7.1. A magatartási problémák, a fegyelmezetlenség okai


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

7.1. A magatartási problémák, a fegyelmezetlenség okai


Többször hangsúlyoztuk már a pedagógus felelősségét a tanulók általános magatartási szín­vo­nalával kapcsolatban, amely sok esetben közvetlenül vagy közvetetten visszavezethető a tanulásszervezés, az oktatási módszerek, a tananyag-feldolgozással vagy a kommunikáció erősségei­re vagy éppen hiányosságaira. Amikor a pedagógus rendszeresen elégedetlen diákjainak tanórai magatartásával, amikor a megfelelő tanulási környezet fenntartása elviselhetetlenül sok időt és energiát emészt fel (esetenként ellehetetlenül), akkor a szakmájához hű pedagógusnak óhatatlanul szembe kell néznie a helyzettel, mindenekelőtt saját magával. Elsőként a pedagógusnak kell változnia, ami szükségszerűen maga után vonja a diákok magatartásának változását, önfegyelmük fejlődését is. A hatékony és tapasztalt testnevelői munka jellemzője ugyanis az, hogy a felmerülő magatartási problémákat sokkal rövidebb idő alatt, és sokkal pozitívabb módszerekkel képesek kezelni, mint kezdő kollégáik.

Az önértékelés egyik lehetőségeként ajánljuk a Lavay, French és Henderson (2006) által kidolgozott önellenőrző listát [294, 32. o. nyomán]. A lista négy nagy területet ölel át, amelyek meghatározóak a tanulási légkör kialakítása, így a magatartásproblémák előfordulása szempontjából is.


Illusztráció

15. táblázat: Önellenőrző lista a tanulási légkörrel kapcsolatban [294 nyomán]

15. táblázat: Önellenőrző lista a tanulási légkörrel kapcsolatban [294 nyomán]

Illusztráció

A pedagógus felelősségi körébe tartozik, hogy milyen módon közli az egyes feladatok megértéséhez és végrehajtásához szükséges instrukciókat. Az életkori sajátosságok és a kognitív képességszintek figyelembevétele elengedhetetlen szempont. Gyakori eset, hogy a tanítványok egyszerűen nem értik vagy félreértik a feladatukat, nem világos számukra, mit kell pontosan csinálniuk. A tanácstalanságra következtethetünk, ha néhány tanuló nem kezdi meg a feladatot, hanem tétován figyeli társait. Az is előfordulhat, hogy osztályszinten adódik megértési probléma. (Tipikusan játéktanításkor tapasztalhatjuk ezt, ha túl nehéz a játék az adott korosztálynak). A megoldás ebben az esetben az információk ismétlése, a feladatadás pontosítása, más közlési módszer és szemléltetés választása.

A fegyelmezetlen viselkedés sok más okra is visszavezethető, amelyek közül a legáltalánosabbakat Pangarzi és Beighle (2013) nyomán foglaljuk össze [134].


A fegyelmezetlenség legjellemzőbb okai

  • A tanulónak valamilyen tanulási akadályozottsága van, amely magatartásproblémákat eredményez.
  • A tanuló valamilyen megerősítésre vár a pedagógustól.
  • A tanulónak önértékelési problémája van, ami fegyelmezetlenségben ölt testet, s amellyel a tanuló szeretne a figyelem középpontjába kerülni.
  • A tanuló nem érti az instrukciót, a feladatot.
  • A tanuló talán unatkozik vagy nem kihívás számára a feladat.
  • A tanuló a gyakorlatok végrehajtásakor folyamatos kudarcot él meg, vagyis azért viselkedik rosszul, hogy ne lehessen észrevenni, hogy mire nem képes.
  • A tanuló esetleg olyan családban él, ahol elutasítják vagy nem támogatják azokat a módszereket és tevékenységeket, amelyek a testnevelésórán történnek.
  • A tanuló esetleg teszteli a pedagógust.
  • Talán a pedagógus nem szereti a tanulót, ez váltja ki, hogy a tanuló agresszív és ellenséges.
  • Más tantárgyak kudarcai kivetülnek a testnevelésórákra.

Illusztráció

A magatartásproblémák különböző súlyossággal fordulnak elő a gyakorlatban. Evertson, Emmer és Worsham (2009) négy szintre sorolták be a tanórákon előforduló magatartásproblémákat [296], amelyeket Graham, Holt/Hale és Parker (2013) érzékletes példákkal szemléltet (16. táblázat) [181].

Az első szintet a „nem problémás helyzetek”-nek nevezték el. Ide sorolták azokat a történéseket, amelyek nem kívánnak különösebb beavatkozást. Ezekre a megnyilvánulásokra nem érdemes reagálni, mert megakasztaná az órát, rontana a tanulási légkörön és felesleges energiát emésztene föl.

A „kis problémák” körébe sorolták az olyan cselekedeteket, amelyek ellentétesek a tanórai protokollokkal, ritkán történnek, nem zavarják különösebben az osztály munkáját, illetve más tanulók tevékenységét. Addig a pillanatig, amíg ezek a problémák ritkák, rövid ideig tartanak és kevés tanulóra jellemzőek, nem szükségeltetnek komolyabb odafigyelést. Ha azonban nem figyelünk rájuk, akkor folytatódhatnak és akár kiterjedhetnek az egész osztályra is. A folyamat végeredménye pedig könnyen lehet a szervezési feladatok szétesése, negatív hatás a tanulási környezetre és a tanulási eredményességre.

A „nagyobb problémák” tipikusan a társak feladat­végrehajtásának zavarásával járnak. Ezeket jellemzően egy tanuló vagy egy néhány fős csoport produkálja.

A „nagyobb problémák kiterjedése” pedig már a tanulás osztály szintű ellehetetlenülésével jár.


16. táblázat: Az osztálymenedzsment-problémák szintjei [181 nyomán]

Nem problémás helyzetek

 

Kis problémák

 

Nagyobb problémák

 

Nagyobb problémák kiterjedése


  • Rövid idejű figyelmetlenség.
  • Rövid ideig tartó megállás a feladat közben.
  • Állva maradás a csoport végén, miközben a többiek ülnek.
  • Rövid beszéd, miközben mások beszélnek.
  • Néha késve történő megállás a jelzésre.
  • Túlzott beszélgetés csoportmunka közben.
  • Futás az eszközért, miután elhangzott, hogy járással kell érte menni.
  • Folyamatos játék az eszközzel, amikor csak kézben kellene tartani.
  • Nem megfelelő (esetleg csúnya) beszéd.
  • Indokolatlan lefekvés.
  • Félbeszakítás.
  • Folyamatos mozgás a térben, miközben a többiek ülnek vagy állnak.
  • A részvétel megtagadása, elutasítása.
  • A házirend szabályainak megsértése.
  • Verekedés.
  • Veszélyes tevékenységek.
  • Szándékos lézengés, az óra elhagyása.
  • A társak folyamatos zavarása, a tanulás ellehetetlenítése.
  • Az együttműködés otromba elutasítása.