1.4. A fundamentális mozgáskészségek és a mozgáskoncepciók rendszerének összefüggései


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: MOZGÁSFEJLESZTÉS, ÜGYESSÉGFEJLESZTÉS MOZGÁSKONCEPCIÓS MEGKÖZELÍTÉSBEN

1.4. A fundamentális mozgáskészségek és a mozgáskoncepciók rendszerének összefüggései


A motoros fejlődés külső jegyek alapján megfigyelhető folyamat. A konkrét mozgásformák megjelenése, azok kivitelezésének folyamata és eredménye jelenti a megfigyelések alapját. A különböző mozgások a teljes mozgásfejlődés során három fő csoportba kategorizálhatók. Az egyik csoport a helyváltoztató vagy lokomotoros mozgáskészségek, amelyek egy adott ponthoz képest elmozdulással járnak a térben. A járások, futások, szökdelések tipikusan ilyen mozgások.

A másik fő csoport a stabilitási vagy helyzetváltoztató készségek, amelyek a gravitáció legyőzését teszik lehetővé az egyensúlyozó rendszer segítségével. A húzás, a tolás, az ülés, a támaszhelyzetek vagy az irányváltoztatás jó példák erre a csoportra.

Végül a harmadik csoport a manipulatív mozgásokat jelenti, amelyek lehetnek mind nagymotoros, mind a finommotoros manipulációk. A rúgások, dobások, elkapások, gurítások tipikus nagymotoros manipulációk, míg az ujjakkal végzett apró mozgások, mint például a vágás, a rajzolás vagy az írás finommotoros manipulációk.

Számos mozgás csak elvi alapon sorolható be az egyes főcsoportokba, mivel egyszerre lehet helyváltoztató és manipulatív, helyzetváltoztató és manipulatív, hely- és helyzetváltoztató, vagy mindhárom együttesen. A labdajátékokban például tipikusan mindhárom mozgáscsoport együttesen is megjelenik. A fundamentális mozgások csoportosítását az 1. táblázat mutatja. [12]

 


1. táblázat: A fundamentális mozgáskészségek csoportosítása

A fundamentális (funkcionális, természetes) mozgáskészségek

Lokomotoros (helyváltoztató) mozgáskészségek

Stabilitási (helyzetváltoztató) mozgáskészségek

Manipulatív (finommotoros) mozgáskészségek

  • járások
  • futások
  • oldalazások
  • szökkenések, szökdelések
  • ugrások és érkezések
  • kúszások, csúszások
  • mászások
  • menekülés és üldözés 
  • irányváltások, kitámasztások
  • lendítések, körzések
  • hajlítások és nyújtások
  • fordítások, fordulatok
  • tolások és húzások
  • emelések
  • testsúlymozgatások és támaszok
  • gurulások és átfordulások
  • dőlések és esések
  • egyensúlyozások
  • függések és lengések
  • gurítások
  • dobások
  • elkapások
  • rúgások, labdaátvételek lábbal
  • ütések
  • ütések eszközzel
  • labdavezetések kézzel, lábbal
  • eszközök megállítása, átvétele
  • egyéb eszközhasználati formák

A természetes mozgások alkalmazásának rendszerezésében a mozgáskoncepciós megközelítés nemzetközi viszonylatban széleskörűen elterjedt, és a NAT 2012-re épülő kerettanterv is tartalmaz erre vonatkozó feladatokat. A mozgáskoncepciókra épülő mozgásfejlesztés szerint minden hely-, helyzetváltoztató és manipulatív mozgásforma térben, energia-befektetésben és mozgáskapcsolatokban nyilvánul meg, tehát ez képezi a rendszerezés alapját is [2].

A mozgáskoncepciókat Graham, Holt/Hale és Parker öt nagy területre csoportosítja (2. táblázat) [2].


