Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Szivacskézilabdázás az iskolában - Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabda oktatásához |
Ebben a fejezetben több nevelési és fejlesztési célt határoztunk meg. A labda nélkül végzett feladatoknál alapvető cél a test- és térérzékelés fejlődésének elősegítése a természetes hely- és helyzetváltoztató mozgások változatos alkalmazásával, ahol a saját testtel kapcsolatos tudatosság (pl. az izomérzékelés, egyensúlyozás esetén), a térbeli tájékozódás, valamint mozgások dinamikai összetevőivel kapcsolatos tudatosság (erőkifejtés nagysága, a mozgás sebessége, illetve lefutása) kerül a tanulási fókuszba. A tematikai egység legfőbb feladata, hogy olyan, egyéni mozgástapasztalatot nyújtson a tanítványoknak, amely segítségével magabiztosan, nagyfokú sikerességgel lesznek képesek részt venni a későbbi páros és csoportos feladatokban, kisjátékokban és természetesen a mérkőzésjátékokban.
Ennek érdekében minden gyakorlatnál fontos tudatosítanunk, meghatároznunk egy-egy mozdulat/elem/gyakorlat vezető műveletét és/vagy tanulási szempontját, amire szeretnénk, hogy figyeljen a diák. Csak akkor várhatjuk el tanítványainktól, hogy a technikai elemeket tudatosan alkalmazzák játékhelyzetekben, ha már a technikai elem tanulásánál, gyakorlásánál megfelelően tudatosítunk.
Törekednünk kell arra, hogy fokozatosan nehezítsük a feladatokat, és a gyakorlatok végrehajtásában egymásra épülő tanulási szempontokat határozzunk meg. Hagyjunk elég időt arra, hogy tanítványaink önállóan rátaláljanak a helyes végrehajtásra, de legalábbis elegendő tapasztalatot szerezzenek a végrehajtásról!
Fontos! Az egyes labdás vagy labda nélküli technikai elemek leírása során igyekeztünk teljes képet adni a helyes végrehajtáshoz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy tanítványainknál hasonló részletességgel kell megkövetelnünk a végrehajtást. A szivacskézilabda foglalkozások során természetesen fontos a helyes végrehajtás, ám azt igyekezzünk változatos, élvezetes gyakorlással, játékos feladatokkal és játékokkal, elérni, emellett mindig biztosítsunk elegendő időt tanulóink számára az önálló, felfedezésen alapuló gyakorlásra.
Az 1–4. évfolyamok kerettantervében az alapvető természetes mozgáskészségek fejlesztése és alkalmazása hatja át a tematikai egységeket. A testtel és a térrel kapcsolatos érzékelési funkciók fejlődése egyre tudatosabbá, célorientáltabbá teszik az egyes mozgások végrehajtását, ami a manipulatív készségek fejlődését is támogatja. Az alapkészségeket a mozgástanulási modellünk alapján az alsó tagozaton minél változatosabb gyakorlatokkal fejleszthetjük a leghatékonyabban, amely során a tanulók széles körű tapasztalatokat szereznek az alap mozgáskészségek végrehajtásáról. Az alap mozgáskészségek gyakorlatainak rendezéséhez könyvünkben az ún. mozgáskoncepciós rendszert (10. ábra) használjuk. Ez a rendszer a mozgáskészségek végrehajtása közbeni tudatosságra fókuszál, azaz segíti a tudatos végrehajtást egy meghatározott szempontból.
A szempontok az alábbiak lehetnek:
A mozgáskoncepciós rendszer kiválóan alkalmas a 3–12 éves tanítványok általános ügyességének fejlesztésére, mivel szinte kimeríthetetlen variációs lehetőségeket kínál az alapkészségek, majd a későbbiekben dominánssá váló sportág-specifikus készségek tanulásakor.
Az alábbi táblázat az egyes mozgáskoncepciók részletes tartalmait mutatja. A táblázatban sötétebb szín jelöli a térbeli tudatosság és a testtudat kialakításában szerepet játszó elemeket.
A mozgások hatékony, célszerű létrehozásához a figyelem összpontosítására van szükség, ami az adott pillanatban egy bizonyos kognitív jelenlétet feltételez. A testünk csakis az agyunk folyamatos működése következtében képes mozgások szabályozott kivitelezésére. A mozgások összerendezéséhez nélkülözhetetlen az agyban megjelenő mentális kép (mozgásképzet, mentális terv), amely tehát minden esetben különböző szintű gondolkodási műveleteket feltételez.(3) Amennyiben tanítványaink tisztában vannak a mozgásformát kísérő kognitív összetevőkkel (például vezető műveletek, térbeli tudatosság elemei, elemi taktikai összetevők), jobbá válik a végrehajtás minősége, így segítjük a későbbi alkalmazás folyamatát. Ennek megfelelően minél változatosabb, minél több alkalmazkodást igénylő gyakorlatot használunk tanítványainknál, annál valószínűbb, hogy a játékhelyzetben a figyelmüket nem egy mozgás puszta végrehajtása fogja lekötni, hanem a végrehajtás hatékonysága, milyensége.
Az ügyességfejlesztő gyakorlatokat kezdetben szerek nélkül végezzük, de némi gyakorlás után érdemes többféle szer bevonásával nehezíteni a feladatokat. Ez sokkal hatékonyabbá és változatosabbá teszi tanóráinkat. Ilyenek lehetnek például a járás-futás-szökdelés feladatok, amelyeket először a lépésgyakoriság és lépéshossz változtatásával nehezítünk, azt követően pedig gyakorlatilag ugyanazokat a feladatokat sokféle eszköz bevonásával végzik el a tanulók. A leghatékonyabb módszerek közé tartoznak az akadálypályák, ahol a fejlesztési cél meghatározásához igazítjuk a gyakorlatokat. Az alsó tagozatos gyerekek nagy örömmel vesznek részt az órán, és a fejlesztési hatékonyság is kiváló. Természetesen ide tartoznak a futó- és ugróiskola különböző feladatai is, mint például a szivacskézilabdában is fontos sasszé- és keresztlépések, illetve előkészítő feladataik.
