Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alkalmazásához |
A NETFIT® iskolai alkalmazásakor fontos szempont az életkori sajátosságok és a diákok általános fejlettségi szintjének, biológiai életkorának figyelembevétele.
A különböző iskolafokokon (alsó tagozat, felső tagozat, középfokú oktatás) más és más funkcióját emelhetjük ki tesztrendszerünknek.
Alsó tagozat
A Nat 2012, illetve az arra épülő kerettantervek bevezetői rögzítik az egyes iskolafokokkal kapcsolatos alapvető szakmai elvárásokat. Az alsó tagozatos kerettantervben az alábbiakat olvashatjuk az 1–4. osztály testnevelés szaktantervi bevezetőjében.
„Az alsó tagozatos testnevelésben a tanulók alapvető mozgásmintáinak és mozgáskészségeinek kialakítása, formálása, illetve a szabályozott mozgásvégrehajtás alapjainak az elsajátítása a legfontosabb cél. […] A tanulási folyamat egészét át kell hatnia a nagyfokú sikerességnek, az élményszerzésnek, a kihívást jelentő, örömteli mozgásos tevékenységeknek, amelyek a játékosság módszerével együtt formálják a testneveléshez és sporthoz fűződő pozitív attitűdbázist.” [21]
A fenti szempontoknak megfelelően tehát a NETFIT®-tel kapcsolatos alapvető feladatként a kisiskoláskorban a motoros próbákkal történő játékos megismerkedést, a fittségre és egészségre vonatkozó ismeretterjesztést, illetve a tesztekkel kapcsolatos pozitív attitűdök, érzelmek és motiváció kialakítását jelöljük ki.
Megjegyezzük, hogy 10 éves korig több probléma merül fel a tesztek végrehajtásával, a teljesítmények reális értékelésével kapcsolatban. Az alsó tagozatos gyermekek motorikus és kognitív fejlettsége, illetve individuális különbségeik miatt a legtöbb esetben megkérdőjelezhető a sztenderd végrehajtás minősége, így a tesztek megbízhatósága. Ebből fakadóan a tanulók értékelése is csak komoly fenntartásokkal kezelhető. Tapasztalataink szerint negyedik osztályban a tanulók többsége már képessé válhat az egyes tesztek megfelelő, sztenderd végrehajtására, így ettől az évfolyamtól kezdve kifejezetten javasoljuk a NETFIT® egészének alkalmazását. Optimális esetben az alsó tagozat végére minden tanulónak ismernie kell a NETFIT®-et alkotó motoros teszteket, tudniuk kell, hogy mely alapképességet méri az adott teszt (erő, hajlékonyság, állóképesség). Ismerniük kell, hogy mit jelent az egészségzóna, és miért fontos, hogy az egészségzónában teljesítsenek az egyes tesztekben. Elemi ismeretekkel kell rendelkezniük a fittségi állapot fejlesztésének lehetőségeiről.
Tapasztalattal kell bírniuk az egyéni célok kijelölésének szerepéről, az egyéni, önmagához mért fejlődés megítéléséről.
Felső tagozat
Az általános iskola felső tagozatában a tanulóknak már ismerniük kell a NETFIT® tesztjeinek pontos végrehajtását, a végrehajtás szempontjait, s ebből fakadóan meg kell tudniuk különböztetni a hibás és a helyes végrehajtás módjait. Tisztában kell lenniük a fizikai fittség és az egészség összefüggéseivel. Képessé kell válniuk társaik teszteredményeit rögzíteni, a végrehajtások minőségét értékelni. Érteniük kell a NETFIT® egészének, valamint az egyes fittségi profiloknak a szerepét az egészségmegőrzésben. Képessé kell válniuk a tesztek önálló, páros és kiscsoportos végrehajtására, egyéni célkijelölésre és a pontos adatrögzítésre. Fontos, hogy értelmezni tudják az eredmények alapján kapott értékelést/visszajelentést saját céljaik, testi adottságaik és fejlődésük tükrében.
Középfokú oktatás
A középiskolás évek vonatkozásában a NETFIT® célja az egyéni fittségi állapot általános és specifikus fejlesztésével, az állapot és a fejlődés monitorozásával kapcsolatos igény kialakítása. Az előzetes tudásra és kedvező tapasztalatokra támaszkodva a NETFIT® támogatni kívánja annak a tudásnak a megszerzését, amely az egyéni érdeklődésnek és motivációnak megfelelő testmozgás/edzésprogram önálló megtervezését, végrehajtását és az eredményesség értékelését jelenti. Ebben az életszakaszban különösen fontossá válik, hogy a diákok megfelelő teret és választási lehetőséget kapjanak a fittségi állapot fejlesztését célzó mozgásos lehetőségekkel kapcsolatban.