A feldolgozás szempontjai


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

A feldolgozás szempontjai


  • Az 1–4. évfolyamokon a variációk a mozgásforma végrehajtására, annak fejlesztésére (térben, energiabefektetésben) és részben a mozgásforma játékhelyzetben történő alkalmazására vonatkoznak.
  • Az 5–8., illetve a 9–12. évfolyamokon a technikai elemek játékban történő alkalmazása (taktikai gondolkodás fejlesztése, játékhelyzet-megoldások) a hangsúlyos.
  • A technikai elem sikerességének megítélése a taktikai játékhelyzet megoldásának függvénye.

 

Gyakorlati példák az 1–2. évfolyamokon

1. Labdavezetés gyakorlatai

  • geometriai alakzatok (körív, háromszög, négyszög, rombusz stb.), betűk (A, B, C stb.), számok (1, 2, 3 stb.) kerülése, körbejárása labdavezetéssel, a lábfej különböző részeivel (külső, belső, talp, csüd).

2. Labdakezelés

  • dekasuli (először minden esetben 1 pattanásból, majd egyre kevesebb köztes pattanással)
  • passzgyakorlatok (szemben, majd különböző geometriai alakzatokban statikusan álló társhoz, később mozgós társhoz).

3. Rúgások

  • célba (fokozatosan csökkenő méretű célfelületre, növekvő távolságról és erőkifejtéssel).

 

Gyakorlati példák a 3–4. évfolyamokon

1. Labdavezetés gyakorlatai

  • játékhelyzetek megoldása labdavezetéssel (pl. labdavezetések a játéktéren eszközök és/vagy társak által meghatározottan).

2. Labdakezelés gyakorlatai

  • labdakezelés gyakorlatai játékhelyzetbe emelve.

3. Rúgások gyakorlatai

  • rúgómozdulatok a játékhelyzetnek megfelelően.

KERETTANTERVI TARTALMAK ÉS GYAKORLATI PÉLDÁK 5–8. ÉVFOLYAMOKON

Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok helyben, a saját térben, különböző test-részekkel:

  • görgetések, húzások, tolások a lábfej különböző részeivel (talppal, belsővel, belső csüddel, külsővel, külső csüddel, teljes csüddel);
  • általános ügyességfejlesztő gyakorlatok lufival, strand-labdával, gumilabdával, röplabdával, könnyű futball-labdával (futsal), babzsákkal (footbag), lábtoll-labdával;
  • emelgetés (ún. dekázás) lábbal és a test különböző részeivel pattanás nélkül vagy egy pattanásból;
  • rúgómozdulatok különböző labdákkal és hálós labdával;
  • kreatív egyéni „trükközés” különböző labdákkal és hálós labdával.

 


KERETTANTERVI TARTALMAK ÉS GYAKORLATI PÉLDÁK 5–12. ÉVFOLYAMOKON

Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok rúgófallal és kapuval szemben:

  • rúgások és labdaátvételek a lábfej különböző részeivel;
  • célba rúgások;
  • guruló labda megállítása talppal, belsővel;
  • guruló labda átvétele talppal, belsővel, majd abból ritmusváltás és/vagy irányváltoztatás;
  • különböző szögből és magasságból érkező labdák lekezelése, átvétele különböző testrészekkel (csüd, belső, comb, mellkas stb.);
  • rúgások kézből különböző távolságra és magasságra;
  • rúgásfeladatok kézből, pattanásból szabadon.

 

Egyéni, labdás, koordinációfejlesztő játékos gyakorlatok és játékok mozgással az általános térben:

  • közepes sebességű és gyors labdavezetések akadályok között, később fokozatosan gyorsabban mozgó társak között az ütközések elkerülésével;
  • labdavezetések akadályok között, váltakozó sebességgel, társak által meghatározottan;
  • labdavezetések és labdakontroll-gyakorlatok közepes és nagy sebességgel;
  • labdavezetések és labdakontroll-gyakorlatok váltakozó sebességgel;
  • labdavezetések sokféle mértani alakzatban;
  • labdavezetések meghatározott útvonalakon és módon a játéktéren;
  • labdavezetések önállóan alkotott útvonalakon a játéktér célzott kihasználásával és/vagy a célfelületek által meghatározottan;
  • labdavezetések összekötve irány- és/vagy ritmusváltoztatással;
  • cselezések álló akadályokkal és mozgásban lévő társakkal szemben;
  • rúgások közepes méretű (2-3 m széles) célfelületekre célozva;
  • egyéb labdaérzékelő gyakorlatok.