Nézzük, mit is jelentenek ezek a konkrét gyakorlatban! Mielőtt rátérnénk a kifejezetten a szivacskézilabdát előkészítő, labda nélküli ügyességfejlesztő feladatokra, szeretnénk mintát adni egy aktív, a gyerekek fantáziáját maximálisan kihasználó, bemelegítő feladatsorra. Ezek a gyakorlatok kiváló eszközei az aktív órakezdésnek is. A feladatok változatosságának csak a testnevelő és a gyerekek kreativitása szabhat határt (a kreatív feladatmegoldásokról, játékokról bővebben a 9. TE-ben). A feladattípus lényege, hogy egy konkrét történet köré építjük a bemelegítés fázisait.
Ezzel a feladattípussal tökéletesen fejleszthető a gyerekek testérzékelése úgy, hogy közben az egészet egy játéknak fogják fel. Mindezt lehet játszani festéssel, kirándulással, mesékkel, nagyobbaknál akár egy „mérkőzésjátékkal” is. A legfontosabb, hogy vonjuk be a gyerekeket is, és legyenek ők is a történet írói, alakítói és részesei.
(3) Gallahue, Ozmun és Goodway, 2012
Elefántfürdető
Varázsceruza
Keressetek magatoknak egy „saját lakatlan szigetet” (személyes tér) a teremben, és forduljatok arccal felém! Képzeljétek el, hogy varázsceruza van a kezetekben. Rajzoljatok a levegőbe egyenes vonalat! Most körvonalat! Mondjatok olyan dolgokat, amelyek kör alakúak (napocska, torta, óra stb.)! Rajzoljatok cikcakkvonalat! Most pedig hullámvonalat!
Rajzolj a testeddel
Tudtok a kezeteken kívül más testrésszel a levegőbe rajzolni vonalakat? Milyen testrészekkel? Próbáljatok cikcakkvonalat rajzolni a lábatokkal! Most hullámvonalat a térdetekkel! Most egyenes vonalat a fejetekkel! (Bármely testrész használható, bármely vonalra, különböző kiindulóhelyzetekből – ülésből, térdelésből stb.)
Számrajzoló párban
Most gyorsan keressetek egy párt és fogjátok meg a kezét. (Taps, 3-2-1) Képzeljétek el, hogy az egyikőtök a festő, a társatok keze pedig egy hatalmas ecset. Ki lesz az ecset? Ki lesz a festő? Most a festő rajzoljon olyan számokat, amelyekben görbe vonal van. Aki az ecset volt, találja ki, hogy milyen számot rajzolt a festő! Milyen számokban van görbe vonal? (2, 3 stb.) Tudtok-e olyan számokat, amikben cikcakkvonal van? (1, 4, 7) Szerepcsere, és rajzoljatok ilyen számokat!
*A tanulási szempontokat úgy fogalmaztuk meg, hogy az segítse a pedagógus kommunikációját.
A labda nélkül végzett ügyességfejlesztő feladatokat hat csoportba soroltuk könyvünkben. A csoportok minden esetben jól tudatosítható összefüggést mutatnak a későbbi technikai elemekkel, a mérkőzésjátékkal, akár a klasszikus kézilabda sajátosságaival is.
A csoportok kialakításánál igyekeztünk figyelembe venni, hogy az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladva mutassunk be egy olyan tematikai sorrendet, amely a tanítási egységek tervezéséhez is segítséget nyújtanak a tanév folyamán. Ezen felül rögzítettük a legfontosabb tanulási szempontokat, amelyeket az adott gyakorlat kapcsán egy-egy példamondattal érzékeltettünk.
A kúszás és mászás mozgásmintáit minden csecsemő genetikusan magában hordozza. Mindkét mozgásforma kiemelkedő szerepet játszik az idegrendszer, az érzékszervek és a mozgáskoordináció fejlődésében, ezáltal közvetve a kognitív fejlődésben is. Bár kisiskolás korban ezen szerepük már nincs meg, fontosnak tartjuk, hogy a kúszások, mászások, a különböző támaszhelyzetekben végzett utánzó mozgások jelenjenek meg a testnevelésórákon, hiszen más mozgásokkal nem pótolható tapasztalatot jelentenek a tanulóknak a saját testükkel kapcsolatos képükről. A kúszások és mászások alkalmazása azért is fontos, mert a tanulók ebben az időszakban már saját testsúllyal tudnak erőfejlesztő gyakorlatokat végezni. Elég, ha arra gondolunk, hogy egy egyszerű fekvő- vagy alkartámasz létrejöttéhez a törzs izmainak, a vállöv és kar izmainak, továbbá a csípő körüli izmoknak egy időben kell megfeszülniük. A kúszásokat és mászásokat természetesen úgy variáljuk, hogy az megfelelő legyen a foglalkozás céljának, ennek megfelelően lehetőség van a testtudat kialakításával kapcsolatos feladatok és térbeli tudatossággal kapcsolatos feladatok végzésére is. A kúszások és mászások feladatai lehetnek: kúszások és mászások ellentétes oldali kar- és lábhasználattal, kúszások és mászások azonos oldali kar-és lábhasználattal, illetve ezek kombinációja.
A kúszásokat és mászásokat variálhatjuk utánzó mozgássorokkal is, pl. „kistigris” (hason fekvésben ellentétes oldali kar- és lábtartáscserék helyben, folyamatosan). A későbbiekben fontos lesz az is, hogy a kúszásokat és mászásokat a lehető legtöbb irányba (előre, hátra, körbe, le, fel, oldalra) végeztessük a gyerekekkel.
