Kerettantervek 2012


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: Szivacskézilabdázás az iskolában - Tematikus összefoglalás és továbbképzési tananyag a szivacskézilabda oktatásához

Kerettantervek 2012


A NAT 2012 és a Kerettantervek fejlesztő szemléletének megfelelve a testnevelés és sport mozgásanyagának pozitív élményekkel teli elsajátítási folyamata cél és eszköz egyaránt. Ezért a Testnevelés és sport kerettantervek tematikai egységei a megtanulandó mozgás jellege, mint cél és eszköz szerint csoportosulnak. Az 1–4. évfolyamokon a természetes mozgások dominálnak, majd 5–8. évfolyamokon fokozatosan bővül a hagyományos és alternatív sportági mozgásokat is tartalmazó mozgásműveltségi eszköztár. „Játékkal és játékosan tanítani” a vezető módszertani alapelv, s emellett nagyon hangsúlyos az együttműködés, a kreativitás és a tudatosság kialakítását szolgáló kommunikáció. Az említett kerettantervek tematikai egységeiben fejlesztési célként jelennek meg a jellemzően mozgásos tevékenységek, melyek az előzetes tudásra épülnek. Ennek következtében a tanterv a tematikai egység nevelési és fejlesztési céljait – a testnevelésre jellemző sajátos pedagógiai és fejlesztési célok és feladatok alapján – aprólékosan egymásra épülve oldja meg. Következetesen figyelembe veszi az életkori és a tantárgypedagógiai sajátosságokat, a fejleszthetőség szenzitív szakaszait. A teljes személyiségre (értelmi, érzelmi, fizikai és szociális funkciók), nem csak annak fizikai összetevőire fejti ki nevelő hatását. A mozgásműveltség bővítése mindvégig párhuzamosan együtt jár az ismeretek tárának növelésével és a személyiségfejlesztéssel. A tematikai egység tantárgyi, tantárgyközi kapcsolódási pontjait is minden esetben feltünteti. A fejlesztés minden kétévfolyamos szakasz végére vonatkozóan rögzíti az elvárt eredményeket, amelyek az elvárható legfontosabb tudás- és képességelemeket jelenítik meg. A Kerettanterv javaslatot tesz a témakörök két évre szóló óraszámaira is. Törvényileg jelenleg csak 10%-ban lehet eltérni a kerettantervektől, ami elvileg nagyfokú kötöttséget jelent. De a tantervkészítők olyan sok választási lehetőséget építettek be a kerettantervekbe, hogy minden iskola a helyi lehetőségek figyelembevételével, a maga képére formálhatja azt helyi tantervében.