A pozitív tanulási környezet biztosításának feltételei


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TOMPÍTÁS MŰVÉSZETE – KÜZDŐJÁTÉKOK AZ ISKOLÁBAN
Teszt2:

A pozitív tanulási környezet biztosításának feltételei


A hatékony judofoglalkozások kapcsán különböző pedagógiai, didaktikai elveket, szempontokat (és hozzájuk kapcsolódó módszertani megoldásokat) alkalmazunk. Ezek között szerepel például a fejlettség- és fejlődésközpontúság elve, amely többek között a differenciálást, a kihívást jelentő, de teljesíthető feladatokat foglalja magába. Ilyen továbbá az inkluzivitás elve, amely az egyéni különbségek elfogadásáról, a toleranciáról, befogadásról szól a testnevelésórákon. Az egyik legalapvetőbb, a judofoglalkozásokat meghatározó elv a pozitív tanulási környezet kialakításának elve.
A pozitív tanulási környezet az a környezet, amely minden tanulónak biztosítja a biztonságos, egyenlő tanulási esélyt nyújtó, motivált, aktív részvételt a foglalkozásokon. Számos összetevőjéből ebben a fejezetben az alábbiakra térünk ki:

  • Tanulási környezet, tanulásszervezés, osztálymenedzs­ment fogalma
  • A pozitív oktatási környezet kialakításának feltételei
  • A judooktatás testnevelésórai keretek között alkalmazott szabály- és szokásrendszere
  • A fegyelmezés alapelvei

Tanulási környezet, tanulásszervezés, osztálymenedzsment fogalma

A tanulási környezet kialakítása tulajdonképpen egyet jelent a tanulásszervezéssel. A tanulásszervezés pedig nem más, mint a tanuláshoz szükséges:

  • munkaformák kialakítása (foglalkoztatási formák, személyi feltételek);
  • eszközök használatával kapcsolatos szervezés;
  • tanítási óra időbeosztása;
  • fegyelmezés (a tanulók magatartásának szabályozása);
  • érzelmileg és fizikailag biztonságos környezet megteremtése és fenntartása.

A pozitív oktatási környezet ezen szempontok együttes, tanulást elősegítő, eredményes kialakítását és fenntartását jelenti.