A futó- és fogójátékok a testnevelésórák legalapvetőbb játékai, amik számtalan módon alkalmazhatók – esetünkben a térérzékelés és a saját testtel kapcsolatos fejlesztés szemszögéből mutatunk ezekből példákat, de emellett remek előkészítő játékai a támadó-védő feladatoknak, valamint a társakkal történő együttműködésnek (pl. két ember kapcsolata védekezésben) is. A fogójátékok tulajdonképpen a taktikai gondolkodás fejlesztésének első lépcsőfokát is adják. A gyerekeknek keresniük kell az üres – a fogótól távoli – területeket, egyes fogójátékoknál pedig a társsal történő együttműködést fogóként vagy menekülőként. A fogójátékokat kreatívan lehet változtatni a foglalkozás fő részéhez igazodva. Akár előkészítő feladatként, akár egy taktikai szempont tudatosításaként is lehet alkalmazni.
Autós
Kijelölt, kb. 15 × 15 m területen járásban haladnak a gyerekek labdával a kézben (a labda a kormány, a tanuló az autó). A feladatuk, hogy a teljes terület minden „zegzugát” bejárják úgy, hogy közben egyszer sem ütköznek egymással. A terület 3 fokozatban szűkül, amelynek eredményeképpen az információfeldolgozás mennyisége nő. Ütközés esetén oda kell vezetni az autókat a pedagógushoz, aki autószerelőként egy érintéssel megjavítja az autókat és visszaengedi őket a „forgalomba”. A játékot játszhatjuk oldalazással vagy szökdeléssel is.
Csoportalakító
A pedagógus/edző számokat mond/mutat, amelyek kapcsolatban vannak a kézilabdával (6, 2, 3, 4, 7), a résztvevők olyan létszámú csoportokat kell, hogy alkossanak, amilyen szám megjelenik, vagy elhangzik. Akiknek nem jut csoport, azok befutnak a mentőkörbe (a mentőkör a testnevelő által kijelölt hely), és ott alakítanak csoportot. Ha a mentőkörben egy tanuló egyedül marad, akkor bekapcsolódhat egy szabadon választott csoportba.
Kérdés: Mit gondoltok, a számok mit jelenthetnek?
Variációs lehetőségek: annyi csoportot alakítsanak, amennyit a pedagógus mutat vagy mond. A pedagógus/edző kóddal lát el egy számot (pl. „büntetődobás távolsága” = 7, „kiállítás” = 2 vagy „szaggatott” = 9), és az elhangzó kódnak megfelelően kell a csoportokat kialakítani. További lehetőség: Fuss az adott vonalra, és kézfogással alkosd meg a létszámot!
Színes-számos csoportalakító
A területre kétszínű pionokat/bójákat helyezünk, amik a csoportalakítás középpontját fogják jelezni. Ha a testnevelő páros számot mond vagy mutat, akkor az egyik színű bójánál (például piros), a páratlan számnál pedig a másik színű bója (például kék) körül kell kialakítani a testnevelő által kért számú csoportot.
Variációs lehetőségek: a bójáknál nyújtó/erősítő/kooperatív gyakorlatok végezhetők (pacsi, fűrészelés), ezen kívül meghatározható a befejező helyzet (ülés, fekvés), ütközőgyakorlatok stb.
„Fusd végig a számokat!”
A feladathoz nagyobb tér (pl. udvar) szükséges. Válasszatok magatoknak egy számot 0 és 10 között! Ha megvan a saját számotok, akkor keressetek magatoknak egy olyan területet, ahol nem zavar senki! Képzeljétek el, hogy a számotok lent van a földön! Sétáljátok végig a számot! Ha sikerült, akkor álljatok vissza a kezdőpontba és most lassan fussátok végig a számotokat!
Variációs lehetőségek: Melyik számban van görbe vonal? Keress egyet, és szökdeld végig páros lábon! Melyikben van cikcakkvonal? Keress egyet, és pókjárásban rajzold a földre! A feladat nehezíthető úgy, hogy a tanuló egymás után növekvő/csökkenő sorrendben mozogja végig a számokat. Adható valamilyen alapművelet is, amit egyénileg kell megoldani és „lemozogni” (pl. 7 – 4 = ?)
Átalakítható párkereső játékká, amiben páros/páratlan számok lehetnek egymás párjai. Rajzolható párokban kétjegyű szám, akár valamilyen művelet után is. (A gyerekek egymásnak is adhatják a feladatot.) Ahogy eddig is, bármilyen mozgásforma használható a feladatok „lemozgására”.
Területfogó
A pályát (2-3-4) részre osztjuk, minden területen másmilyen mozgással lehet haladni. A mozgást a menekülőnek és a fogónak is alkalmazni kell, akit megfognak az fogó lesz.
Variációs lehetőség: akit megfogtak, “átesik” a másik területre, és ott folytatja a játékot. A fogók értelemszerűen maradnak.
„Tükrösfogó”
Ebben az egyszerű fogójátékban, akit a fogó megfogott, abban a helyzetben kell maradnia addig, amíg egy menekülő társa tükörképet mutat, és ezzel felszabadítja. (A fogó fix, a pedagógus cseréli.)
„Jégfogó”
Egyszerű fogójáték. Akit a fogó megfogott, annak a meghatározott testhelyzetben kell elhelyezkednie, és egy társának a meghatározott módon kell felszabadítania, pl. terpeszállás oldalsó középtartással, felszabadításkor a terpesz alatt kell átbújni. (A fogó fix, a pedagógus cseréli.)
Labdás terpeszátgurító fogó
A fogók és a menekülők egyaránt tetszőleges kézzel történő labdavezetéssel haladnak. A megfogottaknak terpeszbe kell állniuk. Úgy szabadíthatók, ha a menekülő társ hátulról átgurítja a labdát a terpesz alatt. Ha megtette, akkor vegye fel a labdát és labdavezetéssel haladjon tovább.
A kézilabda, és ezen belül is a szivacskézilabda során a játék küzdőjellegéből adódóan sok olyan helyzet alakul ki, amikor a gyerekek nem az adott természetes helyzetnek megfelelően érnek talajt, ezért mindenképpen meg kall tanítani a helyes talajra érkezést, illetve az esések utáni tompításokat, kigördüléseket. Fontos szempont az esések utáni gyors felállás, a minél hamarabb történő játékba avatkozás lehetősége miatt. A következőkben a teljesség igénye nélkül felsoroljuk a legfontosabb technikai elemeket ebben a témakörben.
