A NAT 2012 és a Kerettanterv Testnevelés és sport műveltségi terület tartalmainak áttekintése, elemz


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Szivacskézilabdázás az iskolában - Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabda oktatásához

A NAT 2012 és a Kerettanterv Testnevelés és sport műveltségi terület tartalmainak áttekintése, elemz


A Nemzeti alaptanterv a köznevelés feladatát alapvetően:

  • a nemzeti műveltség, a hazai nemzetiségek kultúrájának átadásában, megőrzésében,
  • az egyetemes kultúra közvetítésében, az erkölcsi érzék és a szellemi-érzelmi fogékonyság elmélyítésében,
  • a tanuláshoz és a munkához szükséges képességek, készségek, ismeretek, attitűdök együttes fejlesztésében jelöli meg.

A NAT 2012 általános célmeghatározása a Testnevelés és sport műveltségterületre vonatkozóan.

„…Az iskolai testnevelés és sport megkülönböztetett részét képezi a tanulók testi, motoros, lelki, értelmi, érzelmi és szociális fejlődését szolgáló teljes körű iskolai egészségfejlesztésnek és tehetséggondozásnak. […] A műveltségterület kiemelt célja, hogy a rendszeres fizikai aktivitás minden tanuló életében jelentős szerepet kapjon, hogy a tanulókat az élethosszig tartó, egészségtudatos, aktív életvezetésre szocializálja…”

A műveltségi terület kiemelt céljai:

  • a mozgáskészség fejlesztése, a fitnesz és edzettségi szint fejlesztése, amely szoros kapcsolatban áll a rendszeres preventív fizikai aktivitással;
  • a motoros képességek, kondicionális és koordinációs képességek fejlesztése, amelyek a sportági készségek kialakítását eredményezik;
  • a testnevelési és sportági tevékenységhez kötődő ismeretek fejlesztése;
  • részvétel a szabadidős, diák- és versenysportban; sportágválasztás; a kiválasztás és utánpótlás-nevelés elősegítése révén olyan képességek és készségek kialakítása, amelyek élethosszig tartó rendszeres fizikai aktivitást eredményeznek;
  • személyiségfejlesztés, szociális és érzelmi képességek fejlesztése, erősítése;
  • preventív és egészségtudatos szokások fejlesztése.

1. ábra: A NAT 2012 közműveltségi tartalom szerkezete

1. ábra: A NAT 2012 közműveltségi tartalom szerkezete

Az 1–4. évfolyam az alapozás szakasza, amely a motoros képességek és készségek fejlesztésére, az egészségtudatos testnevelési és a későbbi sportolási szokások kialakítására, a sportmozgások megszerettetésére irányul.

5–8. évfolyam: A jól megalapozott koordinációs és kondicionális képzésre épülhet a diák- és szabadidős sport, illetve a tehetségesek és elhivatottak számára az élsporti utánpótlás-nevelés technikai-taktikai képzése.

9–12. évfolyam: A kimeneti szakaszra a tudatos, rendszeres képzés és öntevékenykedés a jellemző, ahol az iskolai motoros aktivitás mellett egyre hangsúlyosabb a rekreatív, szabadidős fizikai tevékenység és a tehetségek számára az élsportban való érvényesülés.