A képzésen megvalósult feladatok az egyéni, labdás koordinációfejlesztés tematikai egységhez


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

A képzésen megvalósult feladatok az egyéni, labdás koordinációfejlesztés tematikai egységhez


GYAKORLATI FELDOLGOZÁS (1–4. ÉVFOLYAMOS KÉPZÉSI TARTALOMHOZ)

Fokozódó sebesség mellett a labda folyamatos kontrollálásának gyakorlatai állandó és változó körülmények között. Tudatosan alkalmazott labdavezetés, labdaátvétel és a rúgás alaptechnikái. Alkalmazkodást igénylő feladatok, játékok egyszerű játékhelyzetekhez.

 

Játékos, labdás bemelegítés

  • A kijelölt területen szabadon futnak lassú-közepes iramban, labdával a kézben a játékosok. A labdát időnként dobják fel a levegőbe, közben tapsoljanak egyet, és folytassák a futást irányváltoztatással.

Tanulási szempontok (TSZ): ne essen le a labda, ütközés nélküli mozgás, gyors irányváltoztatás

Variációk: mozgásformaváltások, sebességváltás, taps a testen

  • Alagutas kiváltó fogó – A fogók által megfogottak egy elkülönített területre futnak, ahol alagutat kell képezniük a testükkel csípőben hajlított fekvőtámaszhelyzetben. Ha legalább 3 tanuló képezi az alagutat, átbújással szabadíthat egy menekülő.
  • Tükörkiváltó fogó – A fogók által megfogottak, labdával a kézben szobrocskákká dermednek, akiket úgy lehet visszaváltani, ha egy menekülő társ felveszi a szobrocska tükörképét 2 mp-re. (A szabadító játékost először nem lehet megfogni, majd a következő játékban meg lehet fogni.)

TSZ: Figyeld a társad, és segíts visszakerülni a játékba! Gyors testcselekkel menekülj!

Variáció: kézzel, majd lábbal történő labdavezetéssel

  • Labdás terpeszátgurító fogó – A fogók és a menekülők egyaránt kézzel történő labdavezetéssel haladnak. A megfogottaknak terpeszbe kell állniuk. Úgy szabadíthatók, ha a menekülő társ elölről átpasszolja lábbal a labdát a terpesz alatt. Ha megtette, akkor kiszabadította a társat, és kézzel történő labdavezetéssel haladjon tovább.

TSZ: Az átgurítás olyan erős legyen, hogy a társhoz közel fel lehessen venni a labdát.

  • A 4 játék között 2-3 célgimnasztikai gyakorlat beépítésére is van lehetőség.
  • Labdakontroll-gyakorlatok helyben kézzel és lábbal (görgetések, húzások-tolások talppal, fordulatok, emelgetések).

 

Labdavezetések játékai

  • Két 15 × 15 m-es területet képezünk pionok segítségével oly módon, hogy a területeket egy 3 méteres sáv válassza el. Két csoportot alakítunk a születési hónapok alapján (januártól júniusig / júliustól decemberig születettek), területenként 3 színben 5-5-5 piont helyezünk el. Szabad labdavezetésekkel haladva különböző technikai végrehajtásokat kérünk (pl. bal, jobb, minden lépésre pofozás, talp, cipőorr, fokozatosan növekvő sebesség mellett), miközben az oktató bójaszíneket mond. Cél, hogy a gyerekek minél gyorsabban találják meg a meghatározott színű bóját. (Nem verseny, egy bójánál maximum 3-an lehetnek.)

TSZ: Ütközés kerülése, pontos végrehajtás, gyors bójatalálás


13. ábra

13. ábra

  • Az előző feladat azzal a különbséggel, hogy a két csapat a területet cserél.
  • Az előző feladat egy variációjában csoportvezetőket választunk és további 2 területet alakítunk ki. A csoportvezetők feladata, hogy eldöntsék, jelre melyik üres területre vezetik át a labdájukat. Innentől a feladat ugyanaz. Melyik csoport tud hibátlanul (ütközés nélkül és pontos bójaszínhez) átkerülni a másik területre? Minden fordulóban új vezetőt jelölünk ki.

Variáció: több terület, kisebb csoportlétszám, beszámozott vezetői sorrend


14. ábra

14. ábra

  • Négy fogót választunk, akik a 4 sávban helyezkednek el labda nélkül. Az előző feladatot kell végrehajtani úgy, hogy a fogók ne kapják el a sávban átfutó játékosokat. Akit elfogtak, szerepet cserél a fogóval.

