Leírás:
Szöveg
Ahhoz, hogy a testnevelés mozgásos tartalmaiban rejlő személyiségfejlesztő lehetőséget kiaknázzuk, tisztában kell lennünk a mozgásfejlődés szerepével, összefüggéseivel a személyiségfejlesztésben. Ennek érdekében vizsgáltunk meg olyan elméleteket, amelyek a mozgásfejlődés folyamatát értelmezik, összetettségében érzékeltetik. Erről részletesen és tudományos mélységben olvashatunk Vass Zoltán (2020) legújabb könyvében.
Összességében azt mondhatjuk, hogy a motoros fejlődés a motoros viselkedésben egész életen át létrejövő progresszív változás, amely egyrészt a mozgásos feladat, másrészt az egyén biológiai fejlődése, harmadrészt a tanulási környezete feltételeinek interakcióin keresztül zajlik.
A fejlődés folyamatában számos külső és belső tényező interakciójának eredménye az alapvető mozgásformák kialakulása és azok sokrétű alkalmazhatósága. Ilyen külső és belső tényezők lehetnek:
A mozgásfejlődést befolyásoló tényezők miatt a fejlődés folyamata, valamint az alapvető mozgásminták és mozgáskészségek kialakulása nem egy előre programozott folyamat, hanem egy komplex rendszer elemeinek egyedi sajátosságokat mutató, dinamikus együttállása. Ennek következménye, hogy a mozgásfejlettségbeli különbségek esetenként akár 4-5 év eltérést is mutathatnak gyermekkorban (Clark és Metcalf, 2002). A felzárkózáshoz az alapvető mozgáskészségek célzott, átfogó, nagyszámú, változatos végrehajtására van szükség minden tanítványunk esetében (Csányi és Révész, 2015). Ennek eredményeként a mozgásformák gyakorlása során természetszerűen fejlődnek a pszichomotorikus készségek és a végrehajtásukhoz szükséges kondicionális és koordinációs képességek.
A célirányos, mozgásos cselekvések befolyásoló tényezők által irányított megközelítése (angolul: contstraints-led approach) Kugler, Kelso, Turvey és Newell munkássága révén került a tudományos gondolkodás középpontjába az 1980-as évek elején (Kugler és mtsai., 1982).
A felfogás szerint minden mozgásos cselekvés úgynevezett befolyásoló tényezők keretei között jöhet csak létre (Csányi és Révész, 2015). Newell az említett befolyásoló tényezőket három kategóriába sorolta a 2. ábrának megfelelően, melyek hatással vannak egy adott mozgásos cselekvés kivitelezésére és magára a mozgástanulás folyamatára is (Newell, 1986).