LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ
A képzésen megvalósult feladatok a testtudat és térbeli tudatosság tematikai egységhez
TÉRÉRZÉKELÉST FEJLESZTŐ FUTÓJÁTÉKOK
Kijelölt, kb. 15 × 15 m területen járásban haladnak a gyerekek labdával a kézben (a labda a kormány). A feladatuk, hogy a teljes terület minden „zegzugát” járják be úgy, hogy közben egyszer sem ütköznek egymással. A terület 3 fokozatban szűkül, amely eredményeképpen az információfeldolgozás mennyisége nő. Ütközés esetén oda kell vezetni az autókat a pedagógushoz, aki autószerelőként egy érintéssel megjavítja az autókat és visszaengedi őket a „forgalomba”.
Az előző feladat futással, illetve oldalazással, szökdeléssel végrehajtva.
Két csoportot alakítunk véletlenszerűen kettéosztva a résztvevőket. Az egyik csoport „épületté” válik, míg a másik csoportban lesznek a „városi autósok”. Cél: az ütközések elkerülésével mozogni az általános térben. Jelre szerepcsere.
Marad a két csoport, de az épületek lassú traktorokká válnak, akik lassan mozognak a térben. A feladat változatlan: továbbra is ütközés nélkül kell kerülgetni őket. A feladat közben az autók számára növeljük a sebességet. (Miért lesz nehezebb a játék?)
„Garázsos” játék – A játékterületen kívül 4 kisebb területet jelölünk ki a teremben, amelyeket színekkel jelölünk. Az ütközés nélküli mozgásból jelre a megnevezett színű garázsokba kell mielőbb eljutni.
„Átfutós polipos” játék – A csoportok maradnak. Az egyik csoport polipokká változik és elhelyezkedik egy középső sávban. A polipok helyben maradnak, csak a karjuk mozgatásával érinthetik a kis bohóchalakat (vagy cápákat), akik átfutnak a polipok között a saját útvonalaikon. Cél, hogy senkit ne érintsenek meg. Akit megérintettek, szintén polippá válik.
AZ ENERGIABEFEKTETÉS TUDATOSSÁGÁT SEGÍTŐ JÁTÉKOS FELADATOK
Sebességváltó szerepjátékok – Marad a labda az autók kormánya. Cél, hogy a gyerekek megtanulják az egyes futások sebességét szabályozni. Minden autó 5 sebességfokozatban vezethető. 1 = lassú futás; 2 = közepes iramú futás; 3 = lendületes futás; 4 = gyors futás; 5 = sprintfutás. A feladat fokozatonként oda-vissza kipróbálni a sebességeket először egyenes vonalon fokozatosan változtatva, majd meghatározott területen váltogatva a sebességeket.
Az előző feladat a „közlekedési lámpa” beépítésével. Piros lámpánál azonnal meg kell állni, zöldnél újra indulni.
Az előző feladat kiegészítve tapssal. Tapsra mindig irányt is kell változtatni.
A TESTTUDATOT FEJLESZTŐ JÁTÉKOS FELADATOK A SAJÁT TÉRBEN, MAJD MOZGÁS KÖZBEN A MOZGÁSÚTVONALAKKAL ÖSSZEKÖTVE
Varázsceruza – Keressetek magatoknak egy „saját lakatlan szigetet” (személyes tér) a teremben, és forduljatok arccal felém! Képzeljétek el, hogy varázsceruza van a kezetekben! Rajzoljatok a levegőbe egyenes vonalat! Most körvonalat! Mondjatok olyan dolgokat, amelyek kör alakúak (napocska, torta, óra stb.)! Rajzoljatok cikcakkvonalat! Most pedig hullámvonalat!
Rajzolj a testeddel! – Tudtok a kezeteken kívül más testrésszel a levegőbe rajzolni vonalakat? Milyen testrészekkel? Próbáljatok cikcakkvonalat rajzolni a lábatokkal! Most hullámvonalat a térdetekkel. Most egyenes vonalat a fejetekkel. (Bármely testrész használható, bármely vonalra, különböző kiindulóhelyzetekből – ülésből, térdelésből stb.)
A következő feladatban próbáljatok minden olyan testrésszel a levegőbe rajzolni vonalakat, amivel csak tudtok! (Megköthető a kívánt vonal formája, vagy a gyerekek önálló választására bízzuk, mely vonalat rajzolják.)
„Betűrajzoló” – Soroljatok fel betűket, amelyekben görbe vonal van! (B, C, D.) Válasszatok ki magatoknak egy ilyen betűt, és próbáljátok minél több testrészetekkel a levegőbe rajzolni!
Számrajzoló párban – Most gyorsan keressetek egy párt, és fogjátok meg a kezét. (Taps, 3-2-1.) Képzeljétek el, hogy az egyikőtök a festő, a társatok keze pedig egy hatalmas ecset. Ki lesz az ecset? Ki lesz a festő? Most a festő rajzoljon olyan számokat, amelyekben görbe vonal van! Milyen számokban van görbe vonal? (2, 3…) Tudtok-e olyan számokat, amelyekben cikcakk-vonal van? (1, 4, 7). Cseréljetek szerepet, és rajzoljatok ilyen számokat!
A helyben, testrészekkel, levegőbe történő rajzolás után adódik a kiváló lehetőség, hogy helyváltoztatás közben is mozogják végig a gyerekek a különböző vonalakat, alakzatokat, számokat, betűket. Bátran alkossunk érdekes mozgásútvonalakat!
„Fusd végig a számokat!” – A feladathoz nagyobb udvari tér szükséges. Válasszatok magatoknak egy számot 0 és 10 között! Ha megvan a saját számotok, akkor keressetek magatoknak egy olyan területet, ahol nem zavar benneteket senki! Képzeljétek el, hogy a számotok lent van a földön! Sétáljátok végig a számot! Ha sikerült, akkor álljatok vissza a kezdőpontba és most lassan fussátok végig a számotokat!
Variációk:
Melyik számban van görbe vonal? Keress egyet, és szökdeld végig páros lábon! Melyikben van cikcakk-vonal? Keress egyet, és pókjárásban rajzold a földre!
A feladat nehezíthető úgy, hogy a gyerekek egymás után növekvő/csökkenő sorrendben mozogják végig a számokat.
Adható valamilyen alapművelet, amit egyénileg kell megoldani és „lemozogni” (pl. 7 – 4 = ?).
Átalakítható párkereső játékká, amelyben páros/páratlan számok lehetnek egymás párjai. Rajzolható párokban kétjegyű szám, akár valamilyen művelet után is. (A gyerekek egymásnak is adhatják a feladatot.)
Ahogy eddig is, bármilyen mozgásforma használható a feladatok „lemozgására”.