Kisjátékok 3–4. évfolyamok iskolai labdarúgásában


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

Kisjátékok 3–4. évfolyamok iskolai labdarúgásában


Szöveg

Az első két évfolyam labdarúgó foglalkozásaira és kisjáték-tapasztalataira építve a 3–4. évfolyamokon tovább bővül a kisjátékok tárháza. Ezen a két évfolyamon állandó feladatunk a technikai gyakorlás és az elsajátított technikai elemek alkalmazása mellett továbbra is az, hogy tudatosítsuk, gyakoroljuk és bővítsük a labdarúgó játék támadásra és védekezésre vonatkozó taktikai alapvetéseit. A folyamatban egyrészt nehezített körülmények között alkalmazzuk a már tanult kisjátékokat, másrészt új kisjátékokat is szerepeltetünk a tanulási folyamatban. A következőkben a képzésen is tanult variációkat mutatjuk be.


A 3:2 ELLENI JÁTÉKHELYZET ÉS MEGOLDÁSAI

A 3 támadó 2 védő elleni kisjátékok esetében megjelenik a két védő kapcsolata, akiknek egymáshoz igazodva kell a támadókat megakadályozni a gólszerzésben, illetve labdát szerezni tőlük. A mérkőzések során gyakori létszámfölényes helyzet megoldásainak gyakorlása jelentősen növeli a kialakított gólhelyzetek számát a mérkőzésjátékok folyamán. A támadóknak ez esetben természetesen nehezebb dolguk van, mint a 3:1 elleni játékban, különösen akkor, ha a két védő optimális távolságot tart egymás között. Az optimális távolság kölcsönös besegítést, egymás mögé biztosítást is lehetővé tesz. A két védő számára tehát az optimális távolság és egymás segítése lényeges tanulási szempontokként jelentkezik. Először 4 kapus, majd 2 kapus játékban javasoljuk a játékhelyzet gyakorlását. A 4 kapus játékban könnyítjük a létszámfölényben lévő csapat dolgát.

  • 3:2 elleni játék 4 kapura (74. ábra)

74. ábra

74. ábra

Ha önmagában a 3:2 elleni játékhelyzetet mint támadásvezetési feladatot szemléljük, akkor szót kell ejtenünk a két alapvető megoldási sémáról. Ezeket mutatja a 75–76. feladat ábrája. Az első esetben a két védő egyike sem lép ki a labdás támadóra és a két szélső játékos passzsávját zárja. Ilyenkor a támadó feladata a védők között kapura törni és lőni. A második esetben a bal oldali védő kilépett a labdás támadóra. Ekkor az a logikus döntés, ha az üresen maradt, labda nélküli társnak passzol a támadó, aki befejezi vagy tovább építi a támadást.

  • 3:2 elleni támadójáték-variációk – A)

75. ábra

75. ábra

  • 3:2 elleni támadójáték-variációk – B)

76. ábra

76. ábra

A 4:2 ELLENI JÁTÉKHELYZET ÉS MEGOLDÁSAI

A 4:2 elleni játék egy labdabirtoklás-hangsúlyos helyzet, amely a támadó harmadban ritkán fordul elő. Az előző, 3:2 elleni játékhoz képest egy további támadó kapcsolódik be a játékba, vagyis 2 támadó marad üresen, akiknek helyzetét a labdás társuknak könnyebb felismerni. Lehetőség szerint a tanítványok törekedjenek a gyors és pontos átadásokkal történő megoldásokra, ne engedjük a sok, fölösleges átadást! A 77. feladat egy olyan játékvariációt mutat be, amely során a védekező térfélen minden esetben 2 védő várja az érkező 4 támadót. A támadók ez esetben szemből érkező és nem mellettük visszafutó védőkkel találják magukat szemben.

  • 4 játékos kapcsolata 2 védővel szemben, átfutással a támadó térfélre (77. ábra)

 
A 4:2 elleni játékok kedvelt labdatartó játékok is, amelyeket különféle alakzatokban is gyakoroltathatunk (cicák).


77. ábra

77. ábra

A 4:3 ELLENI JÁTÉKHELYZET ÉS MEGOLDÁSAI

A 4:3 elleni játékból a legtöbbször kialakítható a 3:2-es, illetve a 2:1-es szituáció. Fontos tudatosítandó tanulási szempont támadásban, hogy mivel csak három védő van a négy támadóval szemben, egy támadó mindig üresen kell, hogy legyen – neki kell passzolni. Védekezésben megjelenik a biztosító védő, aki a háromszög egyik csúcsa lesz a rendszerben.

  • 4:3 elleni kisjáték 4 kapura (78. ábra)

78. ábra

78. ábra