15. ábra

15. ábra

  • „Területcserélő” (6) – A játék során a területet az ábra alapján kell kialakítani. A középső téglalapba különféle akadályokat kell elszórni, amelyek nehezíteni fogják a labdavezetést. A két csapatnak egymással szemben állva kell átvezetnie a labdát a túlsó sávba. Sem egymással, sem az eszközökkel nem szabad ütközni. Melyik csapat tudja megoldani hiba nélkül a feladatot?

TSZ: Tartsd közel magadhoz a labdát! Legyen fenn a fejed, hogy kerülni tudd az ütközést!

Variáció: 4 csapatban négyzet alapú területen is játszható a játék.

(6) Forrás: MLSZ Edzőképző központ: Labdarúgás gyerekeknek 5-7 éves korig. Módszertani kiadvány 5-7 éves gyermekekkel történő labdarúgó-foglalkozásokhoz. MLSZ, Bp.


16. ábra

16. ábra

  • Labdavezetéses sávfogó – A képen látható módon kialakítunk két sávot, amin belül mozoghat(nak) a védő(k). Eleinte játszhatjuk 1-1 védővel sávonként, sőt a 3 védő kapcsolatának érzékeltetéséhez javasolt 1 első sávos, és 2 hátsó sávos védővel játszani a játékot. A labdások célja anélkül átkerülni a sávokon, hogy a védő a) meg érintené őket, b) elvenné tőlük a labdát, illetve az az oldalvonalon kívülre pattanna. Először fix védővel játsszuk a játékot, majd az, aki elveszíti a labdát, helyet cserél a védővel. Ne kössük meg, mikor és hányan indulhatnak a labdások, hagyjuk, hogy a tanulók figyeljék meg, hol és mikor kínálkozik hely a labdavezetésre!

17. ábra

17. ábra

  • „Tigris” (7) – Ebben a fogójátékban a labda nélküli fogók feladata, hogy labdát szerezzenek a labdás menekülőktől. Ha labdát szereztek, akkor azt egy kis kapuba vagy az oktatóhoz passzolják, majd indulnak újabb labdaszerzésre. Akiknek megszerezték a labdáját, azok is fogóvá válnak. 18. ábra

TSZ: Tartsd közel magadhoz a labdát! Folyamatosan figyeld, merre vannak a tigrisek! Ha üldöznek, változtass sűrűn irányt és sebességet!
Variáció: A fogóknak csak egy kisebb bójakapun keresztül átvezetett és megállított labdát követően lehet újra labdát szerezniük.

Célbarúgás-gyakorlatok

  • Rúgófelület kialakítása – 2 csoportot alakítunk (kék, piros), amelyek tagjai felváltva felsorakoznak egy körvonalon (K-P-K…). Befelé fordulnak, labdájukat a lábukkal megtámasztják, ahogy az ábra mutatja. A körön belül álló, labda nélküli tanulók feladata a labdák megrúgása meghatározott rúgófelülettel. A belsők meghatározott szempontok szerint mozoghatnak. 19. és 20. ábra

TSZ: mellé lépés, lendítés, rúgómozdulat, illetve a kontrollált végrehajtás, feszes boka
Variációk: csak azonos színű társhoz, ellentétes színű társhoz, kettő ilyen, kettő olyan.

  • A terem szélén lévő padokat lefordítjuk, vagy falfelületet keresünk. Adottak az előző feladat párjai. Páronként egy labdával a faltól 2 m-re két bóját helyezünk el páronként. A két bója között 8-10 „tyúklépés” legyen. A bója vonala mögött kb. 1 lépésre a gyerekek tegyék le a labdát és az álló labdát belsővel rúgják úgy, hogy a két bója között menjen és érkezzen vissza a labda. Akinek jól megy, fokozatosan szűkítse a távolságot 1-1 tyúklépéssel.

TSZ: törekvés a helyes rúgómozdulatra, optimális rúgóerőre
Variáció: távolság növelése; talppal megállít, majd a társ rúgja; bója mellől rúgja és középen kell érkeznie a labdának

  • A labdaátvétel bekapcsolása a gyakorlatba. Először talppal, majd belsővel.

