Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | RÖPSULI – RÖPLABDÁZÁS AZ ISKOLÁBAN |
A 7–8. osztályos tanulók esetében az egyéni, labda nélküli ügyességfejlesztés és a kondicionális képességek fejlesztése gyakran egy feladaton belül valósul meg. Erre az egyik tipikus példa az időkényszer alatt végrehajtott feladatok köre. Ilyenkor a magas végrehajtási sebesség mellett kell törekednie a tanulónak a koordinált végrehajtásra. Hasonló kettősség figyelhető meg fáradás vagy éppen a nagyobb erőkifejtés mellett végrehajtott koordinációs feladatok esetében is. Ezek a helyzetek életszerűen követik a mérkőzésjátékok során adódó helyzeteket, így logikusan adódik, hogy:
A fejlesztés során ebben az életkorban legyen ez az egyik vezető elv.
A társas együttműködésben a fő hangsúly az együttműködési készségen, az egymáshoz igazodáson, az egymás segítésén legyen!
A fejlesztés várt eredményei:
A tanuló váljon képessé a röplabdasportág technikai elemeinek funkcionális végrehajtását segítő labdás és labda nélküli feladatok, gyakorlatok tudatos, célszerű végrehajtására. Ismerje fel az egyénileg eltérő tanulási sajátosságokat és azok egyéni és társas kivetüléseit a különböző feladatok során. Alkalmazásban kerüljön előtérbe a hatékonyság!
Példák:
Az előző korosztálynál javasolt gyakorlatok, azok egyes nehezített változatai ennél a korosztálynál is jól alkalmazhatók.
Futóiskola gyakorlatai:
A jól ismert futóiskolai gyakorlatok szokatlan helyzetben történő alkalmazása:
Szökdelőiskola gyakorlatai:
Koordinációs létra gyakorlatai:
„Három láb” gyakorlatok:
A tanulók párokban, egymás mellett összekapaszkodva, közelebbi lábuk gumiszalaggal bokánál és térdnél összekötve.
SZIÁMI IKREK
A tanulók egymásnak háttal, karokat összefűzve, különböző természetes mozgásokból (járás, futás, kúszás, mászás) összeállított akadálypályákon feladatokat teljesítenek.
Változatok:
A tanulók találjanak ki újabb „összenövési” helyzeteket.
Az egyéni és társas, labdás ügyességfejlesztésben a fő hangsúly a célszerűségen, az alkalmazáson, a gyakorlatok végrehajtásának sebességén van. Fontos szempont azonban továbbra is a fokozatosság elve. A végrehajtás sebességét sohasem helyezhetjük előrébb a gyakorlat végrehajtásának pontosságánál. A különböző gyakorlatokat próbáljuk ki különböző nagyságú, súlyú, anyagú, keménységű labdákkal is!
Kerüljenek előtérbe a több labdával végrehajtott gyakorlatok akár az egyéni, akár a társas feladatok tervezésében! A korábban tanultakat alkalmazzuk összetett gyakorlatok formájában! Hangsúlyozzuk a figyelem fontosságát!
Társas feladatmegoldások esetén különösen hangsúlyozni kell az együttműködési lehetőségek minden formáját. Adjunk lehetőséget tanulóinknak a kreatív megnyilvánulásokra, mind a feladatok megoldásában, mind a feladatalkotásban! Jó lehetőséget biztosítanak számunkra módszertani repertoárunkban, ha indirekt feladatmegoldási módokat alkalmazunk. Segíthetjük a tanulók aktivitását célirányos, a problémákat előtérbe állító kérdéseinkkel!
Példák:
CSINÁLD UTÁNAM!
Helyezzünk ki különböző tulajdonságú labdákat a teremben. Mindenki válasszon egyet! Mutassunk egy feladatot, amelyet a gyerekeknek is el kell végezniük a saját labdájukkal! A feladat után cseréljenek egy eltérő labdás társsal, addig, amíg minden labdával ki nem próbálták az adott feladatot!
Változat: A tanulók kisebb csoportokban egymásnak mutassanak feladatokat, majd cserével is!
Dobások-elkapások több labdával:
TARTSD A LEVEGŐBEN!
Alakítsanak négy-öt fős csoportokban köröket a tanulók! Adjunk minden csoportnak 2-3 darab eltérő tulajdonságú labdát. A tanulók végezzenek labdaátadásokat, labdánként különböző dobásformákkal.
Változatok:
Átadások mozgás közben:
A tanulók álljanak párokba. Futás közben végezzenek különböző átadásokat egy labdával.
Változatok:
A tanulók helyezkedjenek el hármasával/négyesével egymással szemben (2:1 vagy 2:2). Végezzenek különböző labdaátadásokat. A labdaátadást követően fussanak a szemközti oldalra, és álljanak be társuk mögé.
