1.2.2. A komplex intézményi mozgásprogram meghatározása


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

1.2.2. A komplex intézményi mozgásprogram meghatározása


komplex intézményi mozgásprogram olyan, az iskola mindennapjait átható programelemekből tevődik össze, amelyek nem csupán a kötelező testnevelésre, illetve a délutáni sportolásra vonatkoznak [11]. Hatást próbál gyakorolni az alábbi napirendi tevékenységek minél mozgásgazdagabb megvalósítására:

  • kötelező iskolai testnevelés;
  • kötelező és/vagy választható tanórán kívüli tevékenységek, szabadidős- és sportfoglalkozások;
  • aktív közlekedési szokások;
  • óraközi szünetekben és szabad játékidőben meg­valósuló aktivitási lehetőségek;
  • más tantárgyak, műveltségterületek mozgáson keresztüli feldolgozásának lehetőségei;
  • egyéb, alkalomszerű, közösségi mozgásos tevékenységek (sportnap, sportdélután, egészséghét, kirándulás, séta, hétvégi, közösségi programok…).

 


Az asztalitenisz az óraközi szünetek kedvelt játéka (kép)

Az asztalitenisz az óraközi szünetek kedvelt játéka (kép)

Az osztályteremben, óra előtt/alatt végzett, rövid fizikai aktivitási formák jelentősen javítják a figyelmi folyamatokat (kép)

 Az osztályteremben, óra előtt/alatt végzett, rövid fizikai aktivitási formák jelentősen javítják a figyelmi folyamatokat (kép)

Illusztráció

Az óvodai és iskolai nevelési koncepciók, pedagógiai programok egyik fontos, mindent átható, holisztikus tartalmi eleme a gyermekek testi, lelki és szellemi egészségéhez szükséges feltételek biztosítása. Az egészség mint bio-pszicho-szociális egyensúlyi állapot megteremtésében, fenntartásában, illetve fejlesztésében meghatározó a mozgásgazdag életvitel. A rendszeres mozgás preventív és fejlesztő hatása az egyén egészségére ma már sokoldalúan igazolt tényeken alapul. A legfontosabb hatások között említjük a szív- és vérkeringési rendszerre, a légzőrendszerre, az energiaegyensúlyra, a csontozatra, az idegrendszerre, valamint – kiemelkedő területként – a mentális egészségre gyakorolt hatásokat [12]. Lényeges, hogy a fentieken túl a rendszeres, egészségfejlesztő mozgásos tevékenységek kifejezetten fontos szerepet játszanak az optimális agyi működésekben és a tanulásban [13; 14; 15]. A kutatások igazolták, hogy a rendszeres, egészségfejlesztő testmozgás, konkrétan a testnevelésórák száma [16; 17], továbbá az egészséges fizikai fittségi állapot és a kognitív tanulási teljesítmény között egyértelműen pozitív a kapcsolat [18; 19]. A kutatásokból az is kiderült, hogy a testnevelés-óraszám emelése soha nem befolyásolja negatív irányba az osztálytermi (akadémiai) teszteredményeket, osztályzatokat [20]. Legtöbbször kifejezetten pozitív hatással van azokra [21]. Ebből fakadóan kijelentjük, hogy téves az az elképzelés, miszerint a mindennapos testnevelés vagy önmagában a testnevelésórák számának emelése rontja más tantárgyak iskolai eredményességét és a tanulás rovására megy. Következésképpen a többi tantárgy is profitál a megfelelően szervezett és megvalósított rendszeres testnevelés jótékony hatásaiból.