Fesztivál/bemutató/„formagyakorlat” célja, az értékelés módja


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TOMPÍTÁS MŰVÉSZETE – KÜZDŐJÁTÉKOK AZ ISKOLÁBAN
Teszt2:

Fesztivál/bemutató/„formagyakorlat” célja, az értékelés módja


A tanítónak, testnevelőnek vagy az edzőnek meg kell határoznia, hogy milyen céllal tervez bemutatót, és milyen apropója van magának az eseménynek.
 
  1. Egy oktatási folyamat lezárása, diagnosztikus vagy szummatív értékelése
    Ilyenkor a tanító maga határozhatja meg azokat a mozgásműveltségi tartalmakat, amelyeket megjeleníteni kíván a bemutató során. A gyerekek előképzettségének és felkészültségének megfelelően könnyen differenciálhatja csoportonként, de akár egyénenként is a koreográfiát és a tartalmat. Lehetősége van a tanulói ötletek meghallgatására, és segíthet azok gyakorlatsorba történő beépítésébe. A tanulóknak a korosztályuknak megfelelő szabadsági fokot biztosíthat a felkészülésben. A rendelkezésre álló infrastrukturális lehetőségeket maximálisan kihasználhatja.
  2. Bemutató, fesztivál
    Ebben az esetben előre fel kell mérni a helyszínt és a rendelkezésre álló eszközöket. A bemutató összetettségét és nehézségi fokát meghatározza a tanulók előképzettsége, ugyanis előfordulhat, hogy nem egy adott tananyag lezárásával egy időben kerül sor az eseményre. Ilyenkor mérlegelni lehet, hogy homogén vagy heterogén tudásszintű csoportokat hozzunk-e létre. A csoportok feladatait, koreográfiáját, a tartalmi elemeket lehet azonos tartalomra, de akár különféle témakörre (pl. esések vagy leszorítások és átforgatások vagy küzdőjátékok) is tervezni. A bemutatón részt vevő csoportok létszáma nincs pontosan meghatározva, ezért szabadon alakítható.
  3. „Formagyakorlat”
    A „formagyakorlat” egy előzetes kiírás alapján, meghatározott (kötelező) és választható mozgástartalomra épülő koreográfia kialakítását jelenti. A kiírás továbbá rögzítheti a korosztályt (pl. U8, U10 vagy 1–2. évf., 3–4. évf.), a csapatok létszámát (4–6 fő vagy 8 fő), a koreográfia hosszát (pl. 150–180 mp, vagy legfeljebb 4 perc), a díjazást, stb.
    A „formagyakorlat” lehetőséget kínál az utánpótlás-­korosztály versenyrendszerének megújításához és újragondolásához. A hagyományos versenyszabályokra épülő versenyek káros következményeit már korábban megemlítettük, de emellett nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a hatályos jogszabályok tiltják az U10-es korosztály számára küzdelmi versenyek rendezését.
A „formagyakorlatok” a judo sportág fejlődése szempontjából fontos lehetőségeket tartalmaznak. Elsősorban sportági képzés keretében, de akár a tanórákon is megvalósítható a magasabb fokú technikai felkészülés. A diákolimpiai versenyrendszerbe integrálhatóvá válik az U10-es korosztály. A szülők és a gyerekek számára is egy sikerélményekben gazdag, motiváló erejű és kiszámítható hosszúságú rendezvény hozható létre. A díjazás nem egyéni keretek között, hanem csapatszinten történhetne. Nem abszolút bajnokot hirdetnének, hanem a bemutatók színvonala alapján arany, ezüst és bronz fokozatba sorolnák a csapatokat.