Esés tompítással – rávezető feladatok
Esés kicsúszással – rávezető feladatok
Esés kigurulással a test hossztengelye körül – rávezető feladatok
Esés kigurulással a test szélességi tengelye körül – rávezető feladatok
Mind a támadó-, mind a védőszerepek megkívánják, hogy minden tanuló (játékos) gyakorlatilag folyamatosan gyors irányváltoztatásra, megindulásra, megállásra kész („rajtkész”) állapotban legyen. Ennek érdekében meglehetősen sokat kell gyakorolni az alaphelyzetet (támadóként és védekezőként egyaránt), a védekező és támadó lábmunkákat.
A támadótevékenység az ellenfél labdavesztésének a pillanatában (tehát a védők általi labdaszerzés pillanatában) kezdődik, és jó esetben góllal, rosszabb esetben a labda elvesztésével ér véget. A játékszituációkban többnyire a támadó játékos a kezdeményező fél, ezért az alaphelyzetének ezt kell segítenie.
A helyes alaphelyzet nagymértékben meghatározza a támadójátékos hatékonyságát, mivel ebből a helyzetből indul minden támadáshoz használt technikai elem kivitelezése. Ez az alaphelyzet a játék során csak pillanatokra alakul ki, a támadójátékos végig mozgásban van, próbál üres területre mozogni, hogy társai által megjátszható legyen, az 1:1 elleni játékhelyzetekben a kapu felé betörni, stb.
A védőtevékenység a labdavesztés pillanatában kezdődik, és addig tart, amíg a csapat labdát nem szerez, vagy középkezdéssel újra nem kezdi a támadótevékenységet. A védő alaphelyzetének olyannak kell lennie, hogy bármikor képes legyen megakadályozni az ellenfelet a gólszerzésre irányuló törekvésében, azaz bármikor a kapu és a támadó közé tudjon helyezkedni.
A kitámadás és ütközés gyakran követi egymást a gyakorlás során. Megfelelően előkészítve a szivacskézilabdázás biztonságos technikai elemévé válhat a védekezés során.
A támadó és védekező alapmozgásokat segítő játékok
A labdás és labda nélküli technikai elemek, ügyességfej-lesztő feladatok gyakorlása során érdemes figyelmet fordítani a későbbi taktikai helyzetben történő felhasználás előkészítésére is. Ez történhet olyan tanulási szempont megadásával, amely a későbbi helyzetre utal (pl. ritmusváltás gyakorlásánál az irány- és ritmusváltás egy kapu felé történik), illetve egy adott technikai elem valamilyen játékos feladatba (de még nem kisjátékba) történő helyezésével. Ebben az alpontban az utóbbi megoldáshoz szeretnénk segítséget nyújtani. Összegyűjtjük azokat a taktikai szempontokat – és kapcsolódó rávezető gyakorlatokat és játékokat – amelyeket mindenképpen meg kell ismerniük a gyerekeknek.
Az „Egyéni, labda nélküli és labdás ügyességfejlesztés” című tematikai egység főbb taktikai ismeretei:
Fontosnak tartjuk, hogy ebben a korban a gyerekek sokszor kerüljenek 1:1 elleni szituációba. Ez minden sportjáték alapja, hiszen szivacskézilabdában is a gól eléréséért mindig egy védővel szemben kell párharcot nyerni, akár labdával akár labda nélkül. Az első ilyen jellegű találkozás már a fogójátékoknál megtörténik. A szivacskézilabdában pedig innen indul majd ki a cselezés, elszakadás és az ezekből nyilvánvalóan következő üres területre történő futás/helyezkedés. Az 1:1 ellen megnyert párharcok vezetnek majd el a létszámfölényes helyzetekig, és a támadás sikeres befejezésének lehetőségéhez. Alapvetően a rávezető játékok egyik leghatékonyabb formája a kisjátékok alkalmazása. A kisjátékokon belül lehetnek cica-, pontszerző, labdatartó játékok. A kisjátékokról részletesebben a könyv későbbi fejezetében olvashatnak.
Területváltó futójáték
A területet négy részre osztjuk, a tanulók szabadon futnak a játéktéren, törekedve arra, hogy minden területet kihasználjanak. A négy területre tegyünk különböző szereket pl.: 1. koordinációs létra, 2. zsámolyok, 3. kézilabda, 4. teniszlabda.
Sípjelre a gyerekeknek valamelyik területre kell szaladniuk, és az ott elhelyezett szerrel feladatokat végrehajtani. (1–2. osztályban még meg lehet határozni feladatot, 3–4. osztályban bízzuk ezt a gyerek kreativitására!) Tapsra el kell hagyniuk a gyakorlóhelyet, és az egész területet kihasználva újra futni. Sípjelre ismét választani kell egy állomást, de nem lehet ugyanazt, amit az előző körben választott a tanuló, és az sem, amelyik területen éppen tartózkodik.
Egyszerű „cicajáték”
2:1 elleni cicajáték 2 támadó 1 védővel (cica) szemben átadásokat ad egy meghatározott területen. Az átadást követően meg kell várnia a labdásnak, amíg a „cica” megfordul és odalép a labdáshoz. Eközben a labda nélkülinek oda kell lépnie, ahol labdát kaphat, tehát üres területre.
Bójás „cicajáték”
Az előbbi cicajáték egy variációja. A két „egér” csak a két bója vonala között adhatja át a labdát, a cica szélességben és mélyégben is mozoghat.
További variáció: a cica csak a vonalon, tehát csak szélességben mozoghat a bóják között.
Kézis korfball
A pályát két részre osztjuk (létszám csapatonként kb. 4-5 fő), egy csapatnak lesz egy támadó- és egy védekező térfele. Minden térfélen két-két játékos van, és felezővonalat nem lehet átlépni. Amikor az egyik csapat támad (1), és a másik csapat (2) megszerzi a labdát, akkor az (1) csapat a megpróbálhatja visszaszerezni a labdát addig, amíg a (2) csapat át nem adja a saját támadóterületére. Az egyik csapat fele csak védekezik, a másik támad. Bizonyos idő után csere következik.
