7.4.5. A kiváltságok mint megerősítési lehetőségek


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

7.4.5. A kiváltságok mint megerősítési lehetőségek


A kiváltságok értékes jutalmakként funkcionálnak. Ezeket általában minden tanuló szeretné megkapni. A kiváltságok nem kivételezést jelentenek, hanem olyan motivációs eszközök, amelyek segítik az önfegyelem és az önkontroll képességének fejlődését. Tipikusan jól működő kiváltságok a „tesi felelős” szerepkör, a csoportvezetői, csapatkapitányi lehetőség, az eszközök vagy szerek kiosztásának, összegyűjtésének joga vagy a különböző segítő szerepek. A 20. táblázatban számos példát gyűtöttünk össze.

 


Nyilvános dicséret különböző lehetőségei

  • Osztály előtti szóbeli dicséret
  • A név (és a jó cselekedet, érdem) kiírása a faliújságra
  • A tanuló fényképének kiakasztása a faliújságra
  • Az elismert cselekedet megjelenése az iskolaújságban, az iskola honlapján, iskolarádióban
  • Dicséret az üzenőfüzetbe, ellenőrző könyvbe

Kiemelt szerepkörök elnyerése

  • Pedagógussegéd a tanórán vagy tanórán kívüli foglalkozáson
  • Csapatkapitány egy játékban
  • Csoportvezető egy feladatban
  • Társtutor alacsonyabb osztályokba járó tanulók körében (kisebbek támogatása)
  • TESI-felelős
  • Eszközkiosztó és -begyűjtő szerep.
  • Játékvezető
  • Feladatbemutató szerep (egy-egy feladat osztály előtti bemutatása)
  • A bemelegítés és a levezető nyújtás vezetője
  • Játékválasztó (egy-egy tevékenység, játék szabad választása az osztály/csoport részére)

Kitüntetett eszközök, kellékek használati joga

  • Speciális „TESI póló” (például a hét lelkes sportolója vagy felelősségteljes tanulója címmel)
  • Szabadon választott eszköz alkalmazása egy feladatnál
  • Egyes sporteszközök kiváltságos használata a tanórán (például meccslabda)
  • Titkos sporteszközdoboz, amelyet megkaphat otthoni használatra (például délutánra, hétvégére)

Extra testnevelésóra

  • Szabadon választható mozgásos tevékenységre szánt időkeret az óra vagy a hét végén.
  • „A hónap osztálya” elismerés az iskolaújságban, honlapon, iskolarádióban
  • Egy sportoló, edző, egészségszakember vagy „híres” ember meghívása
  • Valamilyen híres, érdekes helyszín meglátogatása, kirándulás (például labdarúgó-stadion, jégcsarnok, uszoda, erdei tornapálya, szabadtéri rekreációs tér)