Előszó


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A tánc és a kreatív mozgás alapjai

Előszó


A tánc és a táncos mozgásformák, kreatív mozgások a testkultúra rendkívül népszerű, hagyományos és egyben újszerű részét képezik. Nem véletlen, hogy a testnevelési tantervek jellegzetes tartalmaiként jelennek meg szerte a nagyvilágban. A NAT 2012, illetve a mindennapos testnevelés felerősítette annak igényét, hogy a tánc hangsúlyos és szerves részét képezze a testnevelés-oktatásnak. A tánc közösségformáló ereje, személyiségfejlesztő hatásrendszere, a zene és a mozgás lüktetése olyan környezetet teremthet a testnevelésórákon, ahol képességszinttől függetlenül minden tanuló sikeres és motivált lehet.

Könyvünkben a tánc és kreatív mozgás alapjait igyekeztünk gyakorlatorientáltan, sok-sok konkrét feladat, játék és eszköz segítségével rendszerezni. A könyv szerkezetében és felépítésében rengeteg újdonságot tartalmaz. A korosztályi gyakorlatbeosztások legnagyobb problémája, hogy nem veszik figyelembe az egyes csoportok előzetes tapasztalatait, mozgásfejlettségét egy adott területen. Ezektől eltérően rendszerünk négy egymásra épülő nehézségi állomást, úgynevezett fejlettségi szintet határoz meg. A fejlettségi szintekhez igazítva a mozgásanyag kötöttsége/kötetlensége és eredetisége az a rendezőelv, amely a koncepció alapját képezi.

A tánc mindig is a természetes mozdulatvilág a természetesség kifejezése, kifejeződése volt. A gyakorlatleírások arra mutatnak példát, hogy maguk a táncos mozdulatok előkészítései (a testre és a tudatra vonatkozóan) elsősorban saját élményként jelenjenek meg. Csak ez fog további motivációt biztosítani ahhoz, hogy magasabb szinten a mozgásformák és a hozzájuk tartozó esztétikai tartalmak ne feladatként, hanem megélendő, elérendő életvezetési aktivitásként, a pozitív életminőség jellemzőjeként teljesedjenek ki.

A táncos alapműveltség semmivel sem teszi kevesebbé a leendő élsportolót vagy a hobbikerékpárost. Épp ellenkezőleg! Magabiztosabbá, céltudatosabbá és élménykeresővé változtatja a civil életüket. Erről is tudnak majd az unokájuknak mesélni... Így válhat enkulturációvá a mindennapi cselekvés, és így lesz (lehet) az egyszerű mozgásstruktúra (nemzeti) identitáshordozó is egyben. Ezzel együtt a testnevelésórák változatosabbak lehetnek, olyan tanórákká válnak, ahová a gyermekek és a tanárok is szívesebben mennek be, és azokat több közös élménnyel töltik meg.

Az élményszerű, érdekes tanulást szolgálja a kreativitás fejlesztése is. A kreatív pedagógiai megoldások ígérete szinte minden iskola pedagógiai programjában hangsúlyos szerepet kap. Sajnos azonban a diákok nem mindig ezt tapasztalják. Sokszor szoronganak, gyakran unatkoznak, a kreativitás terepe általában az órákon kívüli tevékenység, a szabad játékok, a drámaszakkör, a táborok, vagy esetleg a suli sportcsapata. Az oktatásban többnyire az alapokra koncentrálnak és a módszertan ritkán támogatja, bátorítja az eredetiséget, kreativitást. Ha a tanulóknak, különösen a hátrányos helyzetű, ingerszegény környezetben szocializálódott, gyakran cél nélküli diákoknak nem adatik meg a kreatív próbálkozás, felfedezés öröme, kimaradhat életükből egy izgalmas lehetőség, ami talán egy tartalmasabb életútra segítheti őket.

Könyvünk a tánc megalapozása mellett a testnevelés-órai kreatív mozgástanítást is támogatni kívánja. Ugyanúgy, mint a tánctanítás esetében, bátorítjuk a pedagógusokat arra, hogy új gyakorlatokat gondoljanak ki, új tantervi tartalmakat, új megközelítést próbáljanak ki helyben, fejlesszék személyes kreativitásukat. A kreativitás tanítása csakis kreatív feladatokkal lehetséges, természetesen mindig a célok, tervek adta korlátozások, határok mellett. A kreatív mozgástanítás, a kreativitás tanítása és a pedagógus-tanuló együttes kreativitása teremti meg a következő – teljesség igénye nélkül felsorolt – eredményeket: a környezet ingereire való szokatlan érzékenység; az önbizalom megerősödése; az oktatási színvonal emelkedése; új mozgások felfedezése; kreatív képességek, élénk értelmi képességek jelenléte az órákon; önállóság az új tudás és képességek elsajátítása során; az értékek kinyilvánítása.

Reméljük, hogy könyvünkkel és a hozzá tartozó oktatófilmmel hozzájárulunk ahhoz, hogy a táncos és kreatív mozgásformák alkalmazását minden testnevelést tanító kolléga szívesen és lelkesen kezdi el alkalmazni a tanóráin, ezzel új impulzusokat, motivációs erőt adva a tanítványoknak.

Pignitzkyné Lugos Ilona
szerző

Lévai Péter
szerző

dr. Csányi Tamás Phd
főszerkesztő