A játékot lehet labdatartásra és célfelület elérésére (pl.: zsámolyba tenni vagy bóját eltalálni) is játszani.
Sávfogó
A területen több sávot alakítunk ki. A sávokban egy-egy védő (fogó) áll, miközben a menekülő játékosoknak úgy kell átjutniuk a másik oldalra, hogy ne kapja el őket a védő. Először labda nélkül játsszuk, majd az átfutó menekülő labdavezetéssel kell, hogy átjusson! Lehet fix a védő, és lehet cserélni is: akit elkap, az lesz a védő.
Az előzőekben már megismertettük a támadó és védekező alaphelyzeteket és alapmozgásokat, ebben az alfejezetben pedig a labda nélkül történő cseleket és az ezekhez szükséges lábmunkatechnikákat mutatjuk be. Természetesen minden labda nélküli cselezés labdával is megvalósítható, ezeket többnyire a játékhelyzetekben is labdával végzik a gyerekek.
Irányváltoztatás
Célja a védővel szembeni ütemelőny megszerzése, a futásirány hirtelen történő megváltoztatása. Gyakorlatilag mindig párosul egy ritmusváltással is annak érdekében, hogy még kevésbé legyen kiszámítható.
Az irányváltoztatás elsajátítását segítő gyakorlatok, játékok
Indulócsel (labda nélkül)
Az indulócsel és az irányváltoztatás technikája szinte megegyezik egymással, a lényeges különbség az, hogy amíg az irányváltoztatást futás közben hajtja végre a játékos, addig az indulócsel viszonylagos nyugalomból történik. A két technikát mindenképpen külön kell oktatnunk ebben az életkorban. Az előzőekben írtunk arról, hogy milyen nagy jelentősége van ebben a korban az 1:1 elleni szituációknak. A gyermekbajnokság és a kisiskolás bajnokság versenykiírása is tartalmaz olyan megkötéseket, amelyek a védekezésben a tanulókat minél többször kényszeríti az 1:1 elleni akciókba. Éppen ezért a gyerekek sokszor használják labda nélkül is az indulócselt, hogy üres területre tudjanak mozogni, és ezzel létszámelőnyös helyzeteket teremtsenek.
A tanulási szempontban most a balra történő induló cselt írtuk le jobbra elfutással. A leírt esetben nincs a támadónál labda, így ez a legegyszerűbb megoldás az indulócsel kivitelezésére. Abban az esetben, ha majd labdával kivitelezi a tanuló, akkor egy lövés előkészítéséhez is ez a legjobb indulócsel típus. Azonban, ha a cselt labdavezetés követi, akkor a csel irányába történő kilépés után a kilépő lábbal keresztbelépést alkalmazó elfutással jobban tudja a labda fedezését megoldani a tanuló. Természetesen bármilyen indulócsel jó, ami kibillenti a védőt az egyensúlyából, ezért itt is támogassuk az egyéni, kreatív megoldásokat, amennyiben azok hatékonyak.
Az indulócsel elsajátítását segítő feladatok és játékok
A játéktéren szabadon elhelyezett bójáknál indulócsel tetszőleges irányba, majd gyors megindulás.
Bója-védő
1:1 elleni játék félaktív védővel (nem használhatja a kezeit a támadóval szemben), ahol a bóját kell megérinteni a támadónak – a későbbiekben lehet labdával is játszani, illetve aktív védővel, valamint több csel alkalmazásával.
Kotló-kánya játék
A tanulókat 3 fős csoportokba osztjuk. Két tanuló egymás mögött helyezkedik el, a hátul lévő lesz az, akit majd a támadónak meg kell érintenie, az elől lévő pedig próbálja védeni a társát. A támadó feladata indulócsel vagy összetett indulócsel (egymás után végzett indulócselek) végrehajtása után a hátul lévő tanuló megérintése.
Fogójáték 2:1 ellen
Ez a feladat már egy összetettebb gyakorlat, itt a védekezés is előkerül, illetve az indulócsel mellett az irányváltoztatás is hangsúlyosabb lesz. Két oszlopban állnak fel a tanulók két bójával szemben. Egy védő lesz, aki a két bója mögül (kb. 1-2 méter) indul középről. Jelre elindulnak a támadók és át kell haladniuk a két bója között anélkül, hogy a védő elkapná őket. A védőt cseréljük le 4-5 kör után!
Meg kell említenünk még két cseltípust, amit a tanulók többnyire labdával végeznek, de előfordul labda nélküli végrehajtás is. Ez a két csel már komolyabb szabályismeretet és technikai képességet ölel fel. A tanulónak a csel alkalmazásakor már figyelnie kell a lépésszabályra, a belemenésre és a kapuelőtér vonalára történő rá-, illetve belépésére. A két csel neve: átemelés, valamint leforgás.
Az átemelés csel elnevezése a mozdulatában rejlik. A technikai végrehajtás a testcselen (indulócsel) alapul.
A leforgás elnevezés a csel során végrehajtott mozgásból ered, a játékos a teste hosszanti tengelyén leforog az ellenkező irányba mozduló védő mellett.
A manipulatív mozgások a születés pillanatától jelen lévő és folyamatosan fejlődő, fejleszthető készségeink. A gyerekek már kiskoruktól használják a kezüket és a lábukat különböző eszközök megfogására, elmozdítására és ezáltal fejlődik a manipulatív készségük. Ez kezdetben természetesen egy reflexes mozgás, de a későbbiekben átalakul egyre tudatosabb – tapasztalati alapú – cselekvéssé. Mivel a manipulatív mozgások gyakorlatilag valamilyen eszközzel végrehajtott tevékenységet jelentenek, így a labdás ügyességfejlesztés is ide tartozik.
