Minden mozgás a térben zajlik, legyen szó bármilyen táncról vagy sportmozgásról. A fizikailag biztonságos testnevelési környezet és a labdarúgójáték szempontjából egyaránt kulcsfontosságú, hogy a gyermekek megtanuljanak a térben tudatosan és célszerűen mozogni, továbbá váljanak képessé saját testük tudatos kontrolljára a mozgásos tevékenységek közben. A nagy létszámú csoportban (osztályban) zajló mozgásos tevékenységek közben számos dologhoz kell igazodnia a gyermeknek (pl. téri tárgyakhoz, eszközökhöz, társakhoz), ami főleg óvodáskorban és 1–2. osztályban jelent nagy kihívást. A labdarúgás egyszerre két csapatban több játékos részvételével zajlik. A saját csapattársak és az ellenfél mozgása, a labda helyzete, a játéktér vonalai, továbbá a kapuk mind-mind magas szintű térérzékelési folyamatokat kívánnak meg a különböző életkorú tanulóktól. Ez nem alakul ki magától, hanem sok-sok tapasztalat eredményeként formálódik. Ráadásul csakis akkor fog tudni a térben megfelelően tájékozódni és helyezkedni a gyermek, ha megfelelő szintű testtudattal is rendelkezik. Mielőtt a gyermek hatékonyan kezdene végrehajtani nagy sebességű helyváltoztató mozgásokat, meg kell értenie és tapasztalnia, hogyan működik a teste mozgás közben, és hogyan kell alkalmazkodnia a folyamatosan változó térbeli helyzetekhez.
Az alsó tagozatos labdarúgás kerettantervében a testtudatra és térbeli tudatosságra vonatkozó tapasztalatok megszerzése az 1. tematikai egység részét képezi: „TESTTUDAT ÉS TÉRBELI TUDATOSSÁG” néven. Ha megnézzük a tematikai egység tananyagtartalmát, akkor többek között az alábbiakat olvashatjuk.
„Testtudatfejlesztő mozgásos feladatok, játékok (1–2. o.)
Természetes hely- és helyzetváltoztató mozgásformák végrehajtása és koordinációs fejlesztési céllal végzett játékos feladatok, szerep- és szabályjátékok:
- járások, futások, oldalazások lassú, közepes, gyors tempóban;
- szökkenések, szökdelések és ugrások azonos szintről azonos szintre;
- irányváltoztatások, menekülés és üldözés egyszerű fogójátékokban, szlalompályán;
- gördülések, gurulások, esések egyszerű feladatai.
Térbeli tudatosságfejlesztő mozgásos feladatok, játékok (1–2. o.)
Természetes hely- és helyzetváltoztató mozgásformák végrehajtása és térérzékelést fejlesztő céllal végzett játékos feladatok, területváltó, területre irányuló, valamint a helyezkedést előkészítő játékok:
- helyben, a saját térben, haladással az általános térben;
- különböző irányokba;
- különböző útvonalakon (egyenes vonalon, cikcakkban, hullámvonalon, egyéb útvonalakon);
- különböző sebességtartományokban;
- állandó vagy fokozatosan változó sebességgel.
A vizuális ingerek és a mozgás összehangolásának játékos feladatai, játékai.
Testtudat fejlesztő mozgásos feladatok, játékok (3–4. o.)
Természetes hely- és helyzetváltoztató mozgásformák valamint azok egyszerű kombinációinak koordinációs fejlesztési céllal végzett játékos feladatai, szabályjátékai:
- járások, futások, oldalazások váltakozó súlyponti helyzetben és váltakozó sebességgel;
- szökkenések, szökdelések és ugrások váltakozó szinteken és magasságban;
- irányváltoztatások, menekülés és üldözés komplex akadálypályákon és összetett fogójátékokban;
- gördülések, gurulások, esések.
Térbeli tudatosságfejlesztő mozgásos feladatok, játékok (3–4. o.)
Természetes hely- és helyzetváltoztató mozgásformák végrehajtása és térérzékelést fejlesztő céllal végzett játékos feladatok.
Területváltó, területre irányuló, valamint a helyezkedést oktató játékok:
- célfelület által meghatározott mozgással szélességben és mélységben;
- különböző irány- és útvonal-kombinációkban;
- változó, váltakozó sebességtartományokban.
A vizuális és auditív ingerek és a mozgás összehangolásának játékos feladatai, játékai.
Fokozódó nehézségű labdavezetéssel végzett térérzékelést fejlesztő gyakorlatok.”