3.7. Egyéb javaslatok a NETFIT®-hez kapcsolódó fittségoktatás folyamatával kapcsolatban


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alkalmazásához

3.7. Egyéb javaslatok a NETFIT®-hez kapcsolódó fittségoktatás folyamatával kapcsolatban


A NETFIT® mint diagnosztikus pedagógiai értékelő rendszer akkor válik igazán alkalmazható testnevelési eszközzé, ha beépül az oktatási folyamatba. 
A fittséggel kapcsolatos oktatási feladatok egyik jellemzője, hogy a lépéseknek didaktikus rendben kell követniük egymást a megfelelő hatások elérése érdekében. A fittségi állapot fejlesztése céltudatos és célirányos állapotfelmérést, állapotértékelést, fejlesztő programtervezést és nyomon követést igényel. 
Meredith és Welk (2010) a fittségoktatáshoz kapcsolódó folyamat egymásra épülő didaktikai modelljét nyolc lépésben határozta meg [4]. Ábránkon ezt a nyolc lépést mutatjuk be. (2. ábra)
A fittségoktatás egyik sarkalatos pontját tehát az oktatási folyamatban betöltött szerepe, míg másikat a tanórai feldolgozás minősége adja. Ahhoz, hogy az egyes mérések tesztelméleti szempontból is megfelelőek legyenek, megbízhatóaknak kell lenniük. A megbízhatóság biztosításának egyik záloga, ha a tesztelemekkel kapcsolatos ismeretek, és a végrehajtás/mérés módszere egyértelmű a diákok számára. A következőkben azokra a szempontokra térünk ki, amelyek a tanóra felépítésével, tartalmával kapcsolatosak, és hatással vannak a megbízhatóságra.

 


2. ábra: A fittségoktatás folyamatának didaktikai modellje Meredith és Welk nyomán [4]

2. ábra: A fittségoktatás folyamatának didaktikai modellje Meredith és Welk nyomán [4]

Általános érvényű ajánlásaink a következők:
  • A NETFIT® felméréseit egy tanítási egységben gondolkodva, 4–8 tanóra alatt célszerű elvégezni. Ez az időkeret lehetőséget teremt a NETFIT® méréseivel kapcsolatos ismeretek feldolgozására, átismétlésére, az értékelésre és egyéb oktatási feladatok megvalósítására.
  • Minden esetben érzékeltessük a diákok egyéni felelősségét a mérésekkel kapcsolatban! Amennyiben a diákok nem értik az egyes tesztek funkcióit, nem ismerik az adott mérés egészségügyi vonatkozásait, nincsenek kitűzött teljesítménycéljaik, pedagógiai szempontból értelmezhetetlenné válik a folyamat.
  • Az egyéni teljesítménycélok tapasztalati úton történő kijelölése fontos tanórai feladat. Ennek megfelelően a teljesítménynek soha nem a társ legyőzésére, hanem az egyéni teljesítménycél elérésére kell vonatkoznia.
  • A felmérésekből versenyhelyzetet teremteni,illetve az eredményeket rangsorolni az osztály vagy a szülők számára, ellentétes a HELP filozófiával. A NETFIT® hatékonyságát az egyéni célok kijelölése és elérése, az egyéni fejlődés fontosságának hangsúlyozása, illetve az egészségsztenderdekhez viszonyított megítélés együttesen biztosítja.
  • A felmérések során kialakított „tesztlégkör”, az egyéni eredmények személyességének biztosítása alapvető elvárás a pedagógussal szemben. A fittségi eredmények nem nyilvános adatok, ezért javasoljuk a négyszemközti rövid, közös értékelés rendszeresítését. 
  • A diákok minden alkalommal előre tudjanak a felmérésről, tudjanak rá pszichésen is felkészülni.
 
A tanórák során:
  • A Bevezető részben a tanulók megfelelő, specifikus bemelegítése történjen meg, különös tekintettel a teszt során használt ízületekre és izmokra. A bemelegítés soha ne legyen olyan terhelésű, amely negatívan befolyásolja a teszteredményeket.
  • A Főrész elején tudatosítsuk, ismételjük át röviden a teszt által vizsgált képességgel kapcsolatos alapvető ismereteket. A tudatosítás során ki kell térni az alábbi kérdésekre, oktatási szempontokra:

  • Mit mérünk és miért mérjük?
  • Miért fontos az adott fittségi összetevő az egészség és a mindennapi élet szempontjából?
  • Hogy néz ki a teszt pontos végrehajtási módja?
  • Milyen általános hibák adódhatnak?
  • Hogyan történik az értékelés?

  • A Befejező részben történjen meg a teszttel kapcsolatban felmerült kérdések megbeszélése (5. kép)!
  • Essen szó a pillanatnyi egyéni teljesítmények szintjeiről, az egyéni teljesítménycélok kijelölésének, elérésének fontosságáról!

5. kép

5. kép