3.4.1. Hatékony kommunikáció az osztályban


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

3.4.1. Hatékony kommunikáció az osztályban


A kommunikáció során sok esetben a teljességre törekszenek a pedagógusok, azonban ezer szó sem ér egyet sem, ha a tanulók nem értik, nem tudják dekódolni az üzenetet. A kommunikáció több, mint a verbalitás. A közlés közben legyünk inspiratívak, ha szükséges egészítsük ki közlendőnket nem verbális jelzésekkel, játsszunk a hangunkkal! A monoton információközlés rontja a kommunikáció hatékonyságát. A fontosabb információkat kössük össze a korábbi fontos információkkal, illetve a következő információkkal. Segíti a tanulókat, ha beépítjük a korábban tanultakat, hiszen így a tanuló látni fogja tanulási folyamatának eredményességét és annak lépéseit. Építsünk tehát a korábbi tanulói tapasztalatokra, tudásra!

Amikor csak tehetjük, egészítsük ki vizuálisan információkkal a közlendőnket! Fokozza a tanári magyarázat hatékonyságát, ha folyamatosan kontrolláljuk a tanulók figyelmét, illetve az információ sikeres célba érését [176].

 


A megértés ellenőrzésére használjuk az alábbiakat!

  1. Emelje fel a kezét, aki megértette, hogy…!
  2. Nézzen rám, aki nem érti, hogy…!
  3. Mutasd meg, hogy…!
  4. Melyek a játék legfőbb szabályai?
  5. Hogyan lehet pontot szerezni?
  6. Hogyan tudod biztonságosan végrehajtani a feladatot?
  7. Kérdezzen nyugodtan, aki nem érti, hogy…!

Illusztráció