A labda egy gyermek életében az egyik legtöbbet használt eszköz, számos tulajdonsága (gömbölyű, pattog stb.) és a játékokban való sokoldalú alkalmazása miatt szinte folyamatos fejlesztési lehetőséget kínál. Ennek megfelelően a játékos labdás gyakorlatok a testnevelésórák „örökös” részei. A gyerekek örömüket lelik abban, ha labdával játszanak, így ezt a helyzeti előnyt vétek lenne nem kihasználni a szivacskézilabda oktatása során.
Módszertani javaslatok a labdás ügyességfejlesztéshez
A tanuló bármilyen jellegű eszközhasználata már magában hordozza az ügyességfejlesztést, ezért gyakorlatilag minden olyan feladat, ami labdával vagy valamilyen más szerrel történik, fejlesztésnek minősül. A szivacskézilabda szempontjából azonban fontos megjegyezni, hogy a játékhoz szükséges technikai elemeket előkészítő gyakorlatoknál érdemes a későbbi játékhelyzetben történő alkalmazás szempontjai szerint tudatosítani.
Tekintsük át, hogy mit tartalmaz a kerettanterv kapcsolódó része:
Elérkeztünk könyvünk egyik legfontosabb fejezetéhez, a szivacskézilabda labdás technikai elemeinek megismeréséhez. Mivel általában véve a labdás ügyességfejlesztés és a labdás technikai elemek teszik ki a testnevelésórák legnagyobb részét (természetesen a játékok mellett), fontosnak tartjuk, hogy rögtön alkalmazható segítséget nyújtsunk azok tanításához, feldolgozásához és a játékokban történő tudatos alkalmazásukhoz.
A labdás technikai elemek csoportjai:
a) A labda megfogása, felemelése és mozgatása különböző ívű pályákon
b) Rövid, egyenes vonalú, illetve íves pályán való felkészítés
c) Átadások, lövések
d) Labdavezetés
a) A labda megfogása, felemelése és mozgatása különböző ívű pályákon
Feladatok és játékok a labda fogásbiztonságának növelésére és a különböző irányokba történő mozgatására
Labdás buborékfestés
Mindkét kézben szivacslabdával egy képzeletbeli buborék belső oldalát kell kifesteni. Hívjuk fel a gyerekek figyelmét, hogy a buborék teljes belsejét ki kell festeni!
Nyuszik, ki a házból!
A tanulóknál egy szivacslabda van, amit két kézzel kell fogniuk. Minden tanuló egy karikában áll. Két tanulónak nincs karikája. A klasszikus „Mókusok, ki a házból!” játékot játsszuk, de nyusziugrásban kell haladniuk. Bár külön nem jeleztük, de az ilyen típusú játékok alkalmazása során mindig kerüljük el a végleg kiesés lehetőségét!
Lufipöckölő
A tanulók mindkét kezében van egy-egy szivacslabda. A feladatuk, hogy a lufit a levegőben tartsák úgy, hogy ahhoz csak a kézben lévő szivacslabdákkal lehet érni.
Variációs lehetőségek: egy kézben a labda, de minden ütés után át kell venni a másik kézbe a labdát, és azzal kell pöckölni. A játék egy másik variációja, ha párokban játsszák a gyerekek.
Kézi-floorball
Minden tanulónál van egy szivacslabda, amivel egy másik labdát kell terelgetni (gumi-, kosár-, bőr-, kézilabda stb.). Két csapat játszik (pl. 2:2 ellen) egy-egy célfelülettel (pl. zsámoly). Cél a labdát nekiütni az ellenfél célfelületének.
A labdához csak a kézben tartott szivacskézilabdákkal lehet hozzáérni.
Variációs lehetőségek: Az egyik variáció szerint minden tanulónak két szivacslabda van a kezében (játék megkötés nélkül).
A másik variáció, amikor a játékot két labdával játsszák. A labdák különböző színűek. Például a piroshoz csak a bal kézben lévő szivacskézilabdával lehet érni, míg a zöldhöz csak a jobb kézben lévővel. A tanulóknak lehet egy vagy két szivacslabda a kezükben.
A tanuló játéktevékenységének egyik legfontosabb mozzanata a labda átvétele. Az átvétel határozza majd meg további technikai elemek kivitelezésének lehetőségeit. Egy rossz labdaátvétel lassítja a támadást és sok esetben labdavesztéshez is vezethet. A következő táblázatban összefoglaljuk, hogy milyen módon lehetséges egy labda elfogása, milyen sok eshetőségre kell gondolni akkor, amikor a labda elfogását kezdjük el oktatni.
felső elfogás
alsó elfogás
dobó-kézzel azonos
dobó-kézzel ellentétes
elölről érkező labda
oldalról érkező labda
hátulról érkező labda
A labdaelfogás technikai elemeinek vezető műveletei és a tanulási szempontok
Megjegyzés: A futás közben elfogott labdánál a karmunka megegyezik a viszonylagos nyugalomban átvett labdáéval.
Feladatok és játékok a labda elfogásának gyakorlására
Labdafeldobás, majd elkapás (különböző variációkban)
b) Rövid, egyenes vonalú, illetve íves pályán való felkészítés
Minden átadást és lövést megelőzően a labdát a kidobás helyzetébe kell készíteni. Ennek a korosztálynak első lépésben a labda rövid pályán történő felkészítését kell elsajátítania. Nagyon fontos a dobás megkezdése előtt a labda helyzete. Fontos végrehajtási szempont, hogy a könyök már a vállvonal felett legyen, illetve a dobókézzel ellentétes váll legyen előrébb.
A labdafelkészítésre gyakorlatokat és játékokat a dobásokkal együtt javaslunk, mert ez a két technikai elem szorosan egymáshoz tartozik.
c) átadások, lövések
Az átadások és a lövések a szivacskézilabdázás legfontosabb technikai elemei közé tartoznak. A szivacskézilabdában a támadásszervezést – ugyanúgy, mint a kézilabdában – a folyamatos átadások biztosítják. Általában minden támadás valamilyen lövési kísérlettel ér véget, a csapat a támadók közötti átadásokkal kerül lövő helyzetbe. Ebben az egységben áttekintjük az átadások különböző technikáit, illetve az ebben az életkorban leggyakrabban használt lövések technikai leírásait is.
