Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | STRESSZKEZELÉS ÉS RELAXÁCIÓ ALKALMAZÁSA A TESTNEVELÉSBEN |
Ennek a könyvnek a megszületése sok-sok ember közös erőfeszítésének eredménye, melynek leghitelesebb megjelenítője Prof. Dr. Bagdy Emőke, a tématerület hazai nagyasszonya és úttörője. Ez a tankönyv a maga nemében hiánypótló funkciót is betölt, hiszen a testi-lelki nevelés ma már dedikáltan központi elvárás (NAT 2012) a pedagógustársadalom, de legfőképp a testnevelők irányába. Régóta tudjuk, hogy a mozgás és az aktivitás széleskörűen támogatja az egészségünket mind szervezeti (testi), mind kognitív (értelmi), mind lelki értelemben. Ez a könyv azonban a tudományos eredményeket segítségül híva, olyan összefoglaló sorvezetőt ad a testnevelő kollégák kezébe, amely alapján tudatosan képesek lesznek megtervezni tanítási ciklusaikat és óráikat, a komplex egészségnevelés szellemében. Ez a könyv megmutatja és megjeleníti, hogy a stresszkezelés nem más, mint annak megtanulása, hogy az életünk kisebb-nagyobb nehézségeivel hogyan tudunk megküzdeni, és ennek a küzdelemnek mennyire alapeleme maga a mozgás. Az egészséges feszültségkezelés azonban egy tanulási folyamat eredménye, amit épp oly tudatosság és egymásra épülés jellemez, mint minden tantárgy elsajátítását az iskolában. A köznevelési törvény és a NAT elvárásai azonban csak akkor válhatnak valósággá, ha nem hagyjuk, hogy űr tátongjon az elmélet és a gyakorlati megvalósítás között. Ez a mű a Magyar Diáksport Szövetség további módszertani kiadványai mellett ezt a teret kívánja betölteni. A szerző olyan harmóniával és egyszerűséggel ír az élettani működésekről, a test, az idegrendszer, a mozgás és a lélek közötti összefüggésekről, ami alapvetően könnyíti meg e nehéz téma megértését és beágyazását a mindennapi életbe és a pedagógiai munkába egyaránt. Eljött az idő, hogy a tanmenet és az óravázlat tervezése, felépítése és megvalósítása során a gyermeket a maga teljességében figyeljük és fejlesszük. Ahhoz, hogy a testnevelés tantárgyi elvárásainak maradéktalanul meg tudjunk felelni, bátran fel kell vállalnunk nemcsak a test irányából, de a személyiségből és annak változásából adódó működési jellemzőket, és módszertanunk központjába ezen tényezők fejlesztési programozását kell állítanunk. Ha a NAT tanítási nevelési elvei mellé helyezzük a tudatosságot és az új pedagógusi kompetenciákat (melyeket ez a könyv is fejleszt), akkor válik varázsütésre a testnevelésóra valódi személyiségformáló, személyiségtámogató, örömteli testi-lelki egészségre nevelő műveletté. Annak a pedagógus kollégának pedig, akinek érdeklődését felkeltette e mű sokszínűsége, további forrásmunkák megjelenítése ad útmutatást a tématerület felfedezéséhez önmaga és növendékeinek jólléte és nem mellesleg teljesítményének növelése érdekében. Hiszen Csíkszentmihályi Mihály óta tudjuk, hogy a legjobb teljesítmények, legyen az egy mozgás elsajátítása, diákolimpia, tanulmányi verseny, sportesemény vagy érettségi, a megfelelő eustressz állapotában és az örömélmények által válhatnak csupán valóra.
Simonné Goschi Gabriella
(klinikai és mentálhigiénikus szakpszichológus / sport szakpszichológus / testnevelő tanár)
dr. Csányi Tamás
főszerkesztő