3.4.2. Az elfogadó környezet biztosítása


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

3.4.2. Az elfogadó környezet biztosítása


A pozitív tanulási környezet alakításában a kommunikációs stílusnak döntő szerepe van. A pedagógus, ha az óra során pozitívan áll a tanulókhoz, nyitott, érdeklődő, akkor érzelmileg is biztonságos környezetet tud biztosítani a tanulók számára, mely hatékonnyá teszi a pedagógus-diák interakciót. A tanítási-tanulási folyamat élményszerűbb lesz mind a tanár, mind a tanuló számára, ha pozitív környezetben valósul meg a tanulás. A tanulók gyakran véleményt formálnak a pedagógusról. Ennek alapját a pedagógus kommunikációja adja. Az alábbiakban összefoglaljuk azokat az összetevőket, melyek alkalmazása segíti a tanulókat, hogy érezzék a pedagógus törődését.

 


A hatékony tanórai kommunikáció elemei (ábra)

A hatékony tanórai kommunikáció elemei (ábra)

Az elfogadó környezethez hozzátartozik az utasítások megfelelő alkalmazása, hogy azok ne rossz érzéseket, túlzott kontrollt váltsanak ki a tanulókból. Az alkalmazott kifejezések az információn túl érzéseket is közvetítenek, emiatt nem mindegy, milyen szavakat használunk. Az utasítás esetén alkalmazzunk pontos, egyértelmű utasításokat. Például a „Tegyétek el a padokat!” utasítás nem eléggé pontos, hiszen nem tudják a tanulók, hogy ki tegye el és hova tegyék a padokat. Ilyen esetekben határozzuk meg, hogy kiknek a feladata az elpakolás és hova tegyék az eszközöket. A rövid, tömör, leíró jellegű utasítások hatékonyak, nem kell feltétlenül mindent hosszan, részletgazdagon magyarázni.

További lényeges szempont, hogy kerüljük a T/1 személyű, számonkérő közléseket („Miért beszélgetünk?” vagy „Miért nem figyelünk?”). Ez a nyelvi stílus – azon túl, hogy rendkívül zavaró – nyelvtanilag helytelen is.

A tanulókkal történő kommunikáció jelentős részét képezi a visszajelzés (visszajelentés, visszacsatolás, feedback) (10). A személyes visszajelzés segíti leginkább a tanulót a tanulási folyamatban. Ebben az esetben nem mint a csoport egyik tagja jelenik meg a kommunikációban, hanem a pedagógus direkt módon juttatja el hozzá az információkat. Ebben a kommunikációban a tanuló érzi a tanár figyelmét és törődését, mely növeli a részvételi motivációját is.

 

(10) A visszajelzés különféle lehetőségeiről, módszereiről az 5.8. alfejezeten belül részletesen foglalkozunk.


A tanulást segítő kérdések, feladatok

  1. Melyek a kommunikáció sematikus modelljének elemei?
  2. Mi lehet kommunikációs zaj a testnevelésórán?
  3. Mik a kommunikációs alaptörvények?
  4. Milyen típusai vannak a kommunikációnak?
  5. Milyen hatékony figyelmi jeleket tudunk alkalmazni az órán?
  6. Hogyan lehet a tanulókat újra aktivizálni az órán?
  7. Milyen összetevői vannak a hatékony üzenetküldésnek?
  8. Hogyan tudjuk hatékonyabbá tenni a kommunikációnkat?
  9. Mire figyeljünk a tanulókkal történő első találkozáskor?
  10. Milyen zónák vannak a kommunikációban és milyen jellemzőkkel bírnak?
  11. Mik a legjellemzőbb kommunikációs gátak?
  12. Hogyan tudjuk fejleszteni a figyelmi képességeinket?
  13. Hogyan tudunk meggyőződni arról, hogy a tanulók megértették a feladatot?
  14. Melyek a hatékony tanóra kommunikációs elemei?