Tekintsük át először az átadások fajtáit!
Átadások
kétkezes —> egykezes
mellső —> felső
felső —> alsó
A kerettanterv vonatkozó tartalmai:
A fenti ábrában összegyűjtött elemek a leggyakrabban előforduló technikai végrehajtások ebben az életkorban. Lehetséges, hogy 4. évfolyamon már lesznek tanulók, akik megpróbálkoznak akár a test mögötti átadásokkal is. A következő táblázatban azt mutatjuk meg, hogy melyek azok a külső tényezők, amelyek befolyásolják az átadások végrehajtását.
A játék során a tanulók az átadások többségét egykezes átadással hajtják végre. Megfigyelhető, hogy a mozgástanulás elején még sokszor alkalmaznak két kézzel történő átadásokat is. A labdabiztonság érdekében és a fokozatosság elve alapján a foglalkozásokat úgy javasolt felépíteni, hogy a bemelegítő feladatoknál/játékoknál a két kézzel történő átadásokkal kezdjük a gyakorlást.
Az új technikai elemeket célszerű először ülésben, majd térdelésben és végül állásban gyakorolni, ezáltal fokozatosan tudjuk bekapcsolni a részt vevő ízületeket, izmokat. Ülésben a tanulónak csak a karjára kell figyelnie, mert a mozgásból kivonjuk a csípő és a lábak munkáját. Térdelésben már bekapcsolódik a csípő fontos munkája, majd állásban a lábak is. Szervezzük úgy a gyakorlást, hogy a tanulók tudjanak egymásnak segíteni, esetenként javítsák egymás mozgását! Ezáltal sokkal hatékonyabbá válik a tudatosítás az adott technikai elem kapcsán.
A következő táblázatban nézzük meg az átadások technikai követelményeit és a tanulási szempontokat!
Kezdetben ezt a lövésfajtát fogja a tanuló alkalmazni legtöbbször az edzésen és a mérkőzésen egyaránt. Minden további lövésfajta alapja.
A tanulók igyekeznek az ellenfél kapuját minél jobban, de a lövés végrehajtásának megfelelően minél ideálisabb szögben megközelíteni. Az elugrás az esetek nagy többségében a kapuelőtér vonala elől történik. Ez a tiszta gólhelyzetek befejezésének leggyakoribb módja. A lendületszerzés attól függ, hogy a háttal álló beállós végzi a beugrásos lövést, vagy tényleges futólépés után szerzi meg a lendületet a játékos a lövés végrehajtásához.
A tanulók igyekeznek az ellenfél kapuját minél jobban, de a lövés végrehajtásának megfelelően minél ideálisabb szögben megközelíteni. Az elugrás az esetek nagy többségében a kapuelőtér vonala elől történik. Ez a tiszta gólhelyzetek befejezésének leggyakoribb módja. A lendületszerzés attól függ, hogy a háttal álló beállós végzi a beugrásos lövést, vagy tényleges futólépés után szerzi meg a lendületet a játékos a lövés végrehajtásához.
Feladatok és játékok az átadások és lövések gyakorlásához
Előkészítő és rávezető gyakorlatok: ülésből, térdelésből, állásból. Két- és egykezes átadások, a helyes technikai végrehajtás figyelembevételével.
Célba dobás falra
A falra lézer vagy elemlámpa segítségével különböző helyre világítunk, a tanulóknak az a feladata, hogy a meghatározott dobástechnikával eltalálják a célt, majd elkapják a labdát.
Célba dobás kapura
A kapu négy sarkára valamilyen célfelületet alakítunk ki (pl. felül karika, alul zsámoly). A tanulóknak meghatározott technikával kell eltalálniuk a célfelületet. Ebben a feladatban már a lendületszerzés utáni technikákat is gyakoroltathatjuk.
Az egyik tanuló felkészíti a labdát felső lövés dobóhelyzetébe, a mögötte álló társa megfogja a dobókarját. A labdás tanuló kifelé fordítja a hátul lévő sarkát, befordítja dobásirányba a csípőjét, miközben a társa fogja a csuklóját, ezáltal segíti a helyes ívhelyzet kialakítását.
Páros gyakorlatok egymással szemben álló tanulók között
Az átadás technikáját az edző/pedagógus határozza meg. Először dobóterpeszben, majd kilépéssel, végül három lépésből.
Páros átadás-játék
A tanulók párokban helyezkednek el. Mindkét tanuló két álló bója között legyen. A feladat során a két bója által határolt képzeletbeli függőleges téglalapba kell dobni a labdát meghatározott technikával, a társnak pedig el kell kapnia. A pedagógus meghatározhatja, hogy pattintott átadás legyen-e. A labda sebességét a távolság növelésével is lehet variálni.
A párok szemben állnak egymással, és előre-hátra történő mozgás közben folyamatos átadásokat végeznek
Célba dobó versenyek
Dobások különböző labdákkal a dobástávolság, a dobóerő és a dobás ívének egy szempontú variálásával. Például svédszekrényre helyezett bóják ledobása meghatározott technikával, de a tanuló dönti el a távolságot, hogy közelebbről vagy távolabbról próbálja meg eltalálni azokat.
Három állomáshelyet alakítunk ki:
a) Szőnyeg eltalálása – Távolról ívelt labdával kell a földön fekvő szőnyegbe beletalálni.
b) Zsámoly feldöntése – A feladatot kitámasztásos, beugrásos vagy felugrásos lövéssel hajtatjuk végre. Feladat a zsámolyok olyan erővel történő eltalálása, hogy feldőljenek.
c) Bójalövés – Növekvő távolságra zsámolyokat teszünk, a zsámolyokra pedig bójákat. A feladat az, hogy helyből meghatározott dobással kell ledobni a bójákat, a legközelebbivel kezdve.
Körző
Az edző párokba osztja a tanulókat. A pár egyik tagja lesz a kör középpontja, a másik pedig a körző ceruza része, akinek körbe kell járni a kör középpontját úgy, hogy közben folyamatosan labdaátadási és labdaelfogási feladatokat végeznek a párjával. Csere a pedagógus kérésére történjen!