A fejlesztés várt eredményei:
A tanuló váljon képessé a röplabdajáték során alkalmazott labdás és labda nélküli technikai elemek végrehajtására összetett feladatok során is. Ismerje az alapvető játékosposztokat és az azokhoz kapcsolódó játékfeladatokat, szerepeket. Ismerjen nyitási és nyitásfogadási alakzatvariációkat. A különböző röplabdaspecifikus technikai elemek végrehajtása során törekedjen az egyéni végrehajtások, ritmikai és mozdulatkülönbségek kapcsán a közös sikerességet elősegítő szempontok megtalálására.
a) Kosárérintés és alkarérintés
A 7–8. osztályos tanulóknál az alapérintések végrehajtása elvárhatóan az alkalmazás szintjére emelkedett. Jellemzően mindkét röplabdatechnikai elemet a játéktevékenység során a sikeres támadás előkészítéséhez használjuk. Az egyes játékhelyzetekben a célszerűség alapján kell döntenie a játékosnak, hogy melyik alapérintéssel játssza meg az érkező labdát. Ezt a gyakorlati elvet követve a tanulási folyamatnak ezen a szintjén a két érintésformát párhuzamosan, hasonló feladatokkal és komplex gyakorlatokban formáljuk tovább.
Tanulási szempontok:
Különböző irányokból, távolságból, sebességgel és ívben érkező labdához igazodás. Gyors lábmunkával, minél hamarabb szembe kerülni az érkező labdával
Példák:
Változatok:
Változatok:
Az érintés típusa változtatható. (A harmadik érintés lehet pl. támadóérintés.)
Változatok:
Változatok:
Változatok:
b) Felső nyitás
Tanulási szempontok:
Labda feldobása: a mozgás lendületéhez igazított, megfelelő magasságú előredobás nyitókarral szemben
Lendület: nyitás előzetes lendületszerzésből (rálépés)
Labda megütése: Az ütés befejező mozdulatában (ráboruló csuklóval, tenyérrel, ujjakkal) forgást adni a labdának. Forgás nélküli, lebegtetett nyitások kifeszített tenyérrel.
Nyitás íve: különböző hosszúságú és ívű nyitások
Nyitás helye: Tudatosan kiválasztott sebesség, ív és labdarepülési mód, melyekkel a játékterület minél nagyobb részét eléri a játékos.
Példák:
Nyitás kijelölt helyekre: Az egyik térfélen elhelyezünk 5 db nagyméretű hulahoppkarikát mint nyitási célpontokat. Számozzuk őket 1–5-ig. A tanulóknak minden karikára 10-10 nyitást kell végezniük az alábbiakban leírtak szerint. A cél, természetesen, hogy beletaláljanak a karikákba. A találataik számát jegyezzük is fel, így hosszabb távon nyomon tudjuk követni a fejlődésüket. (Utóbbi esetben fontos, hogy ugyanolyan méretű karikák és ugyanarra a helyre kerüljenek!)
Nyitás kijelölt helyekről: A nyitóvonal (alapvonal) mögött kijelölünk 5 db 1 méter széles nyitózónát 1–5-ig számozott szilikonkoronggal. A nyitóoldallal szemben elhelyezünk egy tornaszőnyeget (1 × 2 m) mint célfelületet. A tanulónak 10-10 nyitást kell végeznie minden zónából a célfelületre, a következők szerint:
Random nyitássorozatok: A feladat az 1. és 2. feladat kombinációjából származtatott.
Nyitás különböző módon:
Nyitás – nyitásfogadás kombinált gyakorlata: A tanulók párokban helyezkednek el a pálya két oldalán. A pár egyik tagja feláll az alapvonal mögé, társa a szemközti térfél egy választott pontján helyezkedik el. Az alapvonal mögött álló játékos nyitásával megpróbálja eltalálni a társát. A társ a nyitást fogadja, saját magának feljátssza az érkező labdát, majd megfogja, és az alapvonal mögé megy nyitni. A feladat folyamatos szerepcserével zajlik.
c) Ütés
Tanulási szempontok:
Lendületszerzés: 1-3 rálépésből hosszabb-rövidebb ívű felugrások a háló helyzetéhez viszonyítva. A karmunka kettős funkciójának összehangolása (lendítés – ütés)
Testhelyzet: Felugrás előtti optimális lelapulás (súlypontsüllyesztés); felugrással ívhelyzet kialakítása
Labda megütése: Különböző ívű, sebességű feladások megütése (kiemelt, „kiskiemelt”, „szúrt” stb.)
Csukló-tenyér-ujjak helyzetének alakításával a labda irányának ütés közbeni módosítása;
ütés a pálya különböző részeire.
