8.2. A problémamegoldó, konstruktív gondolkodás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Feljesztési terület: Hatodik fejlesztési terület: Problémamegoldó, konstruktív gondolkodás
Könyv címe: EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ

8.2. A problémamegoldó, konstruktív gondolkodás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és


A tanuló tudása

  • A probléma-megoldási mintákat megérti, nyomon követi, megoldási tapasztalatait összegzi, kommunikálja.
  • Képes a lehetséges megoldások között, választásos alapon, egyszerű helyzetekben döntéseket hozni.
  • A problémamegoldás érdekében elfogadja, hogy egy konfliktusban nem csak győztes és vesztes van. 

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes észrevenni mások nézőpontját.
  • Képes érzékelni, hogy mások hogyan látják őt (egocentrizmus csökkenése).
  • Képes tudatosítani, hogy egy személy érzése, viselkedése nem feltétlenül azonos mások érzésével, viselkedésével.
  • Képes észlelni mások pozitív, negatív szándékait.

A tanulói attitűdök

  • Tiszteli mások véleményét.
  • Választásos alapon az egyszerű játékokban felelősségteljes döntéseket hoz.
  • Törekszik saját és társai szándékának, véleményének figyelembevételével kooperatívan végrehajtani a feladatokat.

A tanuló tudása

  • A tanuló a testnevelés és a sporttevékenységek során felmerülő problémákat felismeri, megérti, analizálja.
  • Ok-okozati összefüggéseket alkalmaz az egyszerű és bonyolultabb problémákat hordozó szituációk megítélésében.
  • Logikus összefüggések, esettanulmányok segítségével, a sztereotípiákat mellőzve önálló döntéseket hoz.
  • Képes átgondolt és tervszerű problémamegoldásra egyszerű és bonyolult helyzetekben egyaránt.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes a formális műveleti gondolkodás és az absztrakt fogalmi térben való gondolkodásra.
  • Képes felismerni, hogy a sportolás nem a győztes-vesztes konfliktusmegoldás gyakorlásának és az agresszió levezetésének eszköze.
  • Képes a célszerű játékszervezés megvalósításában részt venni.
  • Képes a helyzet adta eredeti, ötletes megoldások kialakítására, akár a szabályok időleges felfüggesztése árán is.

A tanulói attitűdök

  • Kialakul benne a vitára és érvelésre épített döntéshozatal belső igénye.
  • A gyakorlatvégzések során előforduló hibákat elismeri és a javítási megoldásokat elfogadja.
  • A problémák megoldásának folyamatában együttműködik társaival.
  • Mások megoldásait tolerálja, és logikus érveléssel késztet másokat az általa képviselt megoldásra.

A tanuló tudása

  • A különböző nézetek összevetését, elemzését, azaz az önálló véleményalkotást alkalmazza az iskolai életben.
  • Az testmozgás során felmerülő saját és társas problémák ütköztetése által talál objektív megoldásokat.
  • Képes mérlegelni az egyéni, valamint a helyzetből adódó sajátosságokat, és törekszik a tárgyilagosságra.
  • A problémákat kritikusan kezeli, és konstruktív megoldásokat talál.

A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás

  • Képes a kritikus gondolkodás műveleteinek és a modelljeinek alkalmazására a problémák, konfliktusok megoldásában.
  • Társait tudja irányítani a csoport közös érdekeinek figyelembe vételével.
  • Képes a problémamegoldást elősegítő stratégiák egyeztetésére, miközben saját és mások érdekeit mérlegeli és egyezteti.
  • Társas kapcsolataiban törekszik a konstruktív konfliktusmegoldásokra.

A tanulói attitűdök

  • Kialakul az egyéni, a csoportos és a társadalom szempontjait megismerő és integráló döntéshozatali igény.
  • Mérlegeli az egyéni és társas helyzetből adódó sajátosságokat, törekszik az objektív megoldások keresésére.