8.2. A problémamegoldó, konstruktív gondolkodás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és
	
Navigáció: < Előző Következő > 
			
			  
			
			
				| Kategória tulajdonságok | 
|---|
| Feljesztési terület:  | Hatodik fejlesztési terület:  Problémamegoldó, konstruktív gondolkodás | 
| Könyv címe:  | EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ | 
			 
			8.2. A problémamegoldó, konstruktív gondolkodás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és
A tanuló tudása
	- A probléma-megoldási mintákat megérti, nyomon követi, megoldási tapasztalatait összegzi, kommunikálja.
 
	- Képes a lehetséges megoldások között, választásos alapon, egyszerű helyzetekben döntéseket hozni.
 
	- A problémamegoldás érdekében elfogadja, hogy egy konfliktusban nem csak győztes és vesztes van. 
 
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
	- Képes észrevenni mások nézőpontját.
 
	- Képes érzékelni, hogy mások hogyan látják őt (egocentrizmus csökkenése).
 
	- Képes tudatosítani, hogy egy személy érzése, viselkedése nem feltétlenül azonos mások érzésével, viselkedésével.
 
	- Képes észlelni mások pozitív, negatív szándékait.
 
A tanulói attitűdök
	- Tiszteli mások véleményét.
 
	- Választásos alapon az egyszerű játékokban felelősségteljes döntéseket hoz.
 
	- Törekszik saját és társai szándékának, véleményének figyelembevételével kooperatívan végrehajtani a feladatokat.
 
A tanuló tudása
	- A tanuló a testnevelés és a sporttevékenységek során felmerülő problémákat felismeri, megérti, analizálja.
 
	- Ok-okozati összefüggéseket alkalmaz az egyszerű és bonyolultabb problémákat hordozó szituációk megítélésében.
 
	- Logikus összefüggések, esettanulmányok segítségével, a sztereotípiákat mellőzve önálló döntéseket hoz.
 
	- Képes átgondolt és tervszerű problémamegoldásra egyszerű és bonyolult helyzetekben egyaránt.
 
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
	- Képes a formális műveleti gondolkodás és az absztrakt fogalmi térben való gondolkodásra.
 
	- Képes felismerni, hogy a sportolás nem a győztes-vesztes konfliktusmegoldás gyakorlásának és az agresszió levezetésének eszköze.
 
	- Képes a célszerű játékszervezés megvalósításában részt venni.
 
	- Képes a helyzet adta eredeti, ötletes megoldások kialakítására, akár a szabályok időleges felfüggesztése árán is.
 
A tanulói attitűdök
	- Kialakul benne a vitára és érvelésre épített döntéshozatal belső igénye.
 
	- A gyakorlatvégzések során előforduló hibákat elismeri és a javítási megoldásokat elfogadja.
 
	- A problémák megoldásának folyamatában együttműködik társaival.
 
	- Mások megoldásait tolerálja, és logikus érveléssel késztet másokat az általa képviselt megoldásra.
 
A tanuló tudása
	- A különböző nézetek összevetését, elemzését, azaz az önálló véleményalkotást alkalmazza az iskolai életben.
 
	- Az testmozgás során felmerülő saját és társas problémák ütköztetése által talál objektív megoldásokat.
 
	- Képes mérlegelni az egyéni, valamint a helyzetből adódó sajátosságokat, és törekszik a tárgyilagosságra.
 
	- A problémákat kritikusan kezeli, és konstruktív megoldásokat talál.
 
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
	- Képes a kritikus gondolkodás műveleteinek és a modelljeinek alkalmazására a problémák, konfliktusok megoldásában.
 
	- Társait tudja irányítani a csoport közös érdekeinek figyelembe vételével.
 
	- Képes a problémamegoldást elősegítő stratégiák egyeztetésére, miközben saját és mások érdekeit mérlegeli és egyezteti.
 
	- Társas kapcsolataiban törekszik a konstruktív konfliktusmegoldásokra.
 
A tanulói attitűdök
	- Kialakul az egyéni, a csoportos és a társadalom szempontjait megismerő és integráló döntéshozatali igény.
 
	- Mérlegeli az egyéni és társas helyzetből adódó sajátosságokat, törekszik az objektív megoldások keresésére.