Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | MOZGÁSFEJLESZTÉS, ÜGYESSÉGFEJLESZTÉS MOZGÁSKONCEPCIÓS MEGKÖZELÍTÉSBEN |
Ettől elrugaszkodva Király (2011) a mozgásfejlesztést már nem kizárólag a sportági jellegű előkészítés, felhasználás céljaként azonosította, hanem a holisztikus személyiségfejlesztésből kiindulva rámutatott a mozgásfejlesztés kognitív fejlesztő hatására is, ami a testnevelésórákon is fontos szempont [8]. Ahhoz, hogy a testnevelés mozgásos tartalmaiban rejlő személyiségfejlesztő lehetőséget kiaknázzuk, tisztában kell lennünk a mozgásfejlődés szerepével, összefüggéseivel a személyiségfejlesztésben. Ennek érdekében vizsgáltunk meg olyan elméleteket, amik a mozgásfejlődés folyamatát értelmezik, összetettségében érzékeltetik. Összességében azt mondhatjuk, hogy a motoros fejlődés a motoros viselkedésben egész életen át létrejövő progresszív változás, amely egyrészt a mozgásos feladat, másrészt az egyén biológiai fejlődése, harmadrészt a tanulási környezet feltételeinek interakcióin keresztül zajlik [9].
A fejlődés folyamatában számos külső és belső tényező interakciójának eredménye az alapvető mozgásformák és azok sokrétű alkalmazhatóságának kialakulása. Ilyen külső és belső tényezők lehetnek:
A mozgásfejlődést befolyásoló tényezők miatt a fejlődés folyamata, valamint az alapvető mozgásminták és mozgáskészségek kialakulása nem egy előre programozott folyamat, hanem egy komplex rendszer elemeinek egyedi sajátosságokat mutató, dinamikus együttállása. A mozgásfejlettség-beli különbségek esetenként akár 4-5 év eltérést is mutathatnak. A felzárkózáshoz a természetes mozgások célzott, átfogó, nagyszámú, változatos végrehajtására van szükség minden tanítványunk esetében [9]. Ennek eredményeként a mozgásformák gyakorlása során természetszerűen fejlődnek a pszichomotorikus készségek és a végrehajtásukhoz szükséges kondicionális és koordinációs képességek.