MEGJEGYZÉS: a mozgáskoncepciók feldolgozása és tudatosítása kiemelten fontos feladata az óvodai és kisiskolás testnevelésnek. A nemzetközi szakirodalom és a Nat 2012-re épülő testnevelés kerettanterv is tartalmazza a természetes mozgáskészségek fejlesztése mellett a mozgáskoncepciók feldolgozásának fontosságát. A testnevelés kerettanterv 1–4. osztályokra vonatkozó része külön nevesíti a mozgáskoncepciókat, és előírja azok feldolgozásának szükségességét.


Illusztráció

2. táblázat: A mozgáskoncepciók és összetevőik

A térbeli tudatosság (érzékelés) elemei

 

  • elhelyezkedés a térben (például helyben, mozgás közben)
  • mozgásirány (például fel/le, előre/hátra, balra/jobbra)
  • a mozgás horizontális síkjai (például alacsony, közép, magas)
  • a mozgás végrehajtásának útvonala (például egyenes, kanyargós, cikcakk alakzat)
  • a mozgás kiterjedése (például kis/nagy terjedelmű)

Az energiabefektetésre vonatkozó összetevők

 

  • idő, sebesség (gyors/lassú)
  • erőkifejtés (nagy/kicsi)
  • lefutás (szabad/szabályozott)

Kapcsolatok, kapcsolódások lehetőségei mozgáskészségek végrehajtásakor

Testtudat, testrészek közötti kapcsolat

  • testrészekkel (például szűken/szélesen, szimmetrikusan/aszimmetrikusan)

Kapcsolat a társsal

  • társsal vagy társakkal (vezető/követő, tükörkép, összhangban/ellentétesen, csoportok közötti/csoporton belüli/páros/egyénileg csoport előtt/egyénileg)

Kapcsolat az eszközzel

  • tárgyakkal és/vagy társsal (például alatt/fölött/keresztül, közel/távol, előtte/mögötte, közeledve/távolodva, hosszában/keresztben, körül)

Könyvünk a mozgáskoncepciók mentén rendszerezte a fejlesztésre alkalmas feladatokat, gyakorlatokat, amelyeket mozgásformánként táblázatokba rendeztünk. Gyakorlatilag megtartottuk az eredeti koncepciót, ám változtattunk a „Testtudat, testrészek közötti kapcsolat” elemen. A táblázat első oszlopába rendeztük, mint a mozgásforma tanulása során először tudatosítandó, gyakorlandó összetevőt. Ennek bővebb leírása a következő, 1.5. alfejezetben olvasható.

A természetes mozgások feldolgozásakor a mozgáskoncepciós megközelítés alapvető előnye, hogy a rendszerező elv elemei tudatosíthatóak, ami lehetővé teszi, hogy a tanulóknál kialakítsuk az úgynevezett „funkcionális megértést”. Ez tartalmazza magát a mozgásos cselekvést, ugyanakkor az ahhoz kapcsolódó gondolkodásbeli műveleteket is. („Értem, hogy miért és hogyan, ezért tudatosan próbálom alkalmazni.”). A mozgástanulás ilyen, kognitív alapú megközelítése hatékonyan készíti elő a természetes mozgások későbbi, sportjátékok vagy más sporttevékenységek során történő felhasználását, amely szintén nem nélkülözheti a megfelelően felépített kognitív alapokat. [13]

 


Illusztráció

MEGJEGYZÉS: a mozgáskoncepciók összetevőiről való minél több tapasztalatszerzés nagyszerű lehetőséget kínál a gyermekek problémamegoldó gondolkodásának, kreativitásának fejlesztésében is, amelyeket a kiadványban található gyakorlatok is igazolnak.


ÖSSZEFOGLALVA azt mondhatjuk, hogy a természetes mozgások gyakorlásánál lehetőségünk van a mozgás összetevőinek tudatosítása mellett a mozgás megvalósulásának körülményeit is tudatosítani, amely alapvető fontosságú annak érdekében, hogy mozgások hatékony, kontextualizált alkalmazása létrejöhessen (1. ábra).


Illusztráció