8.2. A problémamegoldó, konstruktív gondolkodás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és
Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok |
---|
Feljesztési terület: | Hatodik fejlesztési terület: Problémamegoldó, konstruktív gondolkodás |
Könyv címe: | EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ |
8.2. A problémamegoldó, konstruktív gondolkodás kialakítása során elsajátítandó tudás-, képesség- és
A tanuló tudása
- A probléma-megoldási mintákat megérti, nyomon követi, megoldási tapasztalatait összegzi, kommunikálja.
- Képes a lehetséges megoldások között, választásos alapon, egyszerű helyzetekben döntéseket hozni.
- A problémamegoldás érdekében elfogadja, hogy egy konfliktusban nem csak győztes és vesztes van.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
- Képes észrevenni mások nézőpontját.
- Képes érzékelni, hogy mások hogyan látják őt (egocentrizmus csökkenése).
- Képes tudatosítani, hogy egy személy érzése, viselkedése nem feltétlenül azonos mások érzésével, viselkedésével.
- Képes észlelni mások pozitív, negatív szándékait.
A tanulói attitűdök
- Tiszteli mások véleményét.
- Választásos alapon az egyszerű játékokban felelősségteljes döntéseket hoz.
- Törekszik saját és társai szándékának, véleményének figyelembevételével kooperatívan végrehajtani a feladatokat.
A tanuló tudása
- A tanuló a testnevelés és a sporttevékenységek során felmerülő problémákat felismeri, megérti, analizálja.
- Ok-okozati összefüggéseket alkalmaz az egyszerű és bonyolultabb problémákat hordozó szituációk megítélésében.
- Logikus összefüggések, esettanulmányok segítségével, a sztereotípiákat mellőzve önálló döntéseket hoz.
- Képes átgondolt és tervszerű problémamegoldásra egyszerű és bonyolult helyzetekben egyaránt.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
- Képes a formális műveleti gondolkodás és az absztrakt fogalmi térben való gondolkodásra.
- Képes felismerni, hogy a sportolás nem a győztes-vesztes konfliktusmegoldás gyakorlásának és az agresszió levezetésének eszköze.
- Képes a célszerű játékszervezés megvalósításában részt venni.
- Képes a helyzet adta eredeti, ötletes megoldások kialakítására, akár a szabályok időleges felfüggesztése árán is.
A tanulói attitűdök
- Kialakul benne a vitára és érvelésre épített döntéshozatal belső igénye.
- A gyakorlatvégzések során előforduló hibákat elismeri és a javítási megoldásokat elfogadja.
- A problémák megoldásának folyamatában együttműködik társaival.
- Mások megoldásait tolerálja, és logikus érveléssel késztet másokat az általa képviselt megoldásra.
A tanuló tudása
- A különböző nézetek összevetését, elemzését, azaz az önálló véleményalkotást alkalmazza az iskolai életben.
- Az testmozgás során felmerülő saját és társas problémák ütköztetése által talál objektív megoldásokat.
- Képes mérlegelni az egyéni, valamint a helyzetből adódó sajátosságokat, és törekszik a tárgyilagosságra.
- A problémákat kritikusan kezeli, és konstruktív megoldásokat talál.
A tanulói képességek / Autonómia / Felelősségvállalás
- Képes a kritikus gondolkodás műveleteinek és a modelljeinek alkalmazására a problémák, konfliktusok megoldásában.
- Társait tudja irányítani a csoport közös érdekeinek figyelembe vételével.
- Képes a problémamegoldást elősegítő stratégiák egyeztetésére, miközben saját és mások érdekeit mérlegeli és egyezteti.
- Társas kapcsolataiban törekszik a konstruktív konfliktusmegoldásokra.
A tanulói attitűdök
- Kialakul az egyéni, a csoportos és a társadalom szempontjait megismerő és integráló döntéshozatali igény.
- Mérlegeli az egyéni és társas helyzetből adódó sajátosságokat, törekszik az objektív megoldások keresésére.