Az oktatás tartalmait szabályozó dokumentumok áttekintése (NAT 2012, Kerettanterv, alternatív keret


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Szivacskézilabdázás az iskolában - Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabda oktatásához

Az oktatás tartalmait szabályozó dokumentumok áttekintése (NAT 2012, Kerettanterv, alternatív keret


Ebben a fejezetben röviden áttekintjük a magyar köznevelési rendszert tantervi oldalról meghatározó tartalmi szabályozóit (Nemzeti Alaptanterv, továbbiakban NAT 2012, Kerettanterv), majd részletesen kitérünk a Kerettanterv által rögzített, kézilabdával összefüggő tantervi elemekre az 1–4. évfolyamokra vonatkozóan. Bemutatjuk az iskolai kézilabda kerettantervi tartalmainak egymásra épülését és az egyes évfolyamciklusokhoz társított ajánlott óraszámokat. Végül áttekintjük az iskolai kézilabda kerettantervének jogszabályi hátterét és illesztési lehetőségeit az iskolák pedagógiai programjába.

Az oktatás tartalmait szabályozó dokumentumok, vagyis a tantervek áttekintése és a kapcsolódási pontok feltárása lényeges összetevője egy továbbképzés vagy egy sportági tanterv tartalmi fejlesztésének. A tantervi illeszkedés olyan alapvető elvárás, amely hozzájárul a dokumentumok strukturális tartalmi összefüggéseihez. Emellett bármilyen műveltségterületre vonatkozó fejlesztésnek a NAT 2012 szellemiségében kell megszületnie. A következőkben a magyar köznevelési rendszerre jellemző, háromszintű tartalmi szabályozás elemeit átfogóan mutatjuk be annak érdekében, hogy röviden indokoljuk a későbbi tematikai egységek jelentőségét.

Az alábbi rövid tantervi áttekintést Rétsági, Morvay-Sey és Csányi (2015) nyomán mutatjuk be.

2011 decemberében fogadta el a parlament a 2011. évi CXC. törvényt, a nemzeti köznevelésről. Az új köznevelési törvény néhány eleme: a közoktatási intézmények államosítása 2013 januárjától; a tankötelezettség korhatárának 18 évről 16-ra történő leszállítása; az iskolák helyi tantervei 10%-ban térhetnek el a felsőbb szintű tantervektől (NAT 2012, Kerettantervek 2012). A köznevelési törvény szellemében készült a NAT 2012-ben, a 2007-es változattal ellentétben, a kompetenciák háttérbe szorulnak, és a közműveltségi tartalmak kapnak központi szerepet. Az oktatáspolitikai szemléletváltás az iskolai testnevelésre kedvező hatást gyakorolt, mindenekelőtt a mindennapos testnevelés bevezetésével. A testnevelés infrastrukturális helyzetére való tekintettel az iskolák jellemzően kétféle megoldás közül választanak. Az egyik a heti 5 órarendi testnevelésóra. A másik a heti 3 órarendi testnevelésóra mellett a különböző sporttevékenységekre fordítható 2 óra (3+2-es rendszer). Mindkét variációhoz és minden iskolatípusra egy-egy kerettanterv készült (http://kerettanterv.ofi.hu/).

A NAT 2012-ben szereplő Testnevelés és sport műveltségi terület küldetését, két alapvető célt figyelembe véve, a teljes körű iskolai egészségfejlesztésben és a tehetséggondozásban jelöli ki. Újszerűsége elsősorban abban érhető tetten, hogy alaptanterv lévén, az előíró tantervi műfajhoz hasonlóan minden részletre kiterjedő előírá-sokat tartalmaz (részletes cél-feladatrendszer, a kánon csaknem teljes körű meghatározása). Szakmaiság tekintetében azzal emelkedik ki az alaptantervek közül, hogy koherens célrendszere és közműveltségi tartalmai egy olyan új minőségű iskolai testnevelést vázolnak fel, amely szükségszerűen megköveteli a szemléletbeli, tartalmi és módszertani megújulást.

A NAT 2012 a testnevelés legfőbb értékeit reprezentáló kulcsfogalmai az egészségorientáltság valamint a személyi és közösségi tulajdonságok fejlesztése kifejezések köré csoportosíthatók. A tantervi célkitűzések megvalósítására szolgáló hagyományos és a korszerű közműveltségi tartalmakat a szaktanterv három életkori szakaszra (1–4.; 5–8. és 9–12. évfolyam), és két egymással szoros kapcsolatban álló tartalmi egységre – Mozgásműveltség-mozgáskultúra; illetve Ismeretek, személyiségfejlesztés – bontja. E két tartalmi egység egymásmellettisége a műveltségi területre jellemző sajátos motoros és a hozzá szorosan kapcsolódó kognitív, affektív és szociális képességfejlesztés komplexitását fejezi ki. A két fő egység összekapcsolása a testnevelés-oktatás lényegi jellemzőire is rámutat. Egyrészt arra, hogy a mozgásműveltség-mozgáskultúra kialakítása csak a motoros tartalmakhoz kapcsolt ismeretekkel valósulhat meg. Másrészt arra, hogy elméleti tudáselemek nélkül elképzelhetetlen az élethosszig tartó egészségtudatos, aktív életvezetésre történő szocializálás. Az Ismeretek, személyiségfejlesztés tartalmi egység a szaktanterv újszerű, innovatív elemeinek egyike. A NAT 2012 elsőként kezeli jelentőségének megfelelően a Testnevelés és sport műveltségi terület elméleti tudatosító, ismeretközvetítő szerepét (Rétsági és Csányi, 2014). Újszerű a tantárgyközi interdiszciplináris ismeretek körének meghatározása (élettani, egészségtani, kommunikációs, történeti, néprajzi, rekreációelméleti ismeretek stb.), valamint a „Prevenció, életvezetés, egészségfejlesztés” fejlesztési terület megjelenése is.