- Az 1–4. évfolyamokon a variációk a mozgásforma végrehajtására, annak fejlesztésére (térben, energiabefektetésben) és részben a mozgásforma játékhelyzetben történő alkalmazására vonatkoznak.
- Az 5–8., illetve a 9–12. évfolyamokon a technikai elemek játékban történő alkalmazása (taktikai gondolkodás fejlesztése, játékhelyzet-megoldások) a hangsúlyos.
- A technikai elem sikerességének megítélése a taktikai játékhelyzet megoldásának függvénye.
Gyakorlati példák az 1–2. évfolyamokon
1. Labdavezetés gyakorlatai
- geometriai alakzatok (körív, háromszög, négyszög, rombusz stb.), betűk (A, B, C stb.), számok (1, 2, 3 stb.) kerülése, körbejárása labdavezetéssel, a lábfej különböző részeivel (külső, belső, talp, csüd).
2. Labdakezelés
- dekasuli (először minden esetben 1 pattanásból, majd egyre kevesebb köztes pattanással)
- passzgyakorlatok (szemben, majd különböző geometriai alakzatokban statikusan álló társhoz, később mozgós társhoz).
3. Rúgások
- célba (fokozatosan csökkenő méretű célfelületre, növekvő távolságról és erőkifejtéssel).
Gyakorlati példák a 3–4. évfolyamokon
1. Labdavezetés gyakorlatai
- játékhelyzetek megoldása labdavezetéssel (pl. labdavezetések a játéktéren eszközök és/vagy társak által meghatározottan).
2. Labdakezelés gyakorlatai
- labdakezelés gyakorlatai játékhelyzetbe emelve.
3. Rúgások gyakorlatai
- rúgómozdulatok a játékhelyzetnek megfelelően.
KERETTANTERVI TARTALMAK ÉS GYAKORLATI PÉLDÁK 5–8. ÉVFOLYAMOKON
Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok helyben, a saját térben, különböző test-részekkel:
- görgetések, húzások, tolások a lábfej különböző részeivel (talppal, belsővel, belső csüddel, külsővel, külső csüddel, teljes csüddel);
- általános ügyességfejlesztő gyakorlatok lufival, strand-labdával, gumilabdával, röplabdával, könnyű futball-labdával (futsal), babzsákkal (footbag), lábtoll-labdával;
- emelgetés (ún. dekázás) lábbal és a test különböző részeivel pattanás nélkül vagy egy pattanásból;
- rúgómozdulatok különböző labdákkal és hálós labdával;
- kreatív egyéni „trükközés” különböző labdákkal és hálós labdával.
KERETTANTERVI TARTALMAK ÉS GYAKORLATI PÉLDÁK 5–12. ÉVFOLYAMOKON
Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok rúgófallal és kapuval szemben:
- rúgások és labdaátvételek a lábfej különböző részeivel;
- célba rúgások;
- guruló labda megállítása talppal, belsővel;
- guruló labda átvétele talppal, belsővel, majd abból ritmusváltás és/vagy irányváltoztatás;
- különböző szögből és magasságból érkező labdák lekezelése, átvétele különböző testrészekkel (csüd, belső, comb, mellkas stb.);
- rúgások kézből különböző távolságra és magasságra;
- rúgásfeladatok kézből, pattanásból szabadon.
Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok mozgással az általános térben:
- közepes sebességű és gyors labdavezetések akadályok között, később fokozatosan gyorsabban mozgó társak között az ütközések elkerülésével;
- labdavezetések akadályok között, váltakozó sebességgel, társak által meghatározottan;
- labdavezetések és labdakontroll-gyakorlatok közepes és nagy sebességgel;
- labdavezetések és labdakontroll-gyakorlatok váltakozó sebességgel;
- labdavezetések sokféle mértani alakzatban;
- labdavezetések meghatározott útvonalakon és módon a játéktéren;
- labdavezetések önállóan alkotott útvonalakon a játéktér célzott kihasználásával és/vagy a célfelületek által meghatározottan;
- labdavezetések összekötve irány- és/vagy ritmusváltoztatással;
- cselezések álló akadályokkal és mozgásban lévő társakkal szemben;
- rúgások közepes méretű (2-3 m széles) célfelületekre célozva;
- egyéb labdaérzékelő gyakorlatok.