Labdás futójáték
A tanulókat két csoportra osztjuk. Az egyik csoportnál legyen szivacskézilabda. A 15 × 15 méteres területen belül futómozgást végez minden tanuló össze-vissza, a labdások labdavezetéssel. Sípjelre minden labdás meghatározott átadást hajt végre egy labda nélküli tanulónak.
Tanulási szempont: Kerüljék el az ütközést, vegyék fel a szemkontaktust a társukkal, minden irányból törekedjenek a helyes labdaelfogásra!
Variációs lehetőségek: A labda elfogása után rögtön fel kell készíteni a labdát és három lépésből átadást kell végrehajtani.
Egyéni feladatok
Különböző lövőtechnikával végrehajtott lövések önszöktetést követően (akár a pedagógus is meghatározhatja, de a tanuló is kiválaszthatja a technikát). Törekedjünk rá, hogy minél többfajta lövést, minél változatosabb módon és helyről, különböző testhelyzetekből végezhessenek tanítványaink.
Ki dob messzebb? – Dobások távolságra
Rendezzünk a tanulók között dobóversenyeket távolságra a helyes technikai végrehajtással (akár úgy, hogy a jobb- és a balkéz együttes eredménye számít)!
Variációk: babzsákkal, teniszlabdával stb.
A labda tartós birtoklásának másik módja – a labdafogáson kívül – a labdavezetés. A technika a labda leütésével kezdődik és addig tart, amíg a játékos egy vagy két kézzel meg nem fogja. A labdavezetéssel lehetőség van az irányváltoztatásra és ezzel növeli a célfelület elérése érdekében végzett támadótevékenység hatékonyságát.
Az egyik leggyakoribb hiba, amit alsó tagozatos tanulóknál tapasztalunk a labdavezetés kapcsán, hogy szemlátomást csak rohan a labda után, nem ő irányítja azt. A labdavezetés akkor tekinthető helyesnek, ha a tanuló mozgása és sebessége határozza meg a labdaleütés talajhoz viszonyított szögét és leütésének erősségét. Értelemszerűen, minél gyorsabb mozgás közben végez a tanuló labdaleütést, annál kisebb szöget zár be a labda becsapódásának íve a talajjal. Ebből következik, hogy a helyben történő labdavezetés szöge 90 fok lesz. Célszerű a labdát mindig a védőtől távolabbi kézzel leütni. A futás közben történő irányváltoztatásnál a tanuló keze lejjebb csúszik a labda tetejétől az egyik oldala felé, és a kívánt irányba rézsútosan lefelé történő labdaleütést végez, de közben szem előtt kell tartani, hogy ne nyúljon a labda alá, mert az kétszer indulást jelent.
A támadó viszonylag nagy távolságot tehet meg labdával. Ez a technika az ellenféltől távol alkalmazható.
Az ellenfél közelében alkalmazható technika. A labda jól fedezhető ezzel a technikával.
Az előzőkből kiderül, hogy a labdás technikai elemek szinte minden támadási technikai elem előkészítésénél szerepet játszanak. Egy cselezést, kapura lövést gyakran előz meg például labdavezetés. Ezért nagyon fontos a szivacskézilabda oktatási anyagában a labdavezetés magas szintre történő emelése. Elengedhetetlen elem a támadótevékenység felépítésében is.
A labdavezetés gyakorlatai és játékai (példák)
Labda leütése a talajra (ülésben, térdelésben és állásban), majd a visszapattanó labda elkapása, két leütés, három leütés stb.
Harántterpeszállásban labdavezetés helyben
Variációk:
a) guggolás – felállás, hason fekvés – felállás, leülés – felállás stb.
b) pedagógus/edző számokat mutat, és a tanulóknak vissza kell mondaniuk a számokat
c) folyamatos labdavezetés a test körül mindkét irányba
Labdavezetések haladással
a) egyenletes sebességű labdavezetés a kézilabda vonalakon (egyik kéz, másik kéz, váltva)
b) az előző feladat a pedagógus által meghatározott sebességváltoztatásokkal (egyik kéz, másik kéz, váltva)
c) szlalom labdavezetés egyenes vonalban kihelyezett bóják között (egyik kéz, másik kéz, váltva)
d) szlalom labdavezetés cikkcakkban kihelyezett bóják között (egyik kéz, másik kéz, váltva)
e) labdavezetések padon, pad mellett, karikákban
Labdavezetési futófeladatok
A tanulókat két csoportra osztjuk. Az egyik csoportnál szivacskézilabda van. A 15 × 15 méteres területen belül futómozgást végeznek a tanulók össze-vissza, a labdások labdavezetéssel. Sípjelre minden labda nélküli játékos megáll, a labdás játékosok 10 mély és 10 magas labdaleütéses labdavezetést hajtanak végre helyben álló társaik között, utána átadják a labdát egy labda nélküli társuknak, ezután ismét futófeladatok következnek sípszóig (a labdásoknak labdavezetéssel).
Tanulási szempont: Kerüljék el az ütközést, vegyék fel a szemkontaktust a társukkal, minden irányból törekedjenek a helyes labdavezetésre!
Párokban kézfogással a társ által vezetett labda elütése/megérintése a saját szivacskézilabdával. A labdavezetést a páros egyik tagja végezze, majd pedagógusi jelre szerepcsere.
A tanulók LABDAVEZETÉSSEL SZABADON mozognak a játéktéren, közben megpróbálják a másik labdáját elütni, miközben sajátjukat megvédik. Akitől elütik a labdát, az utánamegy és folytatja a játékot.
Variációs lehetőségek: Az iménti gyakorlat meghatározott számú labda nélküli tanulóval (2-3), akiknek feladata szabályos labdaszerzés.
Variációs lehetőségek: a 3 védő kapcsolatának érzékeltetéséhez javasolt 1 első sávos, és két hátsó sávos védővel játszani a játékot.