a 7. táblázatban.

 


7. táblázat: Feladatpárok tanári, illetve tanulói tervezéssel

7. táblázat: Feladatpárok tanári, illetve tanulói tervezéssel