A taktikai alapvetések bővülése 3–4. évfolyamon (9–11 év)


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

A taktikai alapvetések bővülése 3–4. évfolyamon (9–11 év)


A 3–4. évfolyamokon (9-10 évesek) bővülnek a taktikai alapvetések, komplexebbé válnak a megoldási sémák, ahogy azt a 36. ábra is mutatja. Az egyéni megoldások bővülése mellett egyre inkább megjelennek a páros és hármas együttműködést igénylő megoldások, amelyek tudatos labdaátadásokat (passzokat) igényelnek. Támadásban, amennyiben a labdát birtokló tanuló nem tudja egyedül megoldani a játékhelyzetet, akkor megjátszhatja valamelyik csapattársát. Védekezésben pedig azok a gyerekek, akik nincsenek a labda közelében és nem tudnak azonnal visszatámadni, helyezkedjenek úgy, hogy meg tudják akadályozni az ellenfelet a gólszerzésben.


Taktikai alapvetések döntéshozatali sémája támadásban és védekezésben (ábra)

 Taktikai alapvetések döntéshozatali sémája támadásban és védekezésben (ábra)

TÁMADÁSBAN

Megkaptad/megszerezted a labdát

Ebben a korosztályban már a labdabirtoklás első alapelvénél, vagyis amikor a gyerek megszerezte vagy megkapta a labdát, döntést kell hoznia, el tud-e egyedül indulni az ellenfél kapuja felé vagy sem. Ha el tud indulni, akkor induljon egyedül, vezesse a labdát, és igyekezzen gólt szerezni. Amennyiben nem tud egyedül elindulni, akkor a passz a jó megoldás a taktikai döntéshozatali alapvetések alapján. Ennek a taktikai alapvetésnek a technikai elemei a labdaátadások, -átvételek. Amennyiben nem a játékosnál van a labda, akkor helyezkedjen úgy, hogy megkaphassa a labdát. Az összjáték szempontjából a következő feladatséma oktatását javasoljuk.

  • Szelidítsd meg a labdát!
  • Nézz fel, hol vagy a pályán, hol vannak a társaid és az ellenfeleid!
  • Ha tudsz, előrefelé passzolj, ha nem, akkor oldalra, ha oda sem, akkor hátrafelé!
  • Keress közeli, üresen mozgó társat a passzhoz!
  • Pontosan passzolj, és mozogj üres területre!

A támadások lényege a gólszerzés. Támadásban mindent ennek a taktikai alapvetésnek kell alárendelni, ebből kell kiindulnia mindenfajta technikai elem elsajátításának.


VÉDEKEZÉSBEN

Ebben a korosztályban labdavesztés esetén a tanulónak azt az elsődleges döntést kell meghoznia, hogy társai közül ő van-e legközelebb a labdához vagy sem.

Amennyiben ő van a legközelebb a labdához, akkor támadjon vissza, gyakoroljon nyomást a labdás ellenfélre! Akadályozza meg az ellenfelet a gólszerzésben! A védekezési séma a következő:

  • Támadj azonnal vissza! Ha tudsz, szerelj!
  • Ha nem sikerül szerelni, akkor:
  • Vedd fel a védőtávolságot!
  • Lassítsd a támadót!
  • Kényszerítsd irányváltoztatásra!
  • Szorítsd a pálya széle felé!
  • Várj a pillanatra, amikor szerelhetsz!

Amennyiben nem ő van a legközelebb a labdához, helyezkedjen a labda és a saját kapuja közé. Ennek a taktikai alapvetésnek a technikai elemei a labda nélküli mozgások, helyezkedések. Ez esetben a védekezés tanulási szempontjai az alábbiak:

  • Helyezkedj a labda és a kapud közé!
  • Figyeld a labdáshoz közelebbi társat, és biztosíts, ha szükséges!
  • Figyelj a kapuhoz közeli támadók mozgására!

A védekezés alapvetése, hogy akadályozza meg a védő játékos az ellenfelet a gólszerzésben. Védekezésben mindent ennek a taktikai alapvetésnek kell alárendelni, ebből kell kiindulnia mindenfajta védekező technikai elemnek, mint például a blokkolásoknak, a labdavisszaszerzések és a szerelések különböző típusainak.


A TANULÁST SEGÍTŐ KÉRDÉSEK, FELADATOK

Keressen a videomegosztó csatornákon gyermeklabdarúgó meccseket (sok Bozsik-programhoz kapcsolódó videó is megtalálható), és a mérkőzés megtekintése közben jegyzetelje le az alábbi feladatokra adott válaszait!

  • Ismerjen fel 4 szabálytalanságot a videóról!
  • Milyen játékindító helyzetek vannak (játékmegszakítás után)?
  • Milyen technikai elemeket használnak a gyerekek labdabirtokláskor?
  • Mit tesznek a gyerekek, ha labdát szereznek?
  • Hogyan történik a labdás helyezkedése a társakhoz képest?
  • Kirúgásnál hogyan helyezkednek el a játékosok?
  • Passz után mit tesznek a gyerekek?
  • Gólhelyzet esetén mit tesznek a védők?
  • Hogyan reagálnak a gyerekek a labdavesztésre, törekszenek-e a labda visszaszerzésére?