A NETFIT® program országos hatókörű, hatékony felhasználásának feltétele a korszerű pedagógiai alapelvek megfelelő alkalmazása. Eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy a jelenleg is használt fittségi teszteket sajnos rendkívül eltérő módon, sokszor szakmai szempontból nehezen értelmezhető elvek szerint alkalmazzák a gyakorlatban.
A NETFIT® alkalmazása nem cél, hanem eszköz. Eszköz az optimális fizikai fittségi állapot megszerzésével, fenntartásával kapcsolatos ismeretek és készségek elsajátításában és a rendszeres testmozgással, testedzéssel szembeni kedvező attitűdök kialakításában. A NETFIT® tesztrendszer alkalmazását a diákoknak nem mint „kötelező rosszat” kellene megélniük, hanem célorientált és motivált módon kellene részt venniük benne. Ehhez azonban ismeretekre, a NETFIT® szerepének tudatosítására és pozitív kommunikációra van szükség (1. kép).
A NETFIT® helyes felhasználásakor tehát az alábbi alapelveknek kell megfeleltetnünk módszereinket:
1. Fizikai és érzelmi szempontból egyaránt biztonságos környezet megteremtése.
A baleset-megelőzési szempontokról, illetve a fittségi eredmények személyességének megtartásáról már tettünk említést. A választott tesztelési típus (lásd előző alfejezet) és a célszerű tanulásszervezési eljárás meghatározó ebben a tekintetben. Az érzelmi biztonságot megalapozza – különösen a testösszetétel, illetve testtömegindex esetében – az eredmények bizalmas kezelése és a négyszemközti kiértékelés.
2. A NETFIT® a tanmenet tervezett része, amelyre megfelelő tanóraszám áll rendelkezésre. Felhasználása az őszi időszakban tipikusan diagnosztikus célú, míg az év közbeni alkalmazással folyamatközpontú értékelési lehetőséggé válik.
3. A NETFIT® felmérések előtt megtörténik a diákok felkészítése az „éles” teszthelyzetre.
Tudatosítsuk, hogy miért történik az egészségközpontú fittségi összetevők mérése és értékelése!
Tudatosítsuk, hogyan kell pontosan végrehajtani az egyes méréseket, és engedjünk megfelelő gyakorlási időt azok megtanulására!
Készítsük fel fizikálisan és mentálisan a diákokat a felmérésekre!
A felméréseket megfelelő öltözetben végeztessük!
4. Ne feledjük, hogy a teszteredményeket a testnevelésórán végzett „munka” mellett számos genetikai és környezeti tényező befolyásolja, amelyre a diákoknak nincs ráhatásuk.
5. Az egyes felmérések alkalmával (kivéve a kötelező mérést) nem szükséges minden egyes NETFIT® tesztelemet elvégeztetni a diákokkal. Ha például egy speciális képesség fejlesztését tűztük ki célul egy tanítási egységben, és szeretnénk ellenőrizni, illetve láttatni az „edzéshatás” mértékét a fejlődésben, hasznos lehet csak egy-egy tesztnek a felmérése.
6. A NETFIT® folyamatos alkalmazása lehetőséget teremt az eredmények portfóliószerű gyűjtésére és speciális szempontok szerinti összeállítására, amely kiváló tanulást támogató eszközzé formálja azt.
7. A fittséghez, fittségi állapot fejlesztéséhez kapcsolódó ismeretek, a tesztek pontos végrehajtási módjainak ismerete, a hibák felismerése, a saját eredmények értelmezése, az öntesztelés és önértékelés módja, az önálló edzésprogramok tervei, a társaknak nyújtott megfelelő segítség mind-mind képezhetik a szummatív értékelés alapját. Megfelelő szempontrendszer alapján így alkalmasak osztályozásra, szöveges értékelésre, vagyis beszámíthatók a féléves és év végi értékelésbe egyaránt.