TSZ: törekvés a helyes rúgómozdulatra, optimális rúgóerőre
Variáció: az előző feladat előkészítéssel, előrefelé guruló labdából

  • A 21. ábrán látható módon páronként egy labdával állítjuk fel a tanítványokat. A sávokba bójákat helyezünk el (páronként egyet, váltott színnel). Cél a labda átrúgása a bóják között, vagy a pionon lévő labdák) eltalálása. A rúgásokat a vonalról kell elvégezni jelre. Első lépésben bármelyik bója pontot ér, később csak a saját bója. Cél, hogy minél több pontot gyűjtsenek a gyerekek. (Kooperatív, majd kompetitív végrehajtással.)
  • Célbarúgási kísérletek falra vagy kapukra különböző rúgásformákkal pionok felhasználásával. A belső csűd rúgás gyakorlatai pionokra állított labdák elrúgása segítségével.
  • Az előző feladat a 9-es vonalra letett pionokról kapura, kapus nélkül!
  • Az előző feladat kézből elengedett labda rúgása teljes csüddel, majd 1-2 pattanásból.

(7) Forrás: MLSZ Edzőképző központ: Labdarúgás gyerekeknek 5-7 éves korig. Módszertani kiadvány 5-7 éves gyermekekkel történő labdarúgó-foglalkozásokhoz. MLSZ, Bp


18. ábra

18. ábra

19. és 20. ábra

19. és 20. ábra

Illusztráció

21. ábra

21. ábra

GYAKORLATI FELDOLGOZÁS az 5–12. évfolyamok képzési anyagához

A célfelület elérését és a játékhelyzet sikeres megoldását segítő labdás technikai elemek összetett játékhelyzetek közbeni hatékony végrehajtásának gyakorlatai, játékai. Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok helyben, a saját térben különböző testrészekkel.

 

Játékos, labdás bemelegítés

  • Meghatározott területen mindenkinél különböző anyagú és nagyságú labda van. Labdakontroll-gyakorlatok helyben, majd könnyed mozgás közben. (Talppal, külsővel, belsővel különböző kombinációkban elhúzásokkal, eltolásokkal. A labdákat cserélgetve minden tanulónál legyen az összes típusú labda.)

TSZ: Urald és folyamatosan érzékeld a labdát!

  • Dekasuli különböző variációkkal. Pl.: egy pattanás után egy labdaemelés jobb rüszttel, egy pattanás majd emelés bal rüszttel, egy pattanás majd egy emelés jobb belsővel, egy pattanás majd emelés bal belsővel.)

Variáció: Egy labdaleütés jobb kézzel, majd egy emelés bal rüszttel, egy leütés bal kézzel, majd egy emelés jobb rüszttel, stb. Ennél a feladatnál is különböző méretű, súlyú és anyagú labdákat használjunk (futball-labda, röplabda, gumilabda stb.)!

  • Kreatív egyéni „trükközés” hálóba vagy zacskóba tett labdával, különböző labdákkal, a labda földről lábbal történő felvételével, illetve pattanó labdából.
  • Az 1–3. feladatban szereplő technikai elemek további kombinációi, nehezített verziói. (A résztvevők közösen alkotnak ügyességfejlesztő gyakorlatokat.)
  • Két tanuló 3 méterre helyezkedik el egymástól, mindkettőjüknél labda van. Az egyik tanulónak a kezében van a labda, a másiknak a lábánál. A kézben lévő labda kétkezes mellső átadással jár a tanulók között, míg ezzel egy időben a lábnál lévő labdát belsővel passzolják egymásnak folyamatosan.

Variáció: Az előző gyakorlat annyiban változik, hogy a kézben lévő labdát pattintott átadással járatják a tanulók.

  • Az előző páros gyakorlás szervezeti keretében minden tanuló jobb lába előtt legyen labda. A gyakorlat során jobb belsővel egyszerre passzolják a labdákat egymásnak, majd az érkező labdát bal belsővel átveszik a jobb lábuk felé, hogy jobb belsővel folyamatosan tudják járatni a labdát. A feladatot végeztessük el a másik irányba is: bal belsővel történik a passz és jobb belsővel történik az átvétel.
  • Mindkét labda a lábnál van, jobb belsővel egyszerre passzolják a labdákat egymásnak, majd az érkező labdát átvétel nélkül bal belsővel passzolják vissza a társnak, és így járatják egymás között folyamatosan egy érintésből.
  • A tanulók felállnak a fallal/bordásfallal szemben 5 lépésre, mindenkinél kézben van a labda. A labdát kétkezes mellső átadással a bordásfalra dobják és az onnan visszapattanó labdát átveszik azzal a testrészükkel (mell, comb, belső), amilyen magasságban érkezik vissza a labda.

TSZ: Olyan erővel dobd/rúgd a labdát, hogy át tudd venni! Kövesd a labdát, és készülj az átvételre!

Variációk:

Az előző feladat azzal a különbséggel, hogy a tanulók kézből, teli rüszttel rúgják a labdát a bordásfalra.

Az előző feladat azzal a megkötéssel, hogy maximum egyet pattanhat a labda a talajon az átvétel előtt.

  • A tanulók 20 méter távolságra állnak egymástól, egymással szemben, két soros vonalban. A tanulóktól 5, 10 és 15 méterre karikákat helyezünk el. A feladat az, hogy kézből különböző lábfejfelületekkel (rüszt, belső) berúgják a labdát a karikákba. A szemben lévő társ szedi az elrúgott labdát és utána ő rúgja a labdát a meghatározott karikába.

 

Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő, játékos gyakorlatok és játékok mozgással az általános térben

  • A kijelölt területen belül a tanulók labdát vezetnek meghatározott lábfejfelülettel (külső, talp stb.) majd síptól sípig (kb. 10 másodperc) tetszőleges labdavezetéssel maximális sebességre gyorsulnak fel úgy, hogy közben elkerülik az ütközéseket a társakkal és azok labdáival. A saját labdájuk mindvégig maradjon a birtokukban, és maradjanak a területen belül!
  • A tanulókat két csoportra osztjuk. Az egyik csoport labda nélkül egy kört alkot, a másik csoport a körön belül helyezkedik el, mindenkinél labda van. A tanulók feladata az, hogy a játékidőn belül minél több körben álló társukkal tudjanak egy oda-vissza passzt végrehajtani úgy, hogy a kört alkotó egymás mellett álló tanulóknak nem passzolhatnak. Egy belső játékos ugyanannak a tanulónak csak akkor passzolhat újra, ha már a kört alkotók mindegyikének passzolt. A játékidő letelte után a két csoport cserél.
  • A tanulókat három csoportra bontjuk. Mindhárom csoport, különböző színű jelzőtrikót kap. Két csoport kört alkot labda nélkül, míg a harmadik csoport a körön belül helyezkedik el, mindenkinél egy-egy labdával. A feladatuk az, hogy a játékidőn belül minél több körben álló társukkal tudjanak egy oda-vissza passzt végrehajtani úgy, hogy a körben álló egymás melletti tanulóknak nem passzolhatnak, és mindig másik színű tanulónak kell passzolniuk. Mindhárom csoport legyen egyaránt kört alkotó és labdás játékos is.

TSZ: Végig emelt fejjel keresd a passz lehetőségét!

Variációk: Ugyanannak a tanulónak csak akkor passzolhatnak újra, ha már a kört alkotók mindegyikének passzoltak egyszer.

  • Az előző feladat annyiban módosul, hogy aki kipasszolta a labdát, az kiáll a kört alkotók közé. Aki megkapta a labdát, az bevezeti azt a körbe. A továbbiakban neki már nem szabad olyan színű társnak passzolnia, mint akitől kapta, vagy amilyen a saját színe.
  • A teremben elszórtan elhelyezünk különböző célfelületeket (zsámoly, svédszekrény felső része, oldalára fordított pad stb.), minden tanulónál labda van. A játékidő alatt minél több célfelületre történő passzolás a cél.

Variációk: Meghatározzuk a célfelületek elérésének sorrendjét, vagy több csoportot alkotunk a tanulókból, és a különböző csoportoknak más és más célfelületet kell elérniük az adott játékidőn belül.


22–30. ábra

22–30. ábra

Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő, játékos gyakorlatok, labdavezetések és az alapcselezések

  • Szlalom-labdavezetés bóják felhasználásával, 5-6 fős csoportokban, különböző variációkban (csak jobb/bal láb, váltott láb, illetve a lábfej különböző részeivel).
  • A tanulókat 2 nagyobb csoportba szervezzük, és felépítjük az ábra szerinti pályát. Így 4 fős csapatok alakulnak ki a bójáknál. Középen egy bója melletti egyszerű eltolást, elhúzást, majd testcselt gyakorlunk fokozódó sebességgel, ütemezett indulással. Párokban indítsuk a feladatot!
    TSZ: A cselező mozdulat hirtelen irányváltoztatással történjen!
    Variáció: Ugyanez a feladat bója nélkül végrehajtva vagy az eggyel jobbra lévő oszlop mögé kerüléssel.

31. ábra

31. ábra

  • Alakítsunk ki egy kb. 8–12 m oldalú négyzetet, és a sarkokba állítsuk fel a gyerekeket! A lábfej különböző részeit bekapcsolva négyzetgyakorlatok végrehajtása történik eltolással, elhúzással is.

TSZ: Pontosan passzolj a társadnak! Az átvétel rövid legyen! A fordulatok gyorsak legyenek! Mozdulj a labda felé!


32. ábra

32. ábra

  • A középső négyzeteket felhasználva a négyzeteken túl kb. 6 méterre különböző színű bójákat helyezünk el (4 × 8 db-ot). A gyerekekre a bójákkal azonos színű jelzőszalagokat adunk. Cél, hogy jelre a teljes csoportnak a középső területről a meghatározott színű bójákat megkerülve vissza kell érnie meghatározott időn belül. Kooperatív módon történik a megoldás, az idő ellen versenyez a teljes csoport (32. ábra).
  • A négyzetben különböző színű bójakapukat helyezünk el. Párokat alkotunk, majd színes szalagot teszünk minden pár egy-egy játékosára. Páronként egy labda van a játékban. A gyerekeknek az adott idő alatt gólokat kell szerezni oly módon, hogy át kell vezetniük a kapukon a labdát, miközben szalaggal jelölt párjuk igyekszik megakadályozni azt. Gól esetén cseréljenek szerepet a játékosok! Kétszer ugyanabba a kapuba nem szerezhető gól. A végén számoljuk össze csapatonként a találatokat!

TSZ: Végig tartsd szemmel az ellenfeled! Cselezz, hogy gólt tudj szerezni! Gyakran és gyorsan változtass irányt a gólszerzésért! A védő zárja a kapu felé vezető utat!
Variációk: Ugyanazon színű kapuba egymás után nem szerezhető gól.

  • „Vadászat” (8) – A játék során 1 m × 1 m területű négyzeteket alakítunk ki a játékterületen (létszámtól függően 5-6 db-ot). A párok 1:1 elleni játék során próbálják egymást elkapni labdavezetés közben. Ha a menekülő egy házba vezeti a labdáját, ott védettséget élvez. A házban (fedezékben) maximum 3 mp-ig tartózkodhatnak a gyerekek, illetve ha új játékos érkezik a házba, el kell hagyni azt. Megfogás esetén szerepcsere következik.

TSZ: Sűrűn érj a labdához, és gyakran válts irányt, ha üldöznek! Keress üres házat, hogy megmenekülj! Törj ki egy új irányba, ahol nehezen tud követni az üldöződ!

(8) Forrás: MLSZ Edzőképző központ: Labdarúgás gyerekeknek 5-7 éves korig. Módszertani kiadvány 5-7 éves gyermekekkel történő labdarúgó-foglalkozásokhoz. MLSZ, Bp.


33. ábra

33. ábra

A TANULÁST SEGÍTŐ KÉRDÉSEK, FELADATOK

Az alábbi mozgásanyagok felhasználásával tervezzen 3-3 különböző feladatot, játékot! A tervezésben felhasználhat léggömböt, labdát, bóját és jelzőtrikót.

  • kis sebességű labdavezetések köríven, majd álló akadályok között, később fokozatosan egyre gyorsabban mozgó társak között az ütközések elkerülésével;
  • labdavezetések és labdakontroll-gyakorlatok a sebesség fokozatos növelésével;
  • labdavezetések önállóan alkotott útvonalakon (pl. számokon, betűkön stb.);
  • labdavezetések összekötve irány- és ritmusváltoztatással, egyszerű elhúzós-eltolós cselekkel 
  • cselezések álló akadályokkal szemben;
  • árnyék- és tükörgyakorlatok labdával a társ(ak) követésével;
  • rúgások nagy (2–5 m széles) célfelületekre célozva.