Igazodás a sánchoz (ütésirány, elhajlás, ütésív, blockout)
Példák:
Ütések felépítését szolgáló gyakorlatok:
Variációk:
szabadon választott vagy testnevelő által bemondott területre (a felugrás közben kapja az utasítást). A gyakorlatot a hálónál 4-es, 3-as és 2-es helyen végeztessük.
Variációk:
Variációk:
szabad ütés meghatározott célterületre szabadon, vagy utasításra. A gyakorlatot a hálónál 4-es, 3-as és 2-es helyen végeztessük.
Variációk:
szabad ütés meghatározott célterületre szabadon, vagy utasításra. A gyakorlatot a hálónál 4-es, 3-as és 2-es helyen végeztessük. Különböző tempójú labdák ütése.
d) Sánc
Tanulási szempontok:
Felugrás: Igazodás az ütő mozgásához mély súlyponti helyzetben, utánlépésekkel oldalazva.
Testhelyzet: Teljes kinyúlás, és enyhe „bicska” mozdulattal „megtámasztani” az érintést.
Labda érintése: Csukló-tenyér-(szétnyitott) ujjakkal egy előfeszített, de aktív, irányított felület kialakítása.
Sánc irányának megválasztása (vonal, kereszt). Kommunikáció a mezőnnyel.
Többes sánc: Kettős (hármas) sáncnál igazodás a társ(ak)hoz egészen közel (5-10 cm), de a társ mozgását (felugrás) nem zavarva.
Példák:
Változat: dobott labdával ugyanez
A fejlesztés várt eredményei:
A tanuló váljon képessé a különböző pozíciók technikai és taktikai sajátosságainak kisjátékokban történő megvalósítására. Ismerje a kisjátékok közös taktikai elemeit, és törekedjen azokat a kisjátékok során létrejövő együttműködések hatékonysága és sikeressége növelésével alkalmazni.
Példák:
2:2, 3:3 elleni játék 8 × 4 m és 6 × 12 m közötti játékterületen feladatokkal
JÁTSZUNK EGYÜTT!
A háló két oldalán 2:2 játékos helyezkedik el egymással szemben. Az egyik a hálónál, feladó pozícióban áll (2), a másik kb. 4 méterrel a hálótól helyezkedik el (1). A 4 méternél elhelyezkedő játékos (1) bejátssza társának a labdát, aki feladja azt, majd az 1-es játékos támadóérintéssel a szemközti térfélre, védekező társa kezébe juttatja a labdát. A labda átjátszása után újra kihúzódik a hálótól kb. 4 méterre. (Meghatározott idő után szerepcsere.) A cél: minél több labdamenet játszása, a labda társ kezébe történő átjátszása.
Variációk:
3:2 ELLEN
A két játékos a pálya egyik oldalán helyezkedik el (nyitó és sáncoló), 3 játékos a másik térfélen (nyitásfogadó, feladó, támadó). A nyitó nyitással hozza játékba a labdát. A túloldali játékosok pozíciójuknak megfelelően kijátsszák a 3 érintést. A cél, hogy sánc ellen a támadást be tudják fejezni. A játék végezhető minden labdamenet után forgással, vagy meghatározott ismétlésszám utáni szerepcserével.
RÖPIS TEQBALL
Teqballasztalon a teqball játékszabályai szerint játék röplabdás érintésekkel
A fejlesztés várt eredményei:
A tanuló váljon képessé a röplabdajáték kapcsán megismert ügyességfejlesztő feladatok, technikai és taktikai elemek különböző tanulási céllal történő, önálló módosítására, alkotására egyénileg és csapatban egyaránt. Ennek során törekedjen a problémamegoldó gondolkodás elemeit úgy alkalmazni, hogy azzal segítse az együttműködés megvalósítását.
Példák:
ALKARTENISZ MÓDOSÍTÁSOKKAL
A kisjátékoknál korábban leírt „alkartenisz”, vagy „alkartenisz két labdával” játékokból alkossanak a tanulók képzettségi szintjüknek megfelelően további feladatok közbeiktatásával új, módosított játékokat!
Változatok: A labda átjuttatása után különböző kiegészítő feladatokkal játsszák, pl. helycsere, bójakerülés, hálóérintés, a kézben tartott labda folyamatos passzolása, a játékban lévő labda kötelező passzolása stb.
2:2 elleni kispályás játék:
2:2 elleni kispályás játékhoz alkossanak kiegészítő feladatok közbeiktatásával, érintésmegkötésekkel új szabályokat!
3:3, vagy 4:4 elleni röplabdajáték kisebb területű pályán:
A mérkőzéslabdán kívül minden játékos fogjon két kezében egy labdát! A játék során csak ezzel a két kézben tartott labdával lehet érinteni és továbbítani a mérkőzéslabdát.
A fejlesztés várt eredményei:
A tanuló ismerje meg a 6:6 elleni röplabdajáték technikai és taktikai sajátosságait, és váljon képessé a kapcsolódó támadó és védő játékelemek tudatos, célszerű alkalmazására. Legyen képes a csapat érdekét egyéni érdekei mögé helyezni, törekedjen a megegyezésen alapuló közös csapattaktika és -stratégia kialakítására.
Pálya mérete: 18 × 9 méter
Háló magassága: Fiú: 230 cm Lány: 217 cm
Labda tömege: 260–280 g
Csapatlétszám: 6–12 fő
Pályán lévő játékosok száma: 6 fő
Állásrend: A nyitás elvégzéséig kötött helytartás
Libero játékos: Megengedett
Mérkőzés megnyerése: 3 nyert szett
Játszmák megnyerése: 25 ponttal, de legalább 2 pont különbséggel
Döntő játszma megnyerése: 15 ponttal, de legalább 2 pont különbséggel
Megengedett cserék száma: 6/játszma
Alkalmazott technikai elemek: alkarérintés, kosárérintés, alsó és felső nyitás, egykezes ejtés, sánc, ütés
Nyitásmegkötés: 1. helyen lévő játékos
Taktikai ismeretek:
Szempontok a 7–8. osztályos tanulók személyiségfejlesztéséhez
Az előző korosztálynál javasolt gyakorlatok, azok egyes nehezített változatai ennél a korosztálynál is jól alkalmazhatók.
Futóiskola gyakorlatai:
A jól ismert futóiskolai gyakorlatok szokatlan helyzetben történő alkalmazása:
Szökdelőiskola gyakorlatai:
Koordinációs létra gyakorlatai:
„Három láb” gyakorlatok:
A tanulók párokban, egymás mellett összekapaszkodva, közelebbi lábuk gumiszalaggal bokánál és térdnél összekötve.
A tanulók egymásnak háttal, karokat összefűzve, különböző természetes mozgásokból (járás, futás, kúszás, mászás) összeállított akadálypályákon feladatokat teljesítenek.
Változatok:
A tanulók találjanak ki újabb „összenövési” helyzeteket.
Helyezzünk ki különböző tulajdonságú labdákat a teremben. Mindenki válasszon egyet! Mutassunk egy feladatot, amelyet a gyerekeknek is el kell végezniük a saját labdájukkal! A feladat után cseréljenek egy eltérő labdás társsal, addig, amíg minden labdával ki nem próbálták az adott feladatot!
Változat: A tanulók kisebb csoportokban egymásnak mutassanak feladatokat, majd cserével is!
Alakítsanak négy-öt fős csoportokban köröket a tanulók! Adjunk minden csoportnak 2-3 darab eltérő tulajdonságú labdát. A tanulók végezzenek labdaátadásokat, labdánként különböző dobásformákkal.
Változatok:
A háló két oldalán 2:2 játékos helyezkedik el egymással szemben. Az egyik a hálónál, feladó pozícióban áll (2), a másik kb. 4 méterrel a hálótól helyezkedik el (1). A 4 méternél elhelyezkedő játékos (1) bejátssza társának a labdát, aki feladja azt, majd az 1-es játékos támadóérintéssel a szemközti térfélre, védekező társa kezébe juttatja a labdát. A labda átjátszása után újra kihúzódik a hálótól kb. 4 méterre. (Meghatározott idő után szerepcsere.) A cél: minél több labdamenet játszása, a labda társ kezébe történő átjátszása.
Variációk:
A két játékos a pálya egyik oldalán helyezkedik el (nyitó és sáncoló), 3 játékos a másik térfélen (nyitásfogadó, feladó, támadó). A nyitó nyitással hozza játékba a labdát. A túloldali játékosok pozíciójuknak megfelelően kijátsszák a 3 érintést. A cél, hogy sánc ellen a támadást be tudják fejezni. A játék végezhető minden labdamenet után forgással, vagy meghatározott ismétlésszám utáni szerepcserével.
Teqballasztalon a teqball játékszabályai szerint játék röplabdás érintésekkel
A kisjátékoknál korábban leírt „alkartenisz”, vagy „alkartenisz két labdával” játékokból alkossanak a tanulók képzettségi szintjüknek megfelelően további feladatok közbeiktatásával új, módosított játékokat!
Változatok: A labda átjuttatása után különböző kiegészítő feladatokkal játsszák, pl. helycsere, bójakerülés, hálóérintés, a kézben tartott labda folyamatos passzolása, a játékban lévő labda